• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Flubbermum
    Jmia skrev 2009-09-07 22:31:41 följande:
    Flubbermum, du behöver inte ta igen dina förlorade dagar pga graviditet. Och jag tycker inte att du ursäktar dig fri pga din sjukdom nu i år, den är ett hinder för att du ska klara av din fasta. Du ska inte utsätta dig för fara. Du har de rätta avsikterna, du kan ta igen detta!
    Tack för ditt svar. Har haft otroligt dåligt samvete senaste dagarna för att jag har börjat tänka på att ge upp fastan. Men vill inte att mina försök ska gå ut över familj och hem. Man har det stormigt nog i småbarnsåren utan att man ska lägga till diabetes-bitch till vardagen
  • Amiras mamma
    tigergirl81 skrev 2009-09-07 13:23:04 följande:
    Hur tusan kan man vara så dum att man fasta när man är gravid????!!!Barnet behöver näring,vilket den får när mamman äter.Trodde jag alla visste
    Du får gärna komma med bevis på att barnet inte får näring under dom timmarna..du blir nämligen den fösta i världen med den infon då för ingen har kunna bevisa det tidigare..
  • Amiras mamma
    Flubbermum skrev 2009-09-07 22:03:23 följande:
    Assalamu alaikum till mina systrar (och bröder) i islam.Vi har nu kommit en bit in på fastan, men jag ger snart upp.Är dibetiker sedan 98, och innan jag fick min dotter (alhamdulliallah) så har jag fastat under ramadan sedan den dag då jag läste mina första rader i koranen. Min dotter föddes förra året, vilket gjorde att jag tyvärr inte kunde fasta förra året pga avslag och dyl. Tyvärr tog jag heller inte igen de förlorade dagarna som man ska utan fastade "lite då och då". Detta året har jag försökt att fasta. Varje kväll så tänker jag att jag ska fasta, jag stiger upp för att äta frukost och förbereda mig för fastan. Tar mitt insulin som jag ska. Eftersom jag är rökare *skäms* så har det jobbigaste de andra åren varit att jag har abstinenser efter nikotin samt haft svårt för att klara av mitt jobb (USK) utan vatten. Men detta året klarar jag inte fasta. Efter otaliga försök (plus vätskebrist som gjorde mig sängliggandes i två dagar och en viktuppgång på 5kg!) så är jag nära att ge upp. Min diabetes är fel och pga att den är fel så är mitt humör fruktansvärt. Både man och dotter flyr när jag kommer ibland. Nu frågar jag er som opartiska (sambon tycker jag ska fortsätta försöka eftersom jag klarat det de andra åren) om ni anser att jag ska fortsätta försöka, eller om det är ok att jag ger upp. Vill inte försöka längre utan vill vänta till nästa år då inshallah min diabetes enbart är tablettbehandlad och således mer lättskött, men känns som att jag är egoistisk som tänker på detta "lätta" vis och "ursäktar mig fri" med min sjukdom...Långt och förvirrande inlägg
    Wa alekum salam

En fråga bara..måste inte diabetiker äta på speciella tider för att ha ett normalt blodsocker och inte få förhöjt blodtryck?
  • oOHalalOo

Flubbermum

Du ska INTE fasta om du inte mår bra, diabetes är väl en sjukdom man måste 'kontrollera' jämt över dagen, för att kroppen ska må bra och fungera? Då kan du ju inte fasta, för då sätter du din hälsa i gungning. Det finns ju de som är undantagna från att fasta och det är bl.a. de som befinner sig i en sån situation som du gör. Då blir det istället fel att fasta, dvs får motsatt effekt så att säga.

Jag måste dock säga hur du har kämpat är enastående. Din avsikt att följa Allahs (swt) vilja känns ända hit. MashaAllah må Allah (swt) acceptera din avsikt och underlätta för dig på din väg, ameen.

• The straight way

Flubbermum

För att du får så rätt svar som möjligt borde du förtydliggöra om du avstår från fastan pga att du har abstinenser efter nikotin eller för att du inte klarar det pga sjukdomen? För om det handlar om rökning så är den inte en godkänd orsak till att avbryta fastan, men om det är din sjukdom som gör att du mår dåligt så har du rätt enligt koranen och sunnah att avbryta din fastan. Sedan finns två olika svar för de sjuka. Om sjukdomen är långvarig kan du avbryta fastan utan att behöva ta igen den och om den är kortvarig så tas dessa dagar igen senare när man blivit frisk.

ps: Det finns inte partiska svar när det gäller fiqh eller nått annat i islam.

• livet leker

Sanningens väg skrev 2009-09-07 13:34:04 följande:

Nja, det är nog snarare mamman som lider. Detsamma gäller gravida mammor som lider av illamående och kräkningar under hela graviditeten. De förlorar ju mer mat än vad de får in och vissa t.o.m går ned i vikt. Ändå får de välnärda friska barn!Självklart ska man gå till en läkare och höra vad han/hon anser. Om läkaren då anser att det skulle vara farligt så är det faktiskt inte okej att fasta.
    Du har fel, när man fastar frigörs gifter i kroppen som går över till barnet, på samma sätt som du skulle banta under en graviditet!
  • oOHalalOo

livet leker skrev 2009-09-08 15:11:12 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-07 13:34:04 följande:
    Du har fel, när man fastar frigörs gifter i kroppen som går över till barnet, på samma sätt som du skulle banta under en graviditet!
    Menar du fasta som att inte äta och dricka alls under dygnets alla timmar eller enligt den muslimska fastan? Eller fasta som innebär endast intag av dryck under ett antal dagar?

Har du en referens som stöd för det du har skrivit så det går att ta del av den?
  • Jmia

Livsmedelsverket har ju rekommendationer angående detta, kanske man kan googla på saken?

• oOHalalOo
    Jmia skrev 2009-09-08 15:53:23 följande:
    Livsmedelsverket har ju rekommendationer angående detta, kanske man kan googla på saken?
    Tar de hänsyn till graviditet och typ av fasta tro?
  • Jmia
    oOHalalOo skrev 2009-09-08 16:02:10 följande:
    Tar de hänsyn till graviditet och typ av fasta tro?
    Inte typ av fasta, det tror jag inte. Jag tror riktlinjerna är mer generella än så. I slutändan är ju detta som det mesta annat, individuellt. Men jag kan bara tala från egen erfarenhet och det är att fasta skulle vara uteslutet för min del.

Huruvida gifter frigörs i kroppen när man fastar vet jag inte, det låter som något jag skulle vilja ta del av lite mer fakta för att kunna ta ställning till.

Men Livsmedelsverket rekommenderar såvitt jag minns att man inte fastar som gravid. Ska googla på det nu och se om det står på hemsidan.
Svar på tråden Ramadhan