• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • poppii

Underhållet ligger på 1273 kr per månad, och det blir det du och din man får betala till pojkens mamma.
    Men sen, om ni t.ex är arbetslösa eller låginkomsttagare så kontaktar ni försäkringskassan så får ni sänkt belopp och de betalar in mellanskillnaden. Så hade jag o mitt ex när han var arbetslös. Men vi har fortsatt med FK efter det med, så dom betalar ut till mig o han får betala till dom sen.,

• Anonym
    Alltid skrev 2009-08-09 23:54:11 följande:
    För stt det ska gå så friktionsfritt som möjligt och att de ska bråka om pengar så lite som möjligt är det enklast att gå via försäkringskassan. Pappan får då betala till f-kassan och mamman får då sina pengar oavsett vad mannen tjänar. Om ni har barnet mer än sex dygn permånad har ni rätt att göra avdrag på underhållet. Är barnet varannan helg fre-mån har ni rätt att göra avdrag för dessa dygn. Är barnet fre-sön är underhållet 1273 kr/månad.
    av vilken anledning ska man inte betala underhållsbidag?
    varför ska det vara så friktionsfritt att gå via fk?
  • Alltid
    Anonym skrev 2009-08-09 23:56:12 följande:
    av vilken anledning ska man inte betala underhållsbidag?varför ska det vara så friktionsfritt att gå via fk?
    Ts sa att de bråkat tidigare om pengar. Då är det enklare att gå via f-kassan eftersom avdrag sköts via de och man slipper bråka om pengar. Finns väl ingen anledning att inte betala underhåll vad jag vet?
  • Angels
    poppii skrev 2009-08-09 23:55:54 följande:
    Underhållet ligger på 1273 kr per månad, och det blir det du och din man får betala till pojkens mamma.Men sen, om ni t.ex är arbetslösa eller låginkomsttagare så kontaktar ni försäkringskassan så får ni sänkt belopp och de betalar in mellanskillnaden. Så hade jag o mitt ex när han var arbetslös. Men vi har fortsatt med FK efter det med, så dom betalar ut till mig o han får betala till dom sen.,
    Wow, så schyssta är de inte mot oss. Sambon var 0 taxerad förra året och har inte fått in en enda krona detta året heller. Trots detta måste han betala fullt underhåll. Det är först till nästa år han slipper. Har han då ett jobb, så kan vi "leva bra" under två år. *suck*
  • Anonym
    Alltid skrev 2009-08-10 00:00:49 följande:
    Ts sa att de bråkat tidigare om pengar. Då är det enklare att gå via f-kassan eftersom avdrag sköts via de och man slipper bråka om pengar. Finns väl ingen anledning att inte betala underhåll vad jag vet?
    Ja men de kan ju komma överens om ett underhållsbidrag.
    barn är inte billigt man kommer inte långt med 1273 kr.
    Vi vet ju redan att pappans hem har två inkomster (pappa+sambo, dvs ts) men har inte fått svar på om mamman är ensamstående eller har två inkomster.
    varför ska mamman då isf bara få 1273 kr och ha det "Större" barnet hos sig, ingen ålder men närmar de sig 7-8 börjar de kosta mer å mer.. inga billiga saker med barn.

därför ifågasatte jag varför mamman bara ska få underhåll via fk å inte underhållsbidrag efter betalningsförmåga.
    har inte barnet rätt till liknande standart oavsett om det är hos mamma som pappa.

underhåll får man bara som en garanti om man inte kan komma överens men lagen säger at man ska räknaut underhållsbidrag. Tyvärr måste man stämma uf för att få underhållsbidrag som är en helt annan sak än underhåll från fk.

låter som om ts inte vill att pappan ska hjälpa till att försörja sitt barn hos mamman.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-10 00:08:51 följande:
    Ja men de kan ju komma överens om ett underhållsbidrag.barn är inte billigt man kommer inte långt med 1273 kr.Vi vet ju redan att pappans hem har två inkomster (pappa+sambo, dvs ts) men har inte fått svar på om mamman är ensamstående eller har två inkomster.varför ska mamman då isf bara få 1273 kr och ha det "Större" barnet hos sig, ingen ålder men närmar de sig 7-8 börjar de kosta mer å mer.. inga billiga saker med barn.därför ifågasatte jag varför mamman bara ska få underhåll via fk å inte underhållsbidrag efter betalningsförmåga.har inte barnet rätt till liknande standart oavsett om det är hos mamma som pappa.underhåll får man bara som en garanti om man inte kan komma överens men lagen säger at man ska räknaut underhållsbidrag. Tyvärr måste man stämma uf för att få underhållsbidrag som är en helt annan sak än underhåll från fk.låter som om ts inte vill att pappan ska hjälpa till att försörja sitt barn hos mamman.
    Det borde vara precis tvärt om också. Bara för att man är umgängesförälder så ska man automatiskt betala underhåll, trots att mamman tjänar drygt 500.000:- per år och pappan ingenting.

Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut.

Även om mamman är ensamstående, så är pappan fortfarande underhållsskyldig jämte mot tre barn till, vilket de kommer ta in i beräkningen.

Dessutom en fråga: Tar de alltid hänsyn till sambons inkomst? De har aldrig frågat vad jag tjänar. Det underhåll vi betalar beräknas enbart på min sambos inkomst 2 år tillbaka.
  • Anonym

Om du vill räkna ut vad din sambo ska betala till fk i uderhåll då tar du hans inkomst för 2 år sedan. Dra bort 100 000 kr, kvarvarande summa gångar du med 0.0775 sedan delar du det med 12 summan av det blir vad han ska betala i underhåll för pojken varje månad.

Mamman måste ansöka om underhåll från fk och hon kan max bli bevilja en månad tillbak. Om det andra barnet bor hos er då kan hon inte få underhåll för pojken.

Mamman får alltid 1273 från fk men din sambo betalar minst 50 kr och max 1273 beroende på hans inkomst.

Ovanstående gäller endast om mamman ansöker om underhållsstöd från fk.

• Anonym (anonym)

Hej! Tack för alla svar. mamman är ensamstående. Min man och hans ex tjänar båda ca 300 000 per år. Vet nu att 1273 är minimum.

• Anonym

Anonym (anonym) skrev 2009-08-10 09:59:57 följande:

Hej! Tack för alla svar. mamman är ensamstående. Min man och hans ex tjänar båda ca 300 000 per år. Vet nu att 1273 är minimum.
    Det är inte minimum det är max bellopet när det betalas ut från fk.

Om han tjänar 300 000 Då blir det 300 000-100 000 * 0.0775/12= 1291,666 ... men då han aldrig behöver betala mer än max bellopet blir det 1273 som han betalar till fk.

Andra regler gäller vid underhållsbidrag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-10 10:48:53 följande:
    Anonym (anonym) skrev 2009-08-10 09:59:57 följande: Det är inte minimum det är max bellopet när det betalas ut från fk.Om han tjänar 300 000 Då blir det 300 000-100 000 * 0.0775/12= 1291,666 ... men då han aldrig behöver betala mer än max bellopet blir det 1273 som han betalar till fk.Andra regler gäller vid underhållsbidrag.
    Men det är ju bättre att räka ut underhållbidrag!
    Än att betala detta minimum, för det ÄR ett minimum vad boendeförälderna har rätt till i underhåll!

Det är inte ett max om vad man SKA betala i underhåll, utan ett minimum vad boendeförälderna ska få i kostnader för barnet.

TS räkna ut underhållsbidrag efter barnet kostader ochefter batalnigsförmåga tänk att barnet ska få ha det nästan lika bra hos båda föräldrana.
Svar på tråden Underhåll för 13 åring