• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • Anonym
    Mamsis skrev 2009-08-10 22:36:45 följande:
    Ett litet inlägg bara, läste någonstans att underhållet höjts med 100 kr på 20 år, kan någon säga om det stämmer eller inte? För det är skandal tycker jag.
    Säger ju att underhållet är skandal!
    Det borde komma lag om att betala underhållsbidrag tvinga föräldrarna att räkna ut underhålslbidag annars får man betala hurtlöst mycket den som inte vill vara delaktig får straffet tex om UF inet vill lämna in så få rhan betala hurtlöst ingen chans att få tillbaka pengar, vill inte bf räkna ut då får hon bara miniomum 1273 å inte en krona till inget retroaktivt sen inte.

kom med en ny lag som hjälper barnen och som gör mindre tjafs och som främjar samrbete.
  • h8him
    Astarte skrev 2009-08-10 22:15:30 följande:
    Visst har du rätt i det! Jag utgick bara från oss, och det kunde vara svårt att få ihop två underhåll, betala rummet och ha, om än bara lite, möbler, saker, cd-skivor och leksaker (spel och annat "vanligt"). Det blev lite körigt att dessutom få ihop till hälften av mopeder och ridlektioner och allt vad det var som dessutom skulle delas "extra". Men, som du skrev, det bästa är ju om man kan prata med varandra.
    Du verkar ju absolut vara med och betala extra på de stora sakerna också så att knappt något blir kvar för dig att leva på när allt till barnet är betalt. Så i det fallet påminner du kanske mer om en stor mängd bf som knappt får det att gå ihop eftersom uf inte vill betala mer än minsta möjliga. Fast det hänger på hur ditt barns "bf" har det ekonomiskt. Förstår du hur jag menar?
  • h8him
    Mamsis skrev 2009-08-10 22:36:45 följande:
    Ett litet inlägg bara, läste någonstans att underhållet höjts med 100 kr på 20 år, kan någon säga om det stämmer eller inte? För det är skandal tycker jag.
    Det stämmer inte. -94 blev det en höjning med 100 kronor till 1173 och -06 höjde man det med 100 kronor till.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:45:59 följande:
    Det stämmer inte. -94 blev det en höjning med 100 kronor till 1173 och -06 höjde man det med 100 kronor till.
    Det är bra att du har kollen.
    litar på dig om det.

wow vilken inflation det har varit..  stackars alla som betalar uf de måste bli ruinerade!
  • h8him

Maximalt bidrag är 6250 nokk/månad eller max 25% av inkomsten om jag inte minns fel.

• Mamsis
    h8him skrev 2009-08-10 22:45:59 följande:
    Tack! Då är det 200 på 20 år. haha inte mycket bättre iofs, men rätt ska vara rätt!
  • Mamsis

Kom på att jag läst något om det i en tidning som hade en artikel om en kvinna som fick barn för 20 år sen och har barn nu igen och fick underhåll då och även nu. Hon kan ha sagt 200 och inte 100, men jag är selektivt senil

• Astarte
    Anonym skrev 2009-08-10 22:47:51 följande:
    Det är bra att du har kollen.litar på dig om det.wow vilken inflation det har varit..  stackars alla som betalar uf de måste bli ruinerade!
    Men höjningarna följer väl helt enkelt konumenstverkets uträkningar över kostnader? Så måste det väl vara?
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:51:53 följande:
    Maximalt bidrag är 6250 nokk/månad eller max 25% av inkomsten om jag inte minns fel.
    säger ju att du har kollen!
    varför har vi inte så i sverige?
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 22:47:51 följande:
    Det är bra att du har kollen. litar på dig om det. wow vilken inflation det har varit..  stackars alla som betalar uf de måste bli ruinerade!
    Tackar! Ja, 200 kronor under lång tid. Minns inte när det höjdes innan dess, men det har inte hänt mycket. Det lustiga är att underhållsstödet inte har hängt med i utvecklingen. Alla tonåringar har mobiltelefoner, datorer, internet osv idag, eller i alla fall i de familjer som har råd...
Svar på tråden Underhåll för 13 åring