• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • h8him
    Astarte skrev 2009-08-10 23:44:17 följande:
    Jag håller med. Det är därför jag varit inne på olika summor vid ensam och delad vårdad. Tar båda parter ansvar för extrakostnaderna bör dessa inte ingå i underhållet eftersom det ger all "makt" till BF och det är ju faktiskt ingen toppenlösning. Klart pappan ska kunna vara med och diskutera och bestämma om vilken aktivitet som blir bäst. Hjälper UF inte till med extakostdnader alls (trots förmåga då, naturligtvis) kan den bli fråntagen vårdnaden och underhållsstödet höjs automatiskt. Min lösning!
    Rätt bra lösning faktiskt. Det borde finnas konsekvenser för att inte vilja sina barns bästa!
  • h8him
    Mamsis skrev 2009-08-10 23:48:54 följande:
    Visst är det bra om föräldrarna kan diskutera med varandra, men i många fall kan de dinte det av olika anledningar. Se bara på alla trådar dör mammor vill flytta långt bort, pappor gnäller över än det ena än det andra.. De kan ju knappas komma överens om en sådan sak som vilken aktivitet som blir bäst? Tyvärr, för förslaget är bra. Men det är för många som faktiskt inte kan kommunicera med varandra.
    Föräldrar som inte kan kommunicera SKA inte ha gemensam vårdnad för barnets bästa. Stackars barn som ständigt hamnar i föräldrarnas konflikt.
  • Anonym
    Astarte skrev 2009-08-10 23:44:17 följande:
    Jag håller med. Det är därför jag varit inne på olika summor vid ensam och delad vårdad. Tar båda parter ansvar för extrakostnaderna bör dessa inte ingå i underhållet eftersom det ger all "makt" till BF och det är ju faktiskt ingen toppenlösning. Klart pappan ska kunna vara med och diskutera och bestämma om vilken aktivitet som blir bäst.Hjälper UF inte till med extakostdnader alls (trots förmåga då, naturligtvis) kan den bli fråntagen vårdnaden och underhållsstödet höjs automatiskt.Min lösning!
    Risken med att koppla storleken på underhållet till vårdnaden är kanske att det skulle kunna vara ytterligare ett incitament till vårdnadstvister?
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-11 00:11:37 följande:
    Underhållsstödet var fram till 1994 indexreglerat och räknades upp med en procentsats av basbeloppet varje år. Genom de regeländringar som gjordes av underhållsstödet 1994 (när det bl.a bytte namn från bidragsförskott till underhållsstöd) blev ersättningsnivån beroende av regeringsbeslut för att höjas. Värt att notera är att underhållsbidrag fortfarande är indexreglerat så om man har avtalat om eller fått en dom på underhållsbidrag så justeras detta varje år när basbeloppet ändras. Ytterligare en fördel med att räkna ut underhållsbidrag alltså!
    Okej, kul att lära sig mer! Ja, då är det bara att få tvisterna om underhåll att ordnas utan kostnad för de som inte har råd som kvarstår... Hur ska man gå till väga? Klart det skulle behövas en instans som hjälpte till att räkna ut föräldrars bidragsskyldighet i stället för att de ska tvingas utnyttja tingsrättens resurser eller lägga ut pengar som skulle kunnat gå till barnen.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-11 00:34:21 följande:
    Okej, kul att lära sig mer! Ja, då är det bara att få tvisterna om underhåll att ordnas utan kostnad för de som inte har råd som kvarstår... Hur ska man gå till väga? Klart det skulle behövas en instans som hjälpte till att räkna ut föräldrars bidragsskyldighet i stället för att de ska tvingas utnyttja tingsrättens resurser eller lägga ut pengar som skulle kunnat gå till barnen.
    Jag tror att lösningen är den som både domstolsverket och försäkringskassan har föreslagit. Nämligen att man låter Fk få uppdraget att hjälpa föräldrar att räkna ut underhållsbidrag. Då skulle endast de som verkligen är i en tvist hamna hos domstolen och en annan fördel med att låta just FK få uppdraget är att de också kan upplysa alla föräldrar som sölker underhållsstöd om möjligheten att istället med deras hjälp räkna ut underhållsstöd.
  • Astarte
    Anonym skrev 2009-08-11 00:30:06 följande:
    Risken med att koppla storleken på underhållet till vårdnaden är kanske att det skulle kunna vara ytterligare ett incitament till vårdnadstvister?
    Absolut. Dessutom finns det ju fall där ena föräldern av ideologiska skäl inte vill köpa så mycket, att man inte vill skämma bort barnen. Det kanske verkligen inte handlar om egoism eller ovilja, utan omtanke om barnens uppfostran. I västa fall kommer de föräldrarna känna sig tvingade att ändå pröjsa en massa som barnen vill ha, bara för att inte bli av med vårdnaden. Så visst finns det problem även med det.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-11 00:30:06 följande:
    På vilket sätt? Om båda föräldrarna tvingas bidra för vårdnaden så är ju problemet löst som jag tänker just nu. Kan du förklara hur du tänker?
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-11 00:20:14 följande:
    Men du har väl sett att bl.a. domstolsverket har uppmärksammat detta problem? De har lämnat ett förslag till regeringen att man ska ändra rättshjälpslagen så att det ska bli lättare för barn att stämma på högre underhållsbidrag. Citat från domstolsverkets hemsida: " Domstolsverket har haft i uppdrag att göra en allmän översyn av rättshjälpslagen rapporten konstaterar Domstolsverket att målen med reformen 1996 i stort sett är uppfyllda men att några ändringar bör genomföras. Verket föreslår bl.a. - att Försäkringskassan ska ges i uppdrag att hjälpa föräldrar som separerat med beräkning av underhållsbidrag till barn, - att barn ska ha utvidgad möjlighet till rättshjälp för att kunna få ett rättmätigt underhåll" Försäkringskassan har ju tidigare i en utredning konstaterat att många barn får för lite i underhåll och också föreslagit att de ska få regeringens uppdrag att hjälpa föräldrar räkna ut rättvisa underhållsbidrag. Så låt oss nu hoppas att regeringen äntligen gör något åt detta!
    Absolut, men som sagt, låt oss hoppas att det blir verklighet!
  • h8him
    Astarte skrev 2009-08-11 00:39:58 följande:
    Absolut. Dessutom finns det ju fall där ena föräldern av ideologiska skäl inte vill köpa så mycket, att man inte vill skämma bort barnen. Det kanske verkligen inte handlar om egoism eller ovilja, utan omtanke om barnens uppfostran. I västa fall kommer de föräldrarna känna sig tvingade att ändå pröjsa en massa som barnen vill ha, bara för att inte bli av med vårdnaden. Så visst finns det problem även med det.
    Fast där tänker jag mer på föräldrar som inte vill betala för barnens intresse trots att de kan och har råd. Hockey, golf, ridning osv är inte helt gratis men vissa uf vägrar betala trots att barnen brinner för sitt intresse. Givetvis måste även försörjningsförmågan vara en del i en sådan lag.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-11 00:40:01 följande:
    På vilket sätt? Om båda föräldrarna tvingas bidra för vårdnaden så är ju problemet löst som jag tänker just nu. Kan du förklara hur du tänker?
    Om man skulle låta föräldrar med ensam vårdnad få högre eller lägre underhåll än föräldrar med gemensam vårdnad så finns en risk för att vissa startar en vårdnadstvist enbart pga pengarna.

Dvs. man bråkar om vårdnaden bara för att få mer pengar eller för att slippa betala pengar.
Svar på tråden Underhåll för 13 åring