• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo
    Jmia skrev 2009-09-08 16:05:20 följande:
    Inte typ av fasta, det tror jag inte. Jag tror riktlinjerna är mer generella än så. I slutändan är ju detta som det mesta annat, individuellt. Men jag kan bara tala från egen erfarenhet och det är att fasta skulle vara uteslutet för min del. Huruvida gifter frigörs i kroppen när man fastar vet jag inte, det låter som något jag skulle vilja ta del av lite mer fakta för att kunna ta ställning till. Men Livsmedelsverket rekommenderar såvitt jag minns att man inte fastar som gravid. Ska googla på det nu och se om det står på hemsidan.
    Javisst är fasta indviduellt, det är då en sak som har kommit fram i den här tråden. De flesta verkar inte klara av att fasta under grav och då ska man inte göra det. Medan ett mindre antal kan göra det.

Det var just det där med 'gifter som frigörs' som jag skulle vilja läsa om. Får väl se om 'livet leker' har något att bidra med, verkar ju troligt i alla fall eftersom h*n tog upp det. Så vi får väl vänta och se vad vi kan få för bidrag den vägen.

Ok gör det och dela med dig. Jag tycker annars det vore rimligare att läkare har en rekommendation i det hela? De lär ju de som bäst känner till människans skavanker så att säga.
  • Jmia
    oOHalalOo skrev 2009-09-08 16:11:21 följande:
    Javisst är fasta indviduellt, det är då en sak som har kommit fram i den här tråden. De flesta verkar inte klara av att fasta under grav och då ska man inte göra det. Medan ett mindre antal kan göra det. Det var just det där med 'gifter som frigörs' som jag skulle vilja läsa om. Får väl se om 'livet leker' har något att bidra med, verkar ju troligt i alla fall eftersom h*n tog upp det. Så vi får väl vänta och se vad vi kan få för bidrag den vägen. Ok gör det och dela med dig. Jag tycker annars det vore rimligare att läkare har en rekommendation i det hela? De lär ju de som bäst känner till människans skavanker så att säga.
    Mmm.. det är sant. Jag vill bara minnas från när jag var gravid, vilken information jag fick om saken då och det ringer en liten klocka om det här även om det inte var Ramadan just då så jag bad inte om nån utförligare information dessvärre. Jag är iallafall inne på att det är direkt skadligt.

Det här hittar jag nu fast saknar källan:
    Om man hoppar över mål tar kroppen från "reserverna", vilket kan leda till att miljögifter som lagrats i fettet frigörs och överförs till barnet.

Livet leker, kan du utveckla lite angående dessa gifter som frigörs om du kanske har något ytterligare? Det här är mycket intressant för oss.
  • oOHalalOo

Jmia

Jag letar på Google, men hitintills får jag mest upp islamiska sidor. ... söker på 'graviditet och fasta', får nog ändra sökord om jag ska komma någonvart kanske?

• Jmia
    oOHalalOo skrev 2009-09-08 16:28:54 följande:
    Jmia Jag letar på Google, men hitintills får jag mest upp islamiska sidor. ... söker på 'graviditet och fasta', får nog ändra sökord om jag ska komma någonvart kanske?
    Nej stötte också på problem haha.. snacka om typiskt. Har inte riktigt tid att lusläsa Livsmedelsverkets hemsida heller just nu, men ska ta och göra det senare. Googlar man på graviditet + fasta som du säger får man bara islamiska sidor, samma här.
    Ska kolla det senare om ingen annan hinner före, som sagt, mycket intressant detta.

Nu måste vi börja förbereda till iftar, har inget alls färdigt i kylen *skäms*
  • oOHalalOo

Det här hittade jag på en blogg:

Om du ammar, vilket de flesta gör idag, kan det dessutom vara skadligt för ditt barn om du går ner i vikt för snabbt. En anledning är att din bröstmjölk, i extrema fall, kan bli näringsfattig. En annan anledning är att miljögifter, som finns lagrade i kroppsfettet, kan frigöras och överföras till ditt barn via bröstmjölken.

www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp

Så fortfarande inget mer rejält att ta i.

Här handlar det ju däremot om bröstmjölk och att mamman försöker gå ner i vikt. De flesta som fastar under Ramadan går inte ner i vikt utan stannar ungefär där de är eller går upp rent av. Så jag är inte helt nöjd än, men söker vidare.

• oOHalalOo
    Jmia skrev 2009-09-08 16:32:06 följande:
    Nej stötte också på problem haha.. snacka om typiskt. Har inte riktigt tid att lusläsa Livsmedelsverkets hemsida heller just nu, men ska ta och göra det senare. Googlar man på graviditet + fasta som du säger får man bara islamiska sidor, samma här. Ska kolla det senare om ingen annan hinner före, som sagt, mycket intressant detta. Nu måste vi börja förbereda till iftar, har inget alls färdigt i kylen *skäms*
    Hehe jag har många timmar kvar till avbrytande av fasta så här förbereds ingenting just nu. Det får vänta. Så jag kollar vidare så länge, en liten stund i alla fall, sen ska jag göra annat än hänga på FL.
  • oOHalalOo

Jmia

Ok kommer ingen vart, inte lätt att hitta den studie som 'livet leker' verkar referera till. Hinner inte söka mer nu, måste sluta för nu.
    Tack för att du letade med mig... -) ha en fin iftar!

• Jmia
    oOHalalOo skrev 2009-09-08 16:58:02 följande:
    Jmia Ok kommer ingen vart, inte lätt att hitta den studie som 'livet leker' verkar referera till. Hinner inte söka mer nu, måste sluta för nu. Tack för att du letade med mig... -) ha en fin iftar!
    Detsamma ;)
  • livet leker
    oOHalalOo skrev 2009-09-08 15:50:23 följande:
    livet leker skrev 2009-09-08 15:11:12 följande:
    Menar du fasta som att inte äta och dricka alls under dygnets alla timmar eller enligt den muslimska fastan? Eller fasta som innebär endast intag av dryck under ett antal dagar?Har du en referens som stöd för det du har skrivit så det går att ta del av den?
    revertit.blogg.se/2009/august/fastan-under-ramadan-for-gravida-eller-ammand.html

5. Rådfråga läkare. Har du en sjukdom och äter medicin regelbundet så rådfråga en doktor som kan
    detta om fasta. Gravida kvinnor och mödrar som ammar ska inte fasta.
  • Sanningens väg

livet leker skrev 2009-09-08 19:10:31 följande:

revertit.blogg.se/2009/august/fastan-under-ra...5. Rådfråga läkare. Har du en sjukdom och äter medicin regelbundet så rådfråga en doktor som kandetta om fasta. Gravida kvinnor och mödrar som ammar ska inte fasta.
    Jag förstår inte alls ditt svar eller hur man ska tolka din länk.
Svar på tråden Ramadhan