• FruHeo

    Majmammor 2007 del 13

    Majmammor 2007 del 12
    Nu är våra småttingar inte så små längre! Runt 2 år och bara växer och frodas. Trots är vår vardagen men vi älskar ju dem så klart ändå

    Bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m42709259.html

    Tidigare prattråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m43826219.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-05 12:42
    Nya godingtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m47789699.html

  • Svar på tråden Majmammor 2007 del 13
  • mumia

    3bus - jag lär nog hålla med föregående talare

    Här vankas nog en förkylning Ont i halsen och hostar upp (behöver nog inte beskriva mer ingånde ), tung i huvudet, svidande ögon och galet trött. Så i morgon blir det till att besöka apoteket för att försöka hindra det hela. Ska ju åka till min syster i Hässleholm på fredag och har ju längtat sååå....


    Jolina är helt underbar!
  • FruHeo

    3bus: håller med Mumia och Mel! Vill man apselut inte ha några barn ska man inte ha sex, alternativt skydda sig jääävligt bra.

    RosaNapp: håller med Kavat och 3bus. Kräv hjälp! Terrorisera allt och alla! Ni behöver ju hjälp!!!!!! Räkna frekvensen av kräkningarna, vilka dagar och tidpunkter han kräks, skriv upp vad han äter, se om du ser nått samband. Finns det något som får eksemen att öka/minska??

    JAg avskyr att ligga still i soffan, jag är ingen stillsam person. Jag får utslag, nippran och blir riktigt rastlös! Tur att vi har många TV:kanaler, olästa böcker, filmer och att det finns många avsnitt vänner, greys och sex and the city. Men v 28 idag, helt otroligt! BAra sisådär 10-12v kvar. Om det nu går så långt, över nyår gör mig glad!

  • FruHeo

    Mumia: ät citron!!!! det är bra, brukar fungera på mig iaf. Hoppas att du får bukt med förkylningen så helgen blir bra.

  • RosaNapp

    Heoo: jag har skrivit upp länge vad han äter för att se något samband, men det går inte. Det enda jag märkt att han reagerat på är jordgubb (som jag misstänker iallafall, då kissar han på sig och kissar mycket). Han har gjort samma när han fått apelsinsaft, men det har han bara fått ett par gånger, är inte så förtjust i det (vill mest ha för att storasyster vill ha).
    Kräks gör han inte heller längre dom mängderna, men för mig är det ju uppenbart att det inte är magsjuka när han kräks, men hur "bevisa" det?
    Det känns så luddigt när jag ska beskriva det hela, det hela går liksom att bortförklara för sig, men jag vill ändå göra en koll.

    Tänkte iallafall försöka få en färsk mätning och vägning på honom idag eller i veckan (den senaste är för någon månad sen). Så har jag färska uppgifter när jag ringer, igen.

    mumia: hoppas förkylningen går över snart.

    syrra: han smälter det väl snart (det gick väl rätt snabbt förra gången?).

    Men jag undrar ju lite hur man tänker när man gärna har oskyddat sex och sen blir sur när det blir en graviditet. Påminde L om rul på måndag. Hans enda kommentar var: då får jag väl vara ledig och ta barnen då. Tydligen ingen tanke alls på att vara med. Tycker jag är väldigt tråkigt och jag tror han kommer ångra sig ordentligt sen.

  • 2små2stora

    Jag tror nog han smälter det ganska snabbt. Han var sugen imorse men då var det inte läge tror att han också inser sin del i det hela.

    Melva: stå på dig, ofta får man tyvärr överdriva lite för att de ska lyssna på en.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Blindness
    Syrra, ja, hoppas han smälter det fort och hoppas det går bättre den här gången Håller tummarna!

    Heoo, är det för sammandragningar du ska ligga still? Jag skulle få nippran men samtidigt är det sällan man är hemma helt själv och kan mysa på hur man vill Mumia, hoppas du kryar på dig till på fredag!!

    Leya har stökat inatt, hon sov ju inget på dagis igår alls men var ändå pigg och alert hela kvällen. Somnade 19:30 som vanligt men hon har varit så täppt i näsan inatt + att hon är madam och kan inte leta upp sin borttappade nalle själv {#lang_emotions_yell} Sen hämtade sambon henne till våran säng 5:20, fattar inte varför för för min del är det kört att sova mer då.... och för Leya med, hon var pigg och vaken så vi gick upp 5:50. Sen iväg med henne till dagis kl 7 (var i valet och kvalet om jag skulle vara hemma med henne idag men hon fick själv bestämma). Sen tillbaka hem för det skulle komma en hantverkare och kolla på vårat tilltänkta badrum. Han hade inte kommit 7:15 (skulle komma 7) så då åkte jag på jobbet. Fick sms av sambon att han hade kommit till slut. Men varför är dom så jävla nongalanta? Inte första som inte kommer på utsatt tid, dom flesta har faktiskt inte kommit alls fast dom har sagt en tid....
    »-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • FruHeo

    Blind: japp för att sammandragningarna inte ska bli värre och tappen påverkas har de söta (???) doktorerna tvingat mig att inte stressa, inte bära, kånka och allra helst bara ligga ii soffan. Inte speciellt kul! Visserligen gör minsta rörelse att jag får sammandragningar, så det är nog klokt att ligga still. Några prematurer vill vi inte ha!!!
    Men som du säger, ensamheten är skön, händer inte så ofta faktiskt.

    RosaNapp: men fan då att du inte ser nått samband. HAr mängden mat något samband med kräkandet???Kan det vara nått med magmunnen som strular? Ang. kräkset så är det väl uppenbart att det inte är magsjukekräks eftersom resten av familjen inte blir drabbade. Tycker du ska ringa igen, säga: det fungerar inte, grabben växer inte, går inte upp i vikt, han har massa eksem, kräks lite nu och då, jag vill att ni gör en utredning!!! Är han gnällig?
    Trist att L inte verkar vilja vara med på rul, hmpf, tror också tt han missar en massa,

    3bus: ooh, skönt att han kanske kan vända! Hihihi

    Jag har värsta discot i magen idag. Cirkus är det utanför, mornarna är verkligen överjävliga här. Brukar nästan alltid sluta med två hysteriska ungar, en som är arg över att hon inte får ha de kläder hon vill, den andra över att hon måste ha kläder på sig. Igår fick Saga återigen gå till dagis i trosor och raggsockar. De har slutat förvånas på dagis nu. Idag var hon tvärförbannad för att att hon inte fick ha snickarbyxor, kjol och finklänning samtidigt. Elaka mamman tycker inte riktigt att det passar sig när man ska ut i skogen hela dagen.

    Hahaha igår kom Melina hem och sjöng: Mamma miaaa, tuttana ä fria, behå måsse saffa behå (Mel: Mamma Mia) gissa om jag tokskrattade. Hihi

  • 2små2stora
    Heoo: vet hur det är att ligga still och äta bricanyl. Bävar för att det ska bli samma sak denna gång.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • RosaNapp

    Heoo: låter inte kul. Du får ha delmål så kanske tiden går snabbare.

    Jag vet inte, han sätter ju fortfarande ofta i halsen, men samtidigt så kastar han ju i sig maten. Slarvar med att tugga. Kräks gör han oftast efter förkylningar numera, slemhostar och slemmet kommer upp i kräk. Ibland är det ju även i lek (men det händer sällan då vi lärt oss att ta det lugnt när han ätit). Förkyld blir han ju ofta (alltid blivit) och långvarig hosta (slemhosta) på det.
    Jag borde skriva ner allt på ett papper som manus när jag ringer kanske?
    Han har ett hiskeligt humör, blodsockernivån måste hållas jämn. Sover mycket, har alltid gjort. Sover fortfarande ett par timmar om dagen och hela nätter på det. Det kanske inte är mycket för andra, men för mig är det. Äldsta slutade ju sova på dagen ungefär nu eftersom hon verkligen inte var trött på kvällen annars. Så är det inte med V. Går inte att hålla honom uppe heller, han går och lägger sig helt enkelt.

  • Kavat

    RosaNapp, manus är bra. Min erfarenhet är också att man bara ska ta de "viktigaste" sakerna, för har man tusen saker och försöker bortförklara själv (ja, jo, jag tror att han har ont i magen när han ätit si och så och då kanske det är så att det är x men ja, det kan ju vara y också och då är det ju inget...) Ja, då blir man inte betrodd. Vi bytte läkare 2 gånger på ett halvår och ingen trodde på att sonen var allergisk mot mer. BVC trodde inte heller att han var allergisk överhuvudtaget.

    Jag mailade tillslut en man som jobbar med patchtest och allergier uppåt landet och han var helt övertygad om att det var fler allergier på sonen som skulle visa sig på lapptest/patchtest. (Står i min sädesslagsblogg om du vill läsa mer.) Du kan göra eget för att få lite hjälp på traven.

    Sen hamnade vi hos en allerolog och fick bevis på papper (patchtest/lapptest) att han var allergisk mot havre och vete.
    Så skönt att få ett svar och så skönt att få det på "papper" och så oerhört skönt att han mår bra istället för att må kasst.

    Nu vet inte jag vart du bor, men om du inboxar, så kanske jag kan hjälpa dig med något bättre ställe att vända sig till.

    Jag tycker att ni ska kolla upp gluten (tröttheten) och laktos ordentligt också när ni kollar allergier.
    Sen kan man vara trött och olika som barn utan att det är något fel, givetvis, men allt som du räknar upp här låter helt otroligt om det inte har något samband. Man brukar inte få eksem helt utan orsak. Även om orsaken är kvalster eller något man inte får i sig som inte orsakar magproblem, så låter det för mycket för att inte vara något.
    Att man spyr så där är inte alltid så lätt att veta varför, men tillslut blir det för mycket för magen. Sen kan man ju spy av slem. Men man kan också bli slemmig och förkyld av allergier/glutenintolerans för att kroppens immunförsvar går ner när de hela tiden försöker motverka alla saker man inte tål.
    Att han inte växer borde de verkligen ta på allvar! Det är de som de brukar gå på när man får allergiutredningar så tryck hårt på det.

    Så stå på dig! Och inboxa gärna om du vill ha tips på bra ställe.

Svar på tråden Majmammor 2007 del 13