• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • Anonym

Känns som om det bästa vore om pojken bodde vv om de inte kan komma överens. I övrigt tycker jag det är bra att FK betalar ut så slipper man bråka. Själv hade jag då aldrig kunnat bråka om underhåll. Det är ju ett val att ha sitt barn på heltid.

• h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 11:52:41 följande:
    Känns som om det bästa vore om pojken bodde vv om de inte kan komma överens. I övrigt tycker jag det är bra att FK betalar ut så slipper man bråka. Själv hade jag då aldrig kunnat bråka om underhåll. Det är ju ett val att ha sitt barn på heltid.
    Om barnet bor vv måste man ju kunna samarbeta om ekonomin och kostnader. Fk betalar bara ut ett minimum. Tonåringar är dyra. Barnet väljer att bo hos sin mamma på heltid, varför ska mammans ekonomi kanske krasha och barnet drabbas ekonomiskt bara för det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-10 11:01:14 följande:
    Men det är ju bättre att räka ut underhållbidrag!Än att betala detta minimum, för det ÄR ett minimum vad boendeförälderna har rätt till i underhåll!Det är inte ett max om vad man SKA betala i underhåll, utan ett minimum vad boendeförälderna ska få i kostnader för barnet.TS räkna ut underhållsbidrag efter barnet kostader ochefter batalnigsförmåga tänk att barnet ska få ha det nästan lika bra hos båda föräldrana.
    Ts talar om fk så verkar inte som föräldrarna är överens, om dem är överens då kan man tala om underhållsbidrag. Med tanke på hans låga inkomst och två hemmavarande barn blir underhållsbidraget lägre än underhållstödet så kanske bäst att mamman söker underhåll från fk då?
    1273 är inget minimum för den betalande föräldern eller för boende föräldern, man kan aldrig få mer än 1273 från fk och man behöver aldrig betala mer än 1273 till fk. Då även boende förälder är skyldig till att bidra till barnets kostnader blir barnets bellopp 1273 gånger 2 + barnbidraget alltså 3596. Det täcker gott och väl barnets kostnader.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-10 12:53:22 följande:
    Ts talar om fk så verkar inte som föräldrarna är överens, om dem är överens då kan man tala om underhållsbidrag. Med tanke på hans låga inkomst och två hemmavarande barn blir underhållsbidraget lägre än underhållstödet så kanske bäst att mamman söker underhåll från fk då?1273 är inget minimum för den betalande föräldern eller för boende föräldern, man kan aldrig få mer än 1273 från fk och man behöver aldrig betala mer än 1273 till fk. Då även boende förälder är skyldig till att bidra till barnets kostnader blir barnets bellopp 1273 gånger 2 + barnbidraget alltså 3596. Det täcker gott och väl barnets kostnader.
    ja klart TS prtar om fk då hon är den betalnigsskydliga sambo.
    Men nu handlar det om barnet/barnen och enligt lag ska man betala efter försörjningsförmåga och såå dåligt samrbete kan de inte ha om de har VV om barnen och nu bestämmt att barnet på 13 ska fytta hem till mamma heltid.

Låter som de kan prata så det handlar nog bara om viljan att kunna prata det ekonomiska också, att för den underhållsskydliga inse att man måste betala mer än 1273 kr för att försörja en tonåring.

jag tycker för barnet skull att TS ska propsa på ett underhållsbidrag.
    Det skulle nog mamman med glädje ta emot och då tror jag att detta tom kan förbättra samarbetet (om det nu är dåligt) och främja för att försöka undvika kommande konflikter (eller smågnabb)

TS pratar om via FK men TS kanske inte visste mer det är inte alla som vdet alla lagar som gäller vid underhåll en del tror att det är det enda man kan få i underhåll dessa 1273 kr. Och har sett de som betalar 2000 kr för sitt barn som generösa fäder.

Tycker man måste bli bättre på att framhäva lagen som säger att man ska försörja sitt barn efter betalningsförmåga och fördela kostanderna efter föräldranas samlade betalnigsförmåga.
    Dvs den som tjänar mer ska betala mer än denn som tjänar mindre.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 12:53:22 följande:
    Ts talar om fk så verkar inte som föräldrarna är överens, om dem är överens då kan man tala om underhållsbidrag. Med tanke på hans låga inkomst och två hemmavarande barn blir underhållsbidraget lägre än underhållstödet så kanske bäst att mamman söker underhåll från fk då? 1273 är inget minimum för den betalande föräldern eller för boende föräldern, man kan aldrig få mer än 1273 från fk och man behöver aldrig betala mer än 1273 till fk. Då även boende förälder är skyldig till att bidra till barnets kostnader blir barnets bellopp 1273 gånger 2 + barnbidraget alltså 3596. Det täcker gott och väl barnets kostnader.
    Just därför skulle det vara bra om fler boendeföräldrar vågade stämma den underhållsskyldige på högre underhåll. Många barn får alldeles för lite pengar av de frånvarande föräldrarna. Tonåringar kostar mycket, deras intressen och nöjen likaså. Från utgången av 9:an får barnet bara studeimedel på 1050 kr/månad, men inte under sommarlovet.
  • Anonym (anonym)

Om vi nu skulle ge underhållsbidrag hur mycket skulle vi då betala? Vad anses som generöst? 2000kr? Jag tror att anonym kan ha en poäng i att den deras dåliga relation kanske kan förbättras om min man är generös med underhåll, men vi har inte heller överflöd av pengar och tre barn till att försörja.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-10 00:12:36 följande:
    Det borde vara precis tvärt om också. Bara för att man är umgängesförälder så ska man automatiskt betala underhåll, trots att mamman tjänar drygt 500.000:- per år och pappan ingenting. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut.Även om mamman är ensamstående, så är pappan fortfarande underhållsskyldig jämte mot tre barn till, vilket de kommer ta in i beräkningen.Dessutom en fråga: Tar de alltid hänsyn till sambons inkomst? De har aldrig frågat vad jag tjänar. Det underhåll vi betalar beräknas enbart på min sambos inkomst 2 år tillbaka.
    Fasst det har ju och göra med VART barnet bor.
  • Anonym

Anonym (anonym) skrev 2009-08-10 13:14:15 följande:

Om vi nu skulle ge underhållsbidrag hur mycket skulle vi då betala? Vad anses som generöst? 2000kr? Jag tror att anonym kan ha en poäng i att den deras dåliga relation kanske kan förbättras om min man är generös med underhåll, men vi har inte heller överflöd av pengar och tre barn till att försörja.
    Bor sambons andra barn hos er? Isåfall ska ni inte betala något alls för pojken.

En 13 årings levnadskostnad ligger år 2009 på 3.388 kr - 1050 (barnbidraget) det blir 2333/ 2 = 1.166,50 men då Ni har 2(3?) hemmavarande barn vilket ökar din mans kostnader då han är försörjningsskyldig till dem med så på ett ungefär ska din man betala 45% av underhållet för pojken och mamman 55% med tanke på din mans låga inkomst blir underhållsbidraget ungefär 1000 kr därför tjänar mamman mer på att ansöka från fk.
    Ni förlorar inte ekonomiskt på om hon väljer att få underhållsbidrag, i er situation förlorar ni mer på att få det indrivet från fk men det handlar bara om någon 100-lapp.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 13:04:52 följande:
    Just därför skulle det vara bra om fler boendeföräldrar vågade stämma den underhållsskyldige på högre underhåll. Många barn får alldeles för lite pengar av de frånvarande föräldrarna. Tonåringar kostar mycket, deras intressen och nöjen likaså. Från utgången av 9:an får barnet bara studeimedel på 1050 kr/månad, men inte under sommarlovet.
    Jag anser att 3596 kr är oerhört mycket för en 13 åring, om föräldrarna inte har råd med lyx då är det inget barnet får iheller. Förstår din poäng om den frånvarande föräldern är rik eller har betydligt högre inkomst än boende föräldern men i detta fallet har föräldrarna lika lite i inkomst men den andre föräldern har fler barn att försörja och jag svarar TS med dem uppgifterna som grund.
  • Anonym
    Anonym (anonym) skrev 2009-08-10 13:14:15 följande:
    Har förstått att ni har 3 barn till att försörja varav 1 av dessa bor VV och två av dessa är era gemensamm då dessa ska du hjälpa till att försörja där hänger det inte bara på pappanoch ni får även barnbidrag för dem.

Tycker ni ska räkna ut vad det kostar.
    Tänk på barnet i fokus.
    barn ska kunna ha någorlunda likvärdig standard hos mamma som hos pappa.

Räkna vad barnet kostar, månadskort till/från skola/aktiviter, kostnad för aktiviteter, inköp för tillbehöv av aktiviteterna, hobbies, dyrare kläder som vinterkläder, skor, fritidsavgift, (glasögon eller linser) nöjen, försäkring,  en 13åring äter fruktansvärt mycket,  ja räkna in alla kostander som han kan kosta.

Gör även en egen budget så ni kan se eran egna ekonmi och likså mamman.
    DÅ kan ni se hur mycket som ni har att leva på och hur mycket mamman har att leva på själv. Hon har bara en inkomst ni har ändå 2 som betalar en hyra, en hemförsäkring, 2 inkomster på ett tv abonemang, internetabonemag mm sånt som mamman måste få betala på en inkomst, det är stor skillnad.

Häng inte upp er på vem som får barnvidraget och hur mycket det är, titta på resultatet av att barnet och barnen kan ha det bra ställt hos båda föräldrana.

Eller så kan ni ju betala dessa 1273 kr och sedan dela på de fasta kostnaderna till barnet som kommer varefter.
    Dela lika eller procentuellt efter inkomst.

Många tror att man bara ska samarbeta om barnen men många bråk tror jag med säkerhet uppkommer då man inte kan samarbeta om barnens utgifter.
    Dessa är ju direkt kopplade till barnen och en stor del i samarbetet.

Så det går inte att säga hur mycket ni ska betala, räkna ut det tillsammans med mamman och kom överens med henne så får ni ändra detta om det blir mer eller färre utgifter (mer eller mindre fritidsaktiviteter)

Jag är glad att du ser till barnets bästa och gynna en bra föräldrarelation än att bara köra inslaget på fks garantibelopp.

Och det viktigaste är att alla är nöjda då kommer också barnen må bra!
Svar på tråden Underhåll för 13 åring