• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • bodegapeppe

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-08-18 08:24:28 följande:

White Trash bor väl i husvagnar är alltså Trailer Trash och är gifta med sina kusiner, hela familjen blir Red Necks.
    :P
  • vildochvacker

VAD ÄR
    en typiskt W- T????
    Ngn som vet?????

• kramgo80
    vildochvacker skrev 2009-08-18 09:44:46 följande:
    VAD ÄR en typiskt W- T????Ngn som vet?????
    Det har tidigare i tråden givits en ganska bra beskrivning.
    Annars tycker jag att wikipedias är slående träffsäker
    sv.wikipedia.org/wiki/White_trash
  • tebax
    kramgo80 skrev 2009-08-18 09:48:31 följande:
    Det har tidigare i tråden givits en ganska bra beskrivning. Annars tycker jag att wikipedias är slående träffsäker sv.wikipedia.org/wiki/White_trash
    "White trash (engelska vitt skräp, ibland även omnämnt whiskey tango vilket är den engelska bokstaveringen av w och t) är en starkt nedsättande benämning från USA på ljushyade personer med låg social status." står det där, då undrar jag vad man kallar mörkhyade som lever enligt denna normen . Är dessa också WT?
  • odin09

Lina och Elsa skrev 2009-08-18 08:21:50 följande:

Jag sa "white trash" om någon framför min mamma en dag och hon sa att hon tyckte det var ett sånt fult uttryck för termen kommer liksom ursprungligen från att alla "black" var "trash" utan att det behövde sägas, de som var "white trash" var liksom lika trashiga som svarta då. När man tänker på det på det sättet blir det lite mer äckligt. Så när jag vill tala illa om folk så brukar jag mest säga att de är trashiga :D Så behöver vi inte gå in på färg och ras och skit :D
    jatteintressant! Min man anser exakt samma, han blir jattesur nar jag anvander den termen.
  • odin09

Lina och Elsa skrev 2009-08-18 08:21:50 följande:

Jag sa "white trash" om någon framför min mamma en dag och hon sa att hon tyckte det var ett sånt fult uttryck för termen kommer liksom ursprungligen från att alla "black" var "trash" utan att det behövde sägas, de som var "white trash" var liksom lika trashiga som svarta då. När man tänker på det på det sättet blir det lite mer äckligt. Så när jag vill tala illa om folk så brukar jag mest säga att de är trashiga :D Så behöver vi inte gå in på färg och ras och skit :D
    jatteintressant! Min man anser exakt samma, han blir jattesur nar jag anvander den termen.
  • Argo
    tebax skrev 2009-08-17 21:44:39 följande:
    Det ordet är så ute och cyklar! Det är fult, förnedrande, kränkande!Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!
    OK, byt ut "white trash" mot "vitt slödder" då. Det är fortfarande samma sak.

Att vara WT är i mångt och mycket det samma som att ha låg social status (gäller uppenberligen då för just vita personer). Vad som sedan ger en låg social status varierar från samhälle till samhälle.

Varför ordet finns? Tja, varför ettiketterar vi alla varandra? Kapitaliser, WT, niggers, svennar, sossar. Alla benämningar går att lägga negativa värderingar i om man vill. Själv tror jag att vi har ett behov av att skilja på saker och ting och att höra hemma i ett sammanhang, i en viss grupp.
  • kramgo80
    tebax skrev 2009-08-18 12:15:48 följande:
    "White trash (engelska vitt skräp, ibland även omnämnt whiskey tango vilket är den engelska bokstaveringen av w och t) är en starkt nedsättande benämning från USA på ljushyade personer med låg social status." står det där, då undrar jag vad man kallar mörkhyade som lever enligt denna normen . Är dessa också WT?
    Det var väl inte en så genomtänkt fråga?
    Det är klart att mörkyhyade inte är WT. Varför måste det överhuvud taget finnas en motsvarighet för mörkyade personer? Det finns säkerligen benämningar på "mörka" grupper som saknar motsvarighet för ljushyade.
  • Mandi74

Inser att det är för mycket att leva upp till så jag får nog lägga ner det där med att bli wt..

• idiblon
    Mandi74 skrev 2009-08-18 14:19:26 följande:
    Inser att det är för mycket att leva upp till så jag får nog lägga ner det där med att bli wt..
    Fast första steget ut ur WT är att förstå att man redan är WT, men du kanske inte kommit så långt än.
Svar på tråden White trash!