• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Henom

The straight way skrev 2009-09-21 17:40:58 följande:

Henom Du kommer inte att få svar från mig om fortsätter förvränga vad jag krivit.
    Blev det jobbigt nu när jag blev för träffsäker?
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-21 17:39:39 följande:
    I så fall får du förklara varför det finns olika påbud för män och kvinnor? Varför är det tex obligatoriskt för din man att delta i krig men inte för dig? Varför måste din man gå till mosken men inte du? Varför det är en man som får bli kalif men inte en kvinna? Varför är det en man som får leda den gemensamma bönen för kvinnor och män men inte kvinnan? etc. Jag försöker inte provocera dig Jmia jag tror bara att du har missförstått det här med känsligheten och tror det är negativt. Det är det inte.
    Nej jag blir sällan provocerad nu för tiden.

Olika påbud för män och kvinnor.. ja det är ju ett helt annat ämne nästan. För det halkar lite väl långt ifrån det här med att kvinnan är känslig och som ett ex på det även har taskigt minne jämfört med en lugn och sansad man.

Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-21 17:44:50 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 17:40:58 följande: Blev det jobbigt nu när jag blev för träffsäker?
    Nej ingenting är jobbigt för mig i sånt men jag ogillar när andra förvränger vad jag skriver. Så om du vill ha svar på dina inlägg får du vara ärlig och inte läger ord i min mun.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:45:32 följande:
    Nej jag blir sällan provocerad nu för tiden. Olika påbud för män och kvinnor.. ja det är ju ett helt annat ämne nästan. För det halkar lite väl långt ifrån det här med att kvinnan är känslig och som ett ex på det även har taskigt minne jämfört med en lugn och sansad man. Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.
    Det var bra för det är inte bra att känna sig provocerad.

Din sista fråga handlar om just det jag talade om att det inte av kvinnans natur (kalla det egenskap om du vill) att bli kalif för kalifatet innebär att ta allvarliga beslut och islam lät kvinnan vara utan för att inte betunga henne med allvarliga saker. Samma sak gäller de andra saker jag tog upp, sånt kräver män och män brukar inte så känsliga som kvinnor.

Hoppas det blev klarare insha Allah. Ska logga ut nu för idag. Ha en fortsatt eiddag!
  • Henom

Att hävda att kvinnan är mer känslig än mannen är upprörande pga att det är en LÖGN, och inte pga att det är något negativt i att vara "känslig".

Det är en nedlåtande lögn som har till uppgift att hålla kvinnorna på mattan, så att männens världsbild inte rubbas. Det är anmärkningsvärt att muslimska kvinnor inte säger ifrån på skarpen mot sånt här trams, men dom vågar väl inte.

• The straight way

Henom

När du får en kvinnlig statsminister vilket du inte kommer att få, får då komma hit och ha dessa resonemang, men inte nu.

• Henom

The straight way skrev 2009-09-21 17:51:42 följande:

att bli kalif för kalifatet innebär att ta allvarliga beslut och islam lät kvinnan vara utan för att inte betunga henne med allvarliga saker.
    Nej, den verkliga anledningen är att männen inte vill ha in kvinnorna på sin arena, och att det då ska uppdagas att kvinnor är precis lika kompetenta som männen. Det hade ju blivit pinsamt och rörigt. Koranen hade behövt skrivas om. Usch vilken soppa!
  • Henom

The straight way skrev 2009-09-21 17:53:24 följande:

Henom När du får en kvinnlig statsminister vilket du inte kommer att få, får då komma hit och ha dessa resonemang, men inte nu.
    Varför skulle vi inte kunna få en kvinnlig statsminister?
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-21 17:51:42 följande:
    Det var bra för det är inte bra att känna sig provocerad. Din sista fråga handlar om just det jag talade om att det inte av kvinnans natur (kalla det egenskap om du vill) att bli kalif för kalifatet innebär att ta allvarliga beslut och islam lät kvinnan vara utan för att inte betunga henne med allvarliga saker. Samma sak gäller de andra saker jag tog upp, sånt kräver män och män brukar inte så känsliga som kvinnor. Hoppas det blev klarare insha Allah. Ska logga ut nu för idag. Ha en fortsatt eiddag!
    Nej det är inte klarare alls. Eller snarare, det är samma typ av förklaring jag stött på hittills.
    Jag skulle gladeligen kalla det trams men det med risk av att du tar illa upp vilket inte löser något.
    Ser du inte hur denna mentalitet nedvärderar kvinnor? Jag ser bara förskönande omskrivningar när summan kardumman här är att kvinnor inte klarar av saken i fråga.
    Det är inte okej.
    Finns massor av starka muslimska kvinnor.

Sen är ju själva grejen jag hakat upp mig på, den här grova generaliseringen av kvinnor (och män för den delen). Det är ju det som är problemet. "Kvinnans natur". Nej! Det finns ingen kvinnlig natur.

Ha en trevlig eiddag själv. ;)
  • Jmia
    Henom skrev 2009-09-21 17:51:51 följande:
    Att hävda att kvinnan är mer känslig än mannen är upprörande pga att det är en LÖGN, och inte pga att det är något negativt i att vara "känslig". Det är en nedlåtande lögn som har till uppgift att hålla kvinnorna på mattan, så att männens världsbild inte rubbas. Det är anmärkningsvärt att muslimska kvinnor inte säger ifrån på skarpen mot sånt här trams, men dom vågar väl inte.
    Jo det finns. Men de flesta diskuterar nog inte här.
Svar på tråden Ramadhan