• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:03:31 följande:
    Det kommer, klart han ska använda sig av rätten att dra av kostnaden då han haft barnet. Han har helt säkert betalat både mat och glass, om de inte besökt farföräldrarna, men då har han ju lagt ut för bensinen!
    hihi.. som om vi BF inte betalar glass på sommaren.. får vi extra för det då?
    jag menar.. det är ju så dyrt.. och bensinen till alla aktiveteter kostar oxå..  men enligt en del UF (inte enligt alla ska inte dra alla över en kam) så ska visst allt ingå i underhållet..  tänk vad kronan är mycket värd då 1273 kr ska täcka precis allt!
  • h8him
    Astarte skrev 2009-08-10 22:04:19 följande:
    Även om jag vet att BF inte behöver skicka med saker tycker jag att man kan göra det, det viktigaste i alla fall. Det blir tufft för en UF som ska pröjsa underhåll att dessutom ha de nödvändiga sakerna som kläder, ett rum, basutbus av åldersanpassade leksaker etc hos sig. Det blir verkligen inte mycket över att köpa roliga extrasaker för, såsom betala en kul hobby för barnet, köpa saker de inte behöver, men ändå vill ha etc.
    Allt beror givetvis på uf´s ekonomi. Om man räknar på försäkringskassan så kan man få fram en rimlig bedömning på hur mycket en uf ska betala. En uf behöver inte ha ett rum fullproppat med leksaker, dator, sportutrustning osv om denne inte har barnet varannan vecka. Om en uf med normal inkomst har lite att röra sig med så kan denne börja fundera på vad en bf med låg inkomst gör som klarar att överleva själv trots att barnet kostar så mycket och kanske uf fundera på att de ska hjälpas åt att hitta sätt att dela rättvist för barnets kostnader!
  • Anonym
    Astarte skrev 2009-08-10 22:04:19 följande:
    Även om jag vet att BF inte behöver skicka med saker tycker jag att man kan göra det, det viktigaste i alla fall. Det blir tufft för en UF som ska pröjsa underhåll att dessutom ha de nödvändiga sakerna som kläder, ett rum, basutbus av åldersanpassade leksaker etc hos sig. Det blir verkligen inte mycket över att köpa roliga extrasaker för, såsom betala en kul hobby för barnet, köpa saker de inte behöver, men ändå vill ha etc.
    Men det anser iofs jag som BF är självklart att man gör, skickar med erfordeliga kläder etc.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 22:05:35 följande:
    hihi.. som om vi BF inte betalar glass på sommaren.. får vi extra för det då? jag menar.. det är ju så dyrt.. och bensinen till alla aktiveteter kostar oxå..  men enligt en del UF (inte enligt alla ska inte dra alla över en kam) så ska visst allt ingå i underhållet..  tänk vad kronan är mycket värd då 1273 kr ska täcka precis allt!
    Nej, bf ska vara tyst och tacksam, lära sig trolla men knäna och kunna koka soppa på en spik!
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:12:31 följande:
    Nej, bf ska vara tyst och tacksam, lära sig trolla men knäna och kunna koka soppa på en spik!
    Ja, just ja. Förlåt och Amen.
  • Anonym (....?)

Min syster hade vårdnaden över sina tre barn tills  en av dem ville flytta till sin pappa. Hon blev då av med två underhållsbidrag från fk pga att de har då ett varsitt barn hemma hos varandra. Så jag är lite tveksam att ts man behöver överhuvudtaget betala något för sonen.

• Astarte
    h8him skrev 2009-08-10 22:10:43 följande:
    Allt beror givetvis på uf´s ekonomi. Om man räknar på försäkringskassan så kan man få fram en rimlig bedömning på hur mycket en uf ska betala. En uf behöver inte ha ett rum fullproppat med leksaker, dator, sportutrustning osv om denne inte har barnet varannan vecka. Om en uf med normal inkomst har lite att röra sig med så kan denne börja fundera på vad en bf med låg inkomst gör som klarar att överleva själv trots att barnet kostar så mycket och kanske uf fundera på att de ska hjälpas åt att hitta sätt att dela rättvist för barnets kostnader!
    Visst har du rätt i det! Jag utgick bara från oss, och det kunde vara svårt att få ihop två underhåll, betala rummet och ha, om än bara lite, möbler, saker, cd-skivor och leksaker (spel och annat "vanligt"). Det blev lite körigt att dessutom få ihop till hälften av mopeder och ridlektioner och allt vad det var som dessutom skulle delas "extra".
    Men, som du skrev, det bästa är ju om man kan prata med varandra.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:12:31 följande:
    Det är det vi är.. för tysta.
    dags att väcka alla Bf snart och protestera och få igenom en ny lag om underhålsbidrag istället för dessa unersköna 1273 kr.

vad får man i norge i underhåll?
    flera tusen eller har jag läst fel?
    varför får man mer där?
  • Anonym
    Anonym (....?) skrev 2009-08-10 22:14:28 följande:
    Min syster hade vårdnaden över sina tre barn tills  en av dem ville flytta till sin pappa. Hon blev då av med två underhållsbidrag från fk pga att de har då ett varsitt barn hemma hos varandra. Så jag är lite tveksam att ts man behöver överhuvudtaget betala något för sonen.
    ja men den sonen har ju VV så den behöver ingen betala för.
    De andra barnen är inte mammans barn.
    Rimligtvis borde han betala för barnen.

Men din syster borde fått underhåll för ett barn iaf.
  • Mamsis

Ett litet inlägg bara, läste någonstans att underhållet höjts med 100 kr på 20 år, kan någon säga om det stämmer eller inte? För det är skandal tycker jag.

Svar på tråden Underhåll för 13 åring