• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • idiblon
    tebax skrev 2009-08-18 17:24:18 följande:
    kollat dig i spegeln? Du är nog närmare än mig ;)
    Hahahahahahahahahahaha, jag väntade på den. Ser du nu inte hur både roligt och användbart begreppet är?
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-18 17:25:40 följande:
    Men då är det helt naturligt att jag säger neger och svennen till folk? Eftersom det är männskligt att kategorisera människor .
    Kategoriserar gör vi med automatik. Uppe i huvudet. Djurgårdare, skåning, neger, vitt slödder, brat, you name them. Vad vi sedan SÄGER är i mångt och mycket en frågan om uppfostran och hur vi själva mår.

Man behöver inte säga allt man tänker ...
  • tebax
    idiblon skrev 2009-08-18 17:28:46 följande:
    Hahahahahahahahahahaha, jag väntade på den. Ser du nu inte hur både roligt och användbart begreppet är?
    jag kallade inte dig det jag använde bara dina spydiga kommentarer.
  • luutra
    Åsa skrev 2009-08-18 00:28:30 följande:
    tja schablonen är väl så många som möjligt i checklistan i kombination: låg utbildning och 0 intresse för att skaffa någon föga intresse för omvärlden utom vad som behövs för att dra in slantar ointresse av att försörja sig själv, inkomstkällor gärna socialbidrag, A-kassa intjänad vid arbetsmarknadsåtgärder eller sjukersättningar ful i mun (svär gärna och offentligt åt barn och partner och talar mer än gärna om "det j-la soc") flera barn tidigt utan ordnad försörjning och med olika pappor främlingsfientlig på landet innehavare av ett flertal bilvrak på tomten förtjust i "amerikanskt" utseende varierande mellan sunkig (dock omedvetet, inte på det medelklassigt grungiga sättet) och blonderad med silikontuttar (mer välbärgade varianten) väljer icketraditionella stavningar på barnens namn med många z:n och h:n som försvårar tolkningen var väl vad jag kom på nu
    Det var den bästa white trash-beskrivningen jag någonsin hört. Kunde inte sagt det bättre själv!
  • idiblon
    tebax skrev 2009-08-18 17:29:52 följande:
    jag kallade inte dig det jag använde bara dina spydiga kommentarer.
    Det kliade i dina fingrar.

Precis som det gör i mina. Jag lägger hellre fram exempel på attribut som ofta kännetäcknar WT. Att inte vara medveten om de attributen, eller att man själv besitter dem, är definitivt mer WT än att erkänna de som passar in på en själv.

• Argo
    tebax skrev 2009-08-18 17:27:18 följande:
    "Att inte diskutera klass, eller låtsas som att olika klasskikt inte existerar, är även det WT."ska man inte ta åt sig?
    Du hade ju kunnat ställt en motfråga om varför det är WT, istället för att gå på med "kallar du mig WT?" så det låter som du tar åt dig.

Jag har också invändingar mot att kalla de som inte tror på klass för WT. Jag skulle snarare säga at det är ett ganska vanligt fenomen bland folk som finns en bit högre upp på den sociala stegen.
  • amalie79

Jag tänker på en kvinna... det är oftast de man ser på torget, i mjukisbyxorna med text på rumpan, dragande på barnvagnen med babyn hon har med den nuvarande karln. Hon har en cigarett i munnen, där man ser att två tänder saknas, och skäller på femårige sonen Liam/Kevin för att han jagar duvorna på torget under höga skrik : )

WT-män, hur är de? Är det de som åker bussen eller den halvgamla taskigt stylade bilen till jobbet? Vad har de för jobb? De jag vet jobbar på bemanningsföretag inom tex anläggning eller lagerarbete, eller kanske som bussförare, någon kör lastbil... vissa jobbar inte alls.På helgerna går de på kvarterskrogen och hänger med alkisarna där. Träffar gamla klasskompisar som det gått riktigt snett för och suckar och är glada för att de har det rätt schysst!

Märk väl att jag kommer från en sådan här bakgrund, så det jag driver med är i princip hela min släkt : )

• amalie79

Jag tänker på en kvinna... det är oftast de man ser på torget, i mjukisbyxorna med text på rumpan, dragande på barnvagnen med babyn hon har med den nuvarande karln. Hon har en cigarett i munnen, där man ser att två tänder saknas, och skäller på femårige sonen Liam/Kevin för att han jagar duvorna på torget under höga skrik : )

WT-män, hur är de? Är det de som åker bussen eller den halvgamla taskigt stylade bilen till jobbet? Vad har de för jobb? De jag vet jobbar på bemanningsföretag inom tex anläggning eller lagerarbete, eller kanske som bussförare, någon kör lastbil... vissa jobbar inte alls.På helgerna går de på kvarterskrogen och hänger med alkisarna där. Träffar gamla klasskompisar som det gått riktigt snett för och suckar och är glada för att de har det rätt schysst!

Märk väl att jag kommer från en sådan här bakgrund, så det jag driver med är i princip hela min släkt : )

• idiblon
    Argo skrev 2009-08-18 17:33:18 följande:
    Jag har också invändingar mot att kalla de som inte tror på klass för WT. Jag skulle snarare säga at det är ett ganska vanligt fenomen bland folk som finns en bit högre upp på den sociala stegen.
    Jag har egentligen den invändningen jag också. Men det vore inte lika roligt att skriva, i just denna tråd.

• Liten men naggande

meeeen...WT är ju ett så oerhört användbart begrepp.

Folk går i taket direkt och det är bra om man vill retas. Motsvarande begrepp som jag ofta hör andra använda är "sossigt" men det har inte liksom samma funktion då det inte är riktigt lika dåligt plus att många välartade röstar på sossarna...hm... men jag håller nog fast i att uttrycket i mitt (tysta personliga vokabulär) kommer att behållas...

Svar på tråden White trash!