• tebax

White trash!

Det ordet är så ute och cyklar!

Det är fult, förnedrande, kränkande!

Kan folk bara lägga ner det uttrycket och använda sig av något annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-19 11:43
    Eftersom folk här på FL verkar vara liiiiite trögtänkta så ska jag försöka förklara lite mer hur jag menar.

Jo det jag menar är att man inte ska använda sig av ord som dessa för att det är kränkande att bli kallad Vitt skräp. Man ska inte blanda in raser/färg/religon/bakgrund i ett sådant här uttryck som kan såra och stämpla folk.
    Man får inte säga neger eftersom det kränker, i mina ögon är white trash också ett kränkande ord, går inte att jämföra med ordet neger JAG VET. Men folk som använder sig av WT uttrycken verkar vara enligt sig själva mer betydelsefulla och vara av en högre klass än de som de kallar WT. Eftersom många här på tråden uttryckt sig att WT är man om man har dåligt ställt, är blond, döper sina barn med namn som innehåller X eller Z, snusar och ja vet allt vilka påståenden som kommit in här. Kalla folk Human trash, men dra inte in Hudfärger i ämnet. Det har inte med saken att göra då både en vit,gul, svart,blå eller lila människa kan vara skräp i andras ögon. White trash och Black trash kan man enkelt förvandla till Human trash. Då har man ju inte påpekat hudfärgen hos dom som man anser mindre värda.

FATTAR NI NU?

• Svar på tråden White trash!
  • Björnmossa

Liten men naggande skrev 2009-08-18 17:51:22 följande:

meeeen...WT är ju ett så oerhört användbart begrepp. Folk går i taket direkt och det är bra om man vill retas. Motsvarande begrepp som jag ofta hör andra använda är "sossigt" men det har inte liksom samma funktion då det inte är riktigt lika dåligt plus att många välartade röstar på sossarna...hm... men jag håller nog fast i att uttrycket i mitt (tysta personliga vokabulär) kommer att behållas...
    Sossigt, då tänker jag på ikeamöbler och Thailand på semestern. Liksom tråkigt vanligt, men inget pinsamt.
  • tebax
    mamman06 skrev 2009-08-18 17:55:45 följande:
    WT? varför kategorisera folk för överhuvud taget? ett par barnsliga exempel.... whitetrash= socialbidragare, A-kasse stämplare? Blowtrash= rika med krage och dolce o gabanna? Blacktrash= patrask i allmälnhet typ invandrare? startrash= någon som tror de är något? Lägg av, det e ju så himla löjligt!
    tack!!! :)
  • tebax
    carita1974 skrev 2009-08-18 18:11:12 följande:
    Tack TS!!! Jag har ofta här påF-L fått just den kommentaren..bara för att jag heter som jag heter (Carita) och att min dotter heter Nova...det är sårande....
    det var det löjligaste jag har hört. I mina ögon är du inte det, tycker ingen är WT. Det är ett uttjatat uttryck som folk använder mot folk som dom ser ner på
  • tebax
    Reglementet skrev 2009-08-18 18:20:39 följande:
    White trash är slödder. Ganska äckliga människor.
    vad har du för rätt att kalla folk äckliga då ? Vad gör folk äckliga?

I mina ögon är folk som inte tvättar sig äckliga, eller som går runt och hostar ut rätt i luften. Men jag har ingen rätt att gå och kalla dom för WT bara för det, eller hur?
  • idiblon
    tebax skrev 2009-08-18 18:23:53 följande:
    det var det löjligaste jag har hört. I mina ögon är du inte det, tycker ingen är WT. Det är ett uttjatat uttryck som folk använder mot folk som dom ser ner på
    Nej, inte alls. Jag använder det om mig själv också, och en massa andra roliga attribut, just eftersom det är roliga och typiska betraktelser.

Man kan snacka om WT och man kan kalla folk WT för att såra, det är faktiskt väldigt olika saker.
  • amalie79
    Argo skrev 2009-08-18 18:06:13 följande:
    White trash är huvudsakligen vit, fattig amerikansk underklass. De vita som står längst ned på stegen. I jämhöjd med många av de svarta och latinos.Samma fenomen med vita som ligger långt ned i social status finns i Sverige också. Vi har bara valt att ta det engelska begreppet rakt av istället för att översätta det till svenska. Som skrivet många gånger innan i denna tråd så är "slödder" en bra synonym.
    Ja, precis : ) som jag skrev ovan så är jag bekant med begreppet då jag är född i denna socialklass själv. Men då ska man ju tänka på att vi inte är i närheten av de klasskillnader som finns i USA. : )

Vitt patrask, kallades det förr också, men det är väl knappast någon som säger nu för tiden : )
  • Lippans

Mamma06: Din kommentar var ju värst! Blacktrash: Slödder i allmänhet "TYP INVANDRARE"!!
    Hur är det med dina egna fördommar?

• Björnmossa
    amalie79 skrev 2009-08-18 17:59:00 följande:
    Men i grunden beskriver väl ordet den amerikanska underklassen, de som bla bor på trailer parks och jobbar som servitriser på diners i små klänningar och hättor,etc? Till skillnad från den svarta underklassen i samma land? Eller har jag missförstått begreppet?
    I Borta med vinden så är alla svarta slavar med allt som hör till. White trash är de vita som inte är fina. Handlar inte nödvändigvis om att vara fattig och lågutbildad, Scarlett själv är lågutbildad och förlorar alla pengar.

De finare slavarna i boken ser också ner på white trash.
  • Thaleya

Det är ett ord helt ärligt tycker jag att det här har fått för stor uppmärksamhet. WT syftar på bidragstagande, de som lever på soc men egentligen kan ta ett jobb.

BT har jag aldrig hört men de måste väl vara de som Hustlar i slummen i USA.

TrailorTrash är ju Husvagnsmorsor, ungefär USA's motsvarighet till WT.

Svar på tråden White trash!