• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 23:39:46 följande:
    Du har rätt. Lösningen är att istället få föräldrar att använda sig av underhållsbidrag som beräknas enligt föräldrabalken. Det behövs tydligare information till föräldrar så att dom förstår att det normala borde vara att räkna ut ett underhållsbidrag istället för att bara förutsätta att det är underhållsstödets summa som är någon sorts norm för vad underhållet ska ligga på.
    Absolut. Varför finns lagen när det kostar att få föräldrar att följa den? (Menar med stämning och advokater.) Inte alla har råd med processen så de som mest behöver beräkningen enligt lag kan inte få den... Konstigt system!
  • Mamsis

Fast vad hjälper det att räkna ut barnets behov när pappan iaf inte har så det räcker till den summan som är fastställd som minimum? Utan att man får ta det från fsk ist.

• Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 23:40:01 följande:
    Precis! Så mycket trevligare världen hade varit. Vet ett barn som tvingas sluta sina musiklektioner för att den, helt ärligt, rik* uf inte vill bidra till kostnaden och bf har inte råd själv. Hur tänker man när man har råd men vägrar ta fakturan för barnets intresse?
    ja vet det finns de som inte tänker på barnet alls.
    Som mitt X.. nej han kan (tänker inte) hjälpa till med kostand för glasögon.

har han tänkt på barnet där eller man kan ju undra.
  • Astarte
    h8him skrev 2009-08-10 23:40:01 följande:
    Precis! Så mycket trevligare världen hade varit. Vet ett barn som tvingas sluta sina musiklektioner för att den, helt ärligt, rik* uf inte vill bidra till kostnaden och bf har inte råd själv. Hur tänker man när man har råd men vägrar ta fakturan för barnets intresse?
    Jag håller med. Det är därför jag varit inne på olika summor vid ensam och delad vårdad. Tar båda parter ansvar för extrakostnaderna bör dessa inte ingå i underhållet eftersom det ger all "makt" till BF och det är ju faktiskt ingen toppenlösning. Klart pappan ska kunna vara med och diskutera och bestämma om vilken aktivitet som blir bäst.
    Hjälper UF inte till med extakostdnader alls (trots förmåga då, naturligtvis) kan den bli fråntagen vårdnaden och underhållsstödet höjs automatiskt.
    Min lösning!
  • Anonym
    Astarte skrev 2009-08-10 23:44:17 följande:
    Jag håller med. Det är därför jag varit inne på olika summor vid ensam och delad vårdad. Tar båda parter ansvar för extrakostnaderna bör dessa inte ingå i underhållet eftersom det ger all "makt" till BF och det är ju faktiskt ingen toppenlösning. Klart pappan ska kunna vara med och diskutera och bestämma om vilken aktivitet som blir bäst.Hjälper UF inte till med extakostdnader alls (trots förmåga då, naturligtvis) kan den bli fråntagen vårdnaden och underhållsstödet höjs automatiskt.Min lösning!
    vore en ypperlig lösning men många "vill" inte då de anser att de försörjer oss BF.
    Många UF anser att VI bf ska ta HELA barnbirdaget till barnet med kläder och allt och sen ska vi lägga ytterligare 1273 kr själva och sen får vi 1273 kr det bör räcka till barnet anser de...

många BF blir ju försörjda av att ha barn...låter det
  • Mamsis

Visst är det bra om föräldrarna kan diskutera med varandra, men i många fall kan de dinte det av olika anledningar. Se bara på alla trådar dör mammor vill flytta långt bort, pappor gnäller över än det ena än det andra.. De kan ju knappas komma överens om en sådan sak som vilken aktivitet som blir bäst?

Tyvärr, för förslaget är bra. Men det är för många som faktiskt inte kan kommunicera med varandra.

• Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:56:33 följande:
    Det är en politisk fråga, ensamstående lågavlönade boendeföräldrar har inte så stark röst och tiger som muren eller gnäller i det tysta skulle jag tro. Man måste skapa opinion, väcka folket, debattera, skaka liv i politikerna!
    VI kan åka till riksdan å skaka dem lite.. jag e me på det!
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 23:37:48 följande:
    Se där, den helt korrekta informationen! Tack! Ja, det var väl en snabb vända då det höjdes, men sen fick för många bf för mycket pengar eller något så då beslutade man att ta bort den "guldkanten". Det hade jag glömt. Fantastiskt att se de verkliga siffrorna. En fundering bara, är inte underhållsstödet baserat på basbeloppet? Det verkar inte så och jag undrar varför...
    Underhållsstödet var fram till 1994 indexreglerat och räknades upp med en procentsats av basbeloppet varje år. Genom de regeländringar som gjordes av underhållsstödet 1994 (när det bl.a bytte namn från bidragsförskott till underhållsstöd) blev ersättningsnivån beroende av regeringsbeslut för att höjas.

Värt att notera är att underhållsbidrag fortfarande är indexreglerat så om man har avtalat om eller fått en dom på underhållsbidrag så justeras detta varje år när basbeloppet ändras.

Ytterligare en fördel med att räkna ut underhållsbidrag alltså!
  • Anonym
    Mamsis skrev 2009-08-10 23:42:21 följande:
    Fast vad hjälper det att räkna ut barnets behov när pappan iaf inte har så det räcker till den summan som är fastställd som minimum? Utan att man får ta det från fsk ist.
    Nej, då funkar det ju inte att räkna ut underhållsbidrag. Och det är just detta du tar upp som är orsaken till att man införde underhållsstödet. Underhållsstödet från fk var alltså endast tänkt att användas när uf vägrar att betala eller när uf har så låg inkomst att han/hon inte har råd att bidra fullt ut till barnets kostnader så som det är tänkt enligt föräldrabalken.

Problemet är ju att många föräldrar numera felaktigt tror att underhållsstödets summa är en norm för vad uf ska betala i underhåll. Och alltså slentrianmässigt använder sig av underhållsstödets summa istället för att räkna ut underhållsbidrag enligt föräldrabalken som ju faktiskt är huvudregeln.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 23:41:56 följande:
    Absolut. Varför finns lagen när det kostar att få föräldrar att följa den? (Menar med stämning och advokater.) Inte alla har råd med processen så de som mest behöver beräkningen enligt lag kan inte få den... Konstigt system!
    Men du har väl sett att bl.a. domstolsverket har uppmärksammat detta problem? De har lämnat ett förslag till regeringen att man ska ändra rättshjälpslagen så att det ska bli lättare för barn att stämma på högre underhållsbidrag.

Citat från domstolsverkets hemsida:
    " Domstolsverket har haft i uppdrag att göra en allmän översyn av rättshjälpslagen rapporten konstaterar Domstolsverket att målen med reformen 1996 i stort sett är uppfyllda men att några ändringar bör genomföras.

Verket föreslår bl.a.

- att Försäkringskassan ska ges i uppdrag att hjälpa föräldrar som separerat med beräkning av underhållsbidrag till barn,

- att barn ska ha utvidgad möjlighet till rättshjälp för att kunna få ett rättmätigt underhåll"

Försäkringskassan har ju tidigare i en utredning konstaterat att många barn får för lite i underhåll och också föreslagit att de ska få regeringens uppdrag att hjälpa föräldrar räkna ut rättvisa underhållsbidrag.

Så låt oss nu hoppas att regeringen äntligen gör något åt detta!
Svar på tråden Underhåll för 13 åring