• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • Dr Mupp

Det bästa med WT är att det är ganska lätt att klassvandra från det bara man är medveten om att man är född WT.

Visst är WT ett nervärderande begrepp, men det är även slödder och pack vilket är de två andra vanligaste namnen på den gruppen.

• mamman06

WT? varför kategorisera folk för överhuvud taget?
    ett par barnsliga exempel....
    whitetrash= socialbidragare, A-kasse stämplare?
    Blowtrash= rika med krage och dolce o gabanna?
    Blacktrash= patrask i allmälnhet typ invandrare?
    startrash= någon som tror de är något?

Lägg av, det e ju så himla löjligt!

• amalie79

Men i grunden beskriver väl ordet den amerikanska underklassen, de som bla bor på trailer parks och jobbar som servitriser på diners i små klänningar och hättor,etc?

Till skillnad från den svarta underklassen i samma land? Eller har jag missförstått begreppet?

• Dr Mupp
    mamman06 skrev 2009-08-18 17:55:45 följande:
    WT? varför kategorisera folk för överhuvud taget? ett par barnsliga exempel.... whitetrash= socialbidragare, A-kasse stämplare? Blowtrash= rika med krage och dolce o gabanna? Blacktrash= patrask i allmälnhet typ invandrare? startrash= någon som tror de är något? Lägg av, det e ju så himla löjligt!
    människor kategoriserar alltid, det är en del av att vara människa.
  • idiblon
    Dr Mupp skrev 2009-08-18 17:59:27 följande:
    människor kategoriserar alltid, det är en del av att vara människa.
    Precis som när folk gillar att kategorisera folk som använder sig av begreppet WT. Självinsikt är sällsynt.
  • Argo
    amalie79 skrev 2009-08-18 17:59:00 följande:
    Men i grunden beskriver väl ordet den amerikanska underklassen, de som bla bor på trailer parks och jobbar som servitriser på diners i små klänningar och hättor,etc?Till skillnad från den svarta underklassen i samma land? Eller har jag missförstått begreppet?
    White trash är huvudsakligen vit, fattig amerikansk underklass. De vita som står längst ned på stegen. I jämhöjd med många av de svarta och latinos.

Samma fenomen med vita som ligger långt ned i social status finns i Sverige också. Vi har bara valt att ta det engelska begreppet rakt av istället för att översätta det till svenska. Som skrivet många gånger innan i denna tråd så är "slödder" en bra synonym.
  • carita1974

Tack TS!!!

Jag har ofta här påF-L fått just den kommentaren..bara för att jag heter som jag heter (Carita) och att min dotter heter Nova...det är sårande....

• Lina och Elsa
    kramgo80 skrev 2009-08-18 08:29:38 följande:
    Lina och Elsa skrev 2009-08-18 08:21:50 följande: Att försöka vara politiskt korrekt blir ju väldigt löjligt när man ändå håller på att uttrycka sig nedsättande om en annan grupp människor. Jag antar att du inte menar 'trashig' som en positiv benämning. Lite kvasi-PK med andra ord.
    Jag får väl lov att uttala mig nedsättande om människor utan att därför vilja uttrycka mig rasistiskt? Jag tycker inte svarta människor är trashigare än vita, de jag tycker är trashiga kallar jag trashiga, tar helt enkelt bort rasbenämningen. PK känner jag inget större behov av att vara.
  • Reglementet

White trash är slödder. Ganska äckliga människor.

• tebax
    Argo skrev 2009-08-18 17:33:18 följande:
    Du hade ju kunnat ställt en motfråga om varför det är WT, istället för att gå på med "kallar du mig WT?" så det låter som du tar åt dig. Jag har också invändingar mot att kalla de som inte tror på klass för WT. Jag skulle snarare säga at det är ett ganska vanligt fenomen bland folk som finns en bit högre upp på den sociala stegen.
    jaha du menar hemmafruar med flera hundra tusen på banken? Eller hur då menar du?
Svar på tråden White trash!