• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2009-08-24 15:03:49 följande:
    Använder ni det uttrycket i verkliga livet? Jag använder det aldrig. Bara på fl här ser jag det och alla diskussioner som jag blandar mig i då och då.
    Vilket uttryck menar du? White Trash?
  • Rosenöga

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-24 15:34:25 följande:

Vilket uttryck menar du? White Trash?
    Ja, det uttrycket som fanns i rubriken där uppe.
  • Cocarola

Visst kan jag använda termen WT om själva företeelse en gång vartannat år eller så, men inte till en människa à la "Guu, va du e vajt träsh!"

Men jag ska genast sluta, att kalla någon "white" tycks ju vara grovt kränkande, mycket värre än "trash"?!

• Argo

Ah! Var på ett evenemang i helgen. Massvis med marknadsstånd och liknande. Vandrandes nedför en av "gångarna" kom herr och fru äkta WT! Det fullkomligt lös om dem lång väg. Han med träningsbyxor, trucker-keps och solkig hårdrocks t-shirt som smet över den lilla ölkaggen i fram. Foppatofflor med tubsockar. Hon med svärtat hår, piercingar, tunika och leggings. Tuttarna allt för högt upptryckta och usel, överdriven sminkning. Samma foppatofflor och ankelsockar till det. Bägge två med ett antal tatueringar. Hon hade nåt tribalt på överarmarna och en drake på vaden. Säkert en i svanken med, men det skymde tunikan. Pappan var också klottrad på men mönstrena kommer jag inte ihåg.

De var i 30-32 årsåldern och hade fyra barn. En flicka på 15-16 år (där han inte verkade vara pappan - och fru WT måste ha varit sk ung mamma), en son på ca 4 och två mindre i olika ålder ca 3 och 2 i en dubbelvagn.

De stod ut som så stereotypiska WT att jag genast tänkte på denna tråd. Då kommer det!

Mamman behöver ropa in sin frispringande 4-åring och hojtar: "Kom nu så går vi vidare ... ... KEEEEEEVIN!"

Herregud! Jag hade fullt schå att låta bli att flina synligt. Så exakt spot-on! I ett kort, elakt, ögonblick kom jag på tanken att gå fram och be att få ta en bild av dem. Bara i rent forskningssyfte givetvis. Jag lät bli.

• idiblon
    Argo skrev 2009-08-31 13:54:50 följande:
    Ah! Var på ett evenemang i helgen. Massvis med marknadsstånd och liknande. Vandrandes nedför en av "gångarna" kom herr och fru äkta WT! Det fullkomligt lös om dem lång väg. Han med träningsbyxor, trucker-keps och solkig hårdrocks t-shirt som smet över den lilla ölkaggen i fram. Foppatofflor med tubsockar. Hon med svärtat hår, piercingar, tunika och leggings. Tuttarna allt för högt upptryckta och usel, överdriven sminkning. Samma foppatofflor och ankelsockar till det. Bägge två med ett antal tatueringar. Hon hade nåt tribalt på överarmarna och en drake på vaden. Säkert en i svanken med, men det skymde tunikan. Pappan var också klottrad på men mönstrena kommer jag inte ihåg. De var i 30-32 årsåldern och hade fyra barn. En flicka på 15-16 år (där han inte verkade vara pappan - och fru WT måste ha varit sk ung mamma), en son på ca 4 och två mindre i olika ålder ca 3 och 2 i en dubbelvagn. De stod ut som så stereotypiska WT att jag genast tänkte på denna tråd. Då kommer det! Mamman behöver ropa in sin frispringande 4-åring och hojtar: "Kom nu så går vi vidare ... ... KEEEEEEVIN!" Herregud! Jag hade fullt schå att låta bli att flina synligt. Så exakt spot-on! I ett kort, elakt, ögonblick kom jag på tanken att gå fram och be att få ta en bild av dem. Bara i rent forskningssyfte givetvis. Jag lät bli.
    Hahaha!
  • Themis

Arhgo: Men visst e dom sköna!

Jag gjorde också studier i WT när vi var på Äventyrsland i Halmstad-de borde döpa om det till Foppaland.

Varför i helvitte måste alla ha samma "unika" massproducerade jävla tribaler, rosor och namntatueringar? Bara det är ämne till en avhandling...

• FlickaMedGuld

Argo

Hahaha! I bland har man turen med sig.

TS - är du verkligen seriös? Human trash? Ska jag vara politiskt korrekt till och med i mina förolämpningar?

• Rosenöga
    Argo skrev 2009-08-31 13:54:50 följande:
    Ah! Var på ett evenemang i helgen. Massvis med marknadsstånd och liknande. Vandrandes nedför en av "gångarna" kom herr och fru äkta WT! Det fullkomligt lös om dem lång väg. Han med träningsbyxor, trucker-keps och solkig hårdrocks t-shirt som smet över den lilla ölkaggen i fram. Foppatofflor med tubsockar. Hon med svärtat hår, piercingar, tunika och leggings. Tuttarna allt för högt upptryckta och usel, överdriven sminkning. Samma foppatofflor och ankelsockar till det. Bägge två med ett antal tatueringar. Hon hade nåt tribalt på överarmarna och en drake på vaden. Säkert en i svanken med, men det skymde tunikan. Pappan var också klottrad på men mönstrena kommer jag inte ihåg.De var i 30-32 årsåldern och hade fyra barn. En flicka på 15-16 år (där han inte verkade vara pappan - och fru WT måste ha varit sk ung mamma), en son på ca 4 och två mindre i olika ålder ca 3 och 2 i en dubbelvagn.De stod ut som så stereotypiska WT att jag genast tänkte på denna tråd. Då kommer det! Mamman behöver ropa in sin frispringande 4-åring och hojtar: "Kom nu så går vi vidare ... ... KEEEEEEVIN!" Herregud! Jag hade fullt schå att låta bli att flina synligt. Så exakt spot-on! I ett kort, elakt, ögonblick kom jag på tanken att gå fram och be att få ta en bild av dem. Bara i rent forskningssyfte givetvis. Jag lät bli.
    Visst är det skönt att det finns sådana människor att skratta åt. Då kan man verkligen känna sig riktigt belåten med att man själv tillhör det bättre skiktet! !??
  • Stårschan
    FlickaMedGuld skrev 2009-08-31 16:14:32 följande:
    TS - är du verkligen seriös? Human trash? Ska jag vara politiskt korrekt till och med i mina förolämpningar?
    Bra poäng!
  • Argo
    Rosenöga skrev 2009-08-31 17:13:51 följande:
    Då kan man verkligen känna sig riktigt belåten med att man själv tillhör det bättre skiktet! !??
    Det är givetvis herr och fru WT.s egna liv och egna val och jag skulle aldrig säga nedvärderande till dem pga det. Däremot tillåter jag mig själv att vara oerhört tacksam för att jag inte lever ett liv i samma stil som de gör.
  • Stårschan
    Argo skrev 2009-09-01 05:52:22 följande:
    Det är givetvis herr och fru WT.s egna liv och egna val och jag skulle aldrig säga nedvärderande till dem pga det. Däremot tillåter jag mig själv att vara oerhört tacksam för att jag inte lever ett liv i samma stil som de gör.
    Exakt!
  • Rosenöga
    Argo skrev 2009-09-01 05:52:22 följande:
    Jaja, undrar om de själva tycker att deras liv är bäst eller om de skulle vilja vara/ha det annorlunda?
  • Argo
    Rosenöga skrev 2009-09-01 22:26:37 följande:
    Jaja, undrar om de själva tycker att deras liv är bäst eller om de skulle vilja vara/ha det annorlunda?
    Min erfarenhet (jo jag känner sånt folk) är att de ofta är ganska ovetandes om alternativ och skulle de se nåt alteranativ som verkar "tjusigare" så blir ofta ryggmärgsreflexen att: "de har säkert nåt annat fel istället". Nån slags mindervärdeskomplex som gör att man måste slå tillbaka, ungefär.

"Bara för att dina ungar är väluppfostrade och duktiga i skolan och har kompisar nu när de är 14 så kommer de istället att börja snorta kola bakom ryggen på dig. HA!"

Eller: "Bah! Bara för att du bor i Stockholm med bra lön, fancy jobb och allt ska du inte tro att du har det bättre!"
    (sagt av man i ungefär samma ålder som blev kvar hemma i byn och går arbetslös och meckar med skotern istället - utan att jag ens provocerat kring saken)

Men i grund och botten är de väl nöjda får man anta. Eller värre: de är missnöjda men orkar inte göra nåt åt det.
  • Rosenöga
    Argo skrev 2009-09-01 22:42:08 följande:
    Min erfarenhet (jo jag känner sånt folk) är att de ofta är ganska ovetandes om alternativ och skulle de se nåt alteranativ som verkar "tjusigare" så blir ofta ryggmärgsreflexen att: "de har säkert nåt annat fel istället". Nån slags mindervärdeskomplex som gör att man måste slå tillbaka, ungefär."Bara för att dina ungar är väluppfostrade och duktiga i skolan och har kompisar nu när de är 14 så kommer de istället att börja snorta kola bakom ryggen på dig. HA!"Eller: "Bah! Bara för att du bor i Stockholm med bra lön, fancy jobb och allt ska du inte tro att du har det bättre!" (sagt av man i ungefär samma ålder som blev kvar hemma i byn och går arbetslös och meckar med skotern istället - utan att jag ens provocerat kring saken)Men i grund och botten är de väl nöjda får man anta. Eller värre: de är missnöjda men orkar inte göra nåt åt det.
    Vill man ha något man inte kan uppnå ligger det nära till hands att nedvärdera det och intala sig att det är oväsentligt.
  • mazely

Jag har använt begreppet en del. Det är ju ganska träffsäkert. Sedan kom jag på att jag inte tyckte om anledningarna till varför jag använde det, att det handlade om att jag distansierade mig och nedvärderade personer jag inte kände. För i ärlighetens namn har jag ett par vänner och en hel del släktingar som jag älskar och beundrar men som av någon som inte kände dem nog lätt kunde etiketteras in som WT.

Och det slog mig att det hela ju handlar om klass och status på ett väldigt allvarligt plan. Rika människor är aldrig WT. Och om jag vill distansiera mig från, och nedvärdera vad jag kan identifiera som "WT-folket" då nedvärderar jag mig själv, även om jag inte utåt sett skulle vara WT, och min egen arbetarklassfamilj. Och att det i mitt användande av ordet kanske fanns en liten, liten ängslan över min egen inre WT och rädslan att själv avslöjas som smaklös, ful etc. Eller rädslan att bli fattig och sjuk. Lättare då att skratta och peka finger. Jag menar, nåt WT-drag har väl alla. Om man inte röker så kanske man gillar Musse Pigg-tavlor?

Sedan har jag träffat många människor som är trångsynta, elaka, fantasilösa... men det går sällan att utläsa av text på deras mjukbyxebak.

Ordet känns helt enkelt inte lika kul efter att jag började fundera...

• Rosenöga
    mazely skrev 2009-09-05 16:34:07 följande:
    Jag har använt begreppet en del. Det är ju ganska träffsäkert. Sedan kom jag på att jag inte tyckte om anledningarna till varför jag använde det, att det handlade om att jag distansierade mig och nedvärderade personer jag inte kände. För i ärlighetens namn har jag ett par vänner och en hel del släktingar som jag älskar och beundrar men som av någon som inte kände dem nog lätt kunde etiketteras in som WT. Och det slog mig att det hela ju handlar om klass och status på ett väldigt allvarligt plan. Rika människor är aldrig WT. Och om jag vill distansiera mig från, och nedvärdera vad jag kan identifiera som "WT-folket" då nedvärderar jag mig själv, även om jag inte utåt sett skulle vara WT, och min egen arbetarklassfamilj. Och att det i mitt användande av ordet kanske fanns en liten, liten ängslan över min egen inre WT och rädslan att själv avslöjas som smaklös, ful etc. Eller rädslan att bli fattig och sjuk. Lättare då att skratta och peka finger. Jag menar, nåt WT-drag har väl alla. Om man inte röker så kanske man gillar Musse Pigg-tavlor?Sedan har jag träffat många människor som är trångsynta, elaka, fantasilösa... men det går sällan att utläsa av text på deras mjukbyxebak. Ordet känns helt enkelt inte lika kul efter att jag började fundera...
    Du har kloka funderingar!
  • Themis

mazely: Lite självdistans är alltid sympatiskt och det är ju helt riktigt som du skriver. Det är väl bara det att man ibland inte orkar vara positivt inställd till alla människotyper, och ibland fnissar lite åt dem man inte förstår sig på.

Men egentligen kan man lära sig nånting av i princip alla människor man träffar om man möter dem på rätt sätt, det är bara det att man kommer inte nära alla av olika anledningar. En av dem kan vara fördomar och lite vi och dom-tänk.

• PixL

tebax

Håller med dig. Om jag hade orkat hade jag startat en sådan här tråd för länge sedan. Bra initiativ!

• Mandi74

*kommer in, slänger med mitt hård blonderade hår, rätar till mina sillisar under den rosa mjukisjackan, kolla så inte den svarta makeupen runnit på kinderna, ringer alla barnens pappor och kräver mer pengar för barn är sååå dyra.. särktilt Kewin.. går igen*

Svar på tråden White trash!