Anonym (anonym) skrev 2009-08-10 13:14:15 följande:
Om vi nu skulle ge underhållsbidrag hur mycket skulle vi då betala? Vad anses som generöst? 2000kr? Jag tror att anonym kan ha en poäng i att den deras dåliga relation kanske kan förbättras om min man är generös med underhåll, men vi har inte heller överflöd av pengar och tre barn till att försörja.
Har förstått att ni har 3 barn till att försörja varav 1 av dessa bor VV och två av dessa är era gemensamm då dessa ska du hjälpa till att försörja där hänger det inte bara på pappanoch ni får även barnbidrag för dem.
Tycker ni ska räkna ut vad det kostar.
Tänk på barnet i fokus.
barn ska kunna ha någorlunda likvärdig standard hos mamma som hos pappa.
Räkna vad barnet kostar, månadskort till/från skola/aktiviter, kostnad för aktiviteter, inköp för tillbehöv av aktiviteterna, hobbies, dyrare kläder som vinterkläder, skor, fritidsavgift, (glasögon eller linser) nöjen, försäkring, en 13åring äter fruktansvärt mycket, ja räkna in alla kostander som han kan kosta.
Gör även en egen budget så ni kan se eran egna ekonmi och likså mamman.
DÅ kan ni se hur mycket som ni har att leva på och hur mycket mamman har att leva på själv. Hon har bara en inkomst ni har ändå 2 som betalar en hyra, en hemförsäkring, 2 inkomster på ett tv abonemang, internetabonemag mm sånt som mamman måste få betala på en inkomst, det är stor skillnad.
Häng inte upp er på vem som får barnvidraget och hur mycket det är, titta på resultatet av att barnet och barnen kan ha det bra ställt hos båda föräldrana.
Eller så kan ni ju betala dessa 1273 kr och sedan dela på de fasta kostnaderna till barnet som kommer varefter.
Dela lika eller procentuellt efter inkomst.
Många tror att man bara ska samarbeta om barnen men många bråk tror jag med säkerhet uppkommer då man inte kan samarbeta om barnens utgifter.
Dessa är ju direkt kopplade till barnen och en stor del i samarbetet.
Så det går inte att säga hur mycket ni ska betala, räkna ut det tillsammans med mamman och kom överens med henne så får ni ändra detta om det blir mer eller färre utgifter (mer eller mindre fritidsaktiviteter)
Jag är glad att du ser till barnets bästa och gynna en bra föräldrarelation än att bara köra inslaget på fks garantibelopp.
Och det viktigaste är att alla är nöjda då kommer också barnen må bra!