• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-11 00:44:38 följande:
    Om man skulle låta föräldrar med ensam vårdnad få högre eller lägre underhåll än föräldrar med gemensam vårdnad så finns en risk för att vissa startar en vårdnadstvist enbart pga pengarna. Dvs. man bråkar om vårdnaden bara för att få mer pengar eller för att slippa betala pengar.
    Okej, men den som bråkar kommer ju att stå med skägget i brevlådan i slutänden trots det. Barnet kostar, barnets intressen ska betalas och barnet tar TID, det dyrbaraste många uf har (INTE alla).
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-11 00:20:14 följande:
    Men du har väl sett att bl.a. domstolsverket har uppmärksammat detta problem? De har lämnat ett förslag till regeringen att man ska ändra rättshjälpslagen så att det ska bli lättare för barn att stämma på högre underhållsbidrag.Citat från domstolsverkets hemsida:" Domstolsverket har haft i uppdrag att göra en allmän översyn av rättshjälpslagen rapporten konstaterar Domstolsverket att målen med reformen 1996 i stort sett är uppfyllda men att några ändringar bör genomföras. Verket föreslår bl.a. - att Försäkringskassan ska ges i uppdrag att hjälpa föräldrar som separerat med beräkning av underhållsbidrag till barn, - att barn ska ha utvidgad möjlighet till rättshjälp för att kunna få ett rättmätigt underhåll"Försäkringskassan har ju tidigare i en utredning konstaterat att många barn får för lite i underhåll och också föreslagit att de ska få regeringens uppdrag att hjälpa föräldrar räkna ut rättvisa underhållsbidrag.Så låt oss nu hoppas att regeringen äntligen gör något åt detta!
    Äntligen framgång!
  • Anonym

jag har suttit här o läst nu ett bra tag och FYYY vad arg jag blir.
    Jag har en 15 åring boende hos mig på heltid och har gjort sedan den dagen vi separerade för 11 år sedan. Pappan har INGEN kontakt med vårt barn , har ALDRIG lyft ett finger eller ställt upp på något vis. Inte gratulerat på födelsedagar eller något annat. Jag får 1273 kr från FK. trots att han har en årsinkomst på 300 000 kr mer än jag om året.
    Jag får stå för precis ALLT.( misstolka mig rätt , jag gör det gärna givetvis- det är ju mitt barn) En 15 åring kostar vansinnigt mycket pengar.
    o pappan i detta fall tycker att han har gjort sitt genom att via fk betala 1273 kr.
    Man gör det väldigt lätt för sig då tycker jag.
    Att stämma honom i TS skulle jag ju kunna göra , men det kostar pengar , tid och psykisk påfrestning som jag inte tycker att vare sig jag eller mitt barn ska behöva genomlida .
    Varför bara inte ta sitt ansvar .
    Finns man inte till där rent fysiskt , så ska det kännas ekonomisk att man faktisk satt ett barn till världen. ( och NEJ- jag är inte ute efter att han ska försörja mig , jag har klarat mig ypperligt under alla dessa år )

• Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 15:32:30 följande:
    Det där stämmer inte. Ts skriver INTE att pappan tjänar lika lite som mamman. Ett barn bor vv det andra ska bo större delen hos mamman. Det står ingenstans att pappan har fler barn så kanske är det ts som har egna barn som bor hos dem. Hur många barn mamman har totalt sett vet vi inte heller. En 13 åring beräknas kosta 59 920 kronor det året och inte blir de billigare innan de flyttar ut. Bäst för ekonomin är ju om mamman låter pappan ha barnet boende på heltid och bara återbetalar till Fk på underhållsbidrag..
    Jo dem tjänar lika lite, ca 300. 000, läs TS inlägg 18 och läs TS inlägg där hon berättar att dem har två gemensama barn.
    Jag arbetar med detta varje dag så jag vet vad jag talar om och utifrån TS information kan hennes sambo i hans ekonomiska situation inte bidra med mer än vad som blir utbetalt från fk därför är bästa lösningen att mamman söker genom fk dels för att hon får ut mer än vad ub blir och dels för att slippa någon konflikt mellan föräldrarna.
    Barnen får anpassa sig till föräldrarnas ekonomi och leva utifrån det, 3596 kr täcker gott och väl ett barns normala behov.
  • Anonym (= ()
    h8him skrev 2009-08-11 00:28:22 följande:
    Föräldrar som inte kan kommunicera SKA inte ha gemensam vårdnad för barnets bästa. Stackars barn som ständigt hamnar i föräldrarnas konflikt.
    Nej, det tycker inte jag heller, men hur ska jag gå till väga? Med en pappa som smörar som fan för skolpersonal etc (tror inte det fungerar dock, han visade än en gång sin opålitlighet genom att rätt var det var säga; Nej, jag kan inte ha barnen mer, jag ska jobba och då hade han haft dem en helg i månaden i 8 månader..) men som gärna kommer överens. Han anser dock att han redan försörjer mig genom underhållet till barnen.
    Jag måste isf stämma honom, för vilka pengar? Jag tjänar så vi klarar oss, men det är allt.
    Extra grejor är no no, det går han inte med på. Han kommer att SÄGA att han gör det, men några pengar kommer inte. Han har gett barnen varsin cykel (som han har hittat på tippen och gjort i ordning, men det skiter jag i de fick cyklar iaf) samt sina gamla mobiler när de köpte nya till sig och hennes barn, skiter i det också, det är bra mobiler, men jag undrar vad barnen ska säga när de inser vad lite de betyder för sin pappa. Som det är nu är de en extrautgift bara.

Pappan har iaf tills nu tjänat ganska lite pengar, men fick ärva för en tid sen, räknas sådant in? Annars är det liksom ingen idé att räkna ut den eg kostnaden. Och det finns inga pengar till att stämma för det heller. Visst får jag ett visst stöd via min hemförsäkring, men om det inte räcker stannar vi på halva vägen.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-11 09:47:48 följande:
    Jo dem tjänar lika lite, ca 300. 000, läs TS inlägg 18 och läs TS inlägg där hon berättar att dem har två gemensama barn. Jag arbetar med detta varje dag så jag vet vad jag talar om och utifrån TS information kan hennes sambo i hans ekonomiska situation inte bidra med mer än vad som blir utbetalt från fk därför är bästa lösningen att mamman söker genom fk dels för att hon får ut mer än vad ub blir och dels för att slippa någon konflikt mellan föräldrarna. Barnen får anpassa sig till föräldrarnas ekonomi och leva utifrån det, 3596 kr täcker gott och väl ett barns normala behov.
    Är 300 000 kr lite? Vi har inte samma referensramar i så fall. Jag hade missat de inlägg du hänvisade till. Tack för infon. Det står fortfarande inte hur många barn mamman har boende hos sig. 3595 täcker inte "gott och väl" tonåringars behov.
  • Syster Luring
    h8him skrev 2009-08-11 10:18:31 följande:
    Är 300 000 kr lite? Vi har inte samma referensramar i så fall. Jag hade missat de inlägg du hänvisade till. Tack för infon. Det står fortfarande inte hur många barn mamman har boende hos sig. 3595 täcker inte "gott och väl" tonåringars behov.
    300 000:-/år är inte lite, det är en högst normal årsinkomt. Vi ligger några tiotusentals kronor över det och anser oss ha det riktigt bra.

Mycket vill ha mer...
    August -95 & Lillebror -09 ♥
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-11 08:34:38 följande:
    jag har suttit här o läst nu ett bra tag och FYYY vad arg jag blir. Jag har en 15 åring boende hos mig på heltid och har gjort sedan den dagen vi separerade för 11 år sedan. Pappan har INGEN kontakt med vårt barn , har ALDRIG lyft ett finger eller ställt upp på något vis. Inte gratulerat på födelsedagar eller något annat. Jag får 1273 kr från FK. trots att han har en årsinkomst på 300 000 kr mer än jag om året.Jag får stå för precis ALLT.( misstolka mig rätt , jag gör det gärna givetvis- det är ju mitt barn) En 15 åring kostar vansinnigt mycket pengar. o pappan i detta fall tycker att han har gjort sitt genom att via fk betala 1273 kr.Man gör det väldigt lätt för sig då tycker jag. Att stämma honom i TS skulle jag ju kunna göra , men det kostar pengar , tid och psykisk påfrestning som jag inte tycker att vare sig jag eller mitt barn ska behöva genomlida .Varför bara inte ta sitt ansvar . Finns man inte till där rent fysiskt , så ska det kännas ekonomisk att man faktisk satt ett barn till världen. ( och NEJ- jag är inte ute efter att han ska försörja mig , jag har klarat mig ypperligt under alla dessa år )
    skall också tilläggas att även när jag haft det krisigt ekonomisk och BETT pappan om hjälp så har han bara skrattat o sagt att han gett sin del.

förstår inte dom som tycker att uh från FK på 1273 ska räcka.
  • Astarte
    Anonym skrev 2009-08-11 11:45:48 följande:
    skall också tilläggas att även när jag haft det krisigt ekonomisk och BETT pappan om hjälp så har han bara skrattat o sagt att han gett sin del.förstår inte dom som tycker att uh från FK på 1273 ska räcka.
    Jo, men även jag är beredd att tro att det räcker till barnets basbehov, och det är ju det som det ska räcka till. Däremot räcker det inte till så mycket roliga extrasaker som kan vara kul att få ge. Kan du inte skriva upp allt du köper till barnet under ett par månader? Då får ju både han och du svart på vitt hur mycket som går åt och till vad. Då kan han ju inte säga någonting sedan, tycker man.
  • Anonym
    Astarte skrev 2009-08-11 12:13:40 följande:
    Jo, men även jag är beredd att tro att det räcker till barnets basbehov, och det är ju det som det ska räcka till. Däremot räcker det inte till så mycket roliga extrasaker som kan vara kul att få ge. Kan du inte skriva upp allt du köper till barnet under ett par månader? Då får ju både han och du svart på vitt hur mycket som går åt och till vad. Då kan han ju inte säga någonting sedan, tycker man.
    Jo givetvis skulle jag kunna skriva upp det . Har jag också gjort vid ett par tillfällen. Men vad jag vill säga är , att om man medvetet struntar i att ta sitt ansvar om sitt barn ( som i mitt fall ) så har man kommit undan väldigt lätt. Tänk om jag också skulle renonera som han, hur skulle då vårt samhälle se ut ?
    Mitt barn saknar inte något ( inte matriellt i alla fall ) H*n har allt som sina jämnåriga kamrater . Jag skulle inte kunna säga till mitt barn att : nää du får inga nya glasögon eller linser för din pappa vill inte betala hälften ( om det nu skulle vara så att jag inte hade råd med det ) dessutom så ingår INTE sådana kostnader i UH utan skall delas utöver det.
    En 15 år vill ha mobiltelefon , ha tillgång till dator , vara ute med sina vänner , ha fina kläder , vara snygga i håret osv osv ... det finns massor med saker man skulle kunna skriva upp.
Svar på tråden Underhåll för 13 åring