Anonym skrev 2009-08-11 12:28:58 följande:
Jo givetvis skulle jag kunna skriva upp det . Har jag också gjort vid ett par tillfällen. Men vad jag vill säga är , att om man medvetet struntar i att ta sitt ansvar om sitt barn ( som i mitt fall ) så har man kommit undan väldigt lätt. Tänk om jag också skulle renonera som han, hur skulle då vårt samhälle se ut ?Mitt barn saknar inte något ( inte matriellt i alla fall ) H*n har allt som sina jämnåriga kamrater . Jag skulle inte kunna säga till mitt barn att : nää du får inga nya glasögon eller linser för din pappa vill inte betala hälften ( om det nu skulle vara så att jag inte hade råd med det ) dessutom så ingår INTE sådana kostnader i UH utan skall delas utöver det. En 15 år vill ha mobiltelefon , ha tillgång till dator , vara ute med sina vänner , ha fina kläder , vara snygga i håret osv osv ... det finns massor med saker man skulle kunna skriva upp.
Precis. Jag har undrat lite över det där med när ena föräldern dör. Då får ju barnet barnpension på ca 3-4000 i månaden istället. Är tanken där att kompensera inte bara underhållet, utan även allt extra som föräldern skulle ha gett sitt barn, om den hade levat? Jag vet inte hur det är tänkt, men det sorgliga är att vissa barn hade fått det bättre om föräldern varit död, än om den lever och skiter i dem.