• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • The straight way
    Henom skrev 2009-09-21 17:13:05 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 17:01:12 följande: Så islam bestämmer hur "kvinnans natur" ska vara? Om man blir lite upphetsad av en god herrparfym som muslimsk kvinna så har man inte den "rätta naturen"? Medan en man tydligen har den "rätta naturen" för att kunna uppskatta 4 olika parfymer på 4 olika fruar? Nej du, det behöver verkligen inte betyda att ens egen man inte är tillräckligt bra om man skulle råka bli attraherad av en herrparfym. Vilket skuldbeläggande på kvinnan! Givetvis kan hon bli upphetsad, men det har väl inte kvinnor informerat "de lärda" om, för då tar det väl hus i helsike. Bäst att följa mallen även om den är en uppdiktad lögn, och hålla sig på mattan.
    Män och kvinnor har olika natur. Det är inte mannens natur att bli gravid, föda barn och amma. Det är ej heller kvinnans natur att ha sperimier och ha mustasch och skägg. Det som säger nått annat är antingen dum eller psykopat.

En kvinna som dras till män och bli pga deras parfym är en kvinna som inte är tillfredställd av sin egen man. Islam har löst det här genom att tillåta kvinna ta ut skilsmässan och skaffa nån som är bättre så att hon inte blir kåt på andra män. Eller så kan hennes man parfymera sig så att hon inte blir tokig om hon luktar en man som har en Calvin Kleins parfym på sig.
  • Henom

The straight way skrev 2009-09-21 17:18:48 följande:

Män och kvinnor har olika natur. Det är inte mannens natur att bli gravid, föda barn och amma. Det är ej heller kvinnans natur att ha sperimier och ha mustasch och skägg.
    Så om man har skägg blir man automatiskt bättre på att minnas, mindre känslosam osv?
  • Jmia

TSW, det är skillnad på biologiska möjligheter och vad som "ligger i ens natur", dvs hur man ÄR som person på ett psykologiskt plan.
    Jag tror du missar det här.

• The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:15:09 följande:
    Mmm... men att män och kvinnor är olika biologiskt, det är inte något banbrytande nyhetsmässigt. Men att de skulle vara det mycket generellt, mentalt är inte sant. Jag vet vad haditherna säger etc, men det ändrar inte det faktum att det inte stämmer. När det gäller vittnesmålen så är det verkligen en sådan punkt där islamofober FÅR vatten på sina kvarnar för det där är inget man kan styrka på något annat sätt än genom hadith och Koranen. Det är inte tillräckligt för mig. Hur kan man bara tro att kvinnan är mer känslosam än männen? Det övergår mig. Vi vet alla att alla är olika. Ingen man är mer sansad och lugn, bättre på att minnas än en kvinna. Däremot om du ställer individ mot individ men man får faktiskt se längre än till könen ibland. Jag försöker inte övertala dig, jag vet vad du tycker men det här kan jag bara inte låta vara osagt.
    Nej inte sagt att män minns bättre än kvinnor eller att kvinnor har mindre intelligens än mannen. Jag tror du har inte förstått det här med känsligheten eller att bli beskriven som en flaska parfym av tunt glas. Det här handlar om att kvinnan tänker oftast och beslutar utifrån sina känslor. Män t. ex. har oftast svårare än kvinnor att uttrycka sina känslor medan kvinnor inte har problem med det. Du uppfattar det negativt att kvinnor är mer känsliga än männen men i islam är det bara positivt. Det tyder på att kvinnan har svårare ansvar än mannen som tex att bli gravid och orka gå igenom den jobbiga perioden, gå igenom en förlossning och vara vaken och amma på nätterna efter de fött barnen. Sånt orkar inte mannen med. Mannen skulle få utbrott om han skulle ha gått igenom en graviditet eller en förlossning. Om inte kvinnor hade haft det på det viset hade hon inte blivit prioriterad före mannen i islam. När en man frågade profeten om vem han skulle ta hand om sade profeten "din moder" 3 gånger och sedan "din fader". Om det hade varit negativt mot kvinnan hade profeten sagt "din fader" istället.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:24:04 följande:
    TSW, det är skillnad på biologiska möjligheter och vad som "ligger i ens natur", dvs hur man ÄR som person på ett psykologiskt plan. Jag tror du missar det här.
    Jag har inte missat det här Jmia. Men det är ett faktum utifrån islam att kvinnans natur och känslor inte är lika mannens därför finns det olika påbud för könen.
  • Henom

The straight way skrev 2009-09-21 16:58:59 följande:

Mäns ansvar är att jobba och slita för att försörja familjen vilket kvinnan inte är ansvarig för det. Männen är ansvariga att delta i krig vilket kvinnan inte behöver göra det. Det är männen som betalar brudgåvan, inte kvinnan. Mannen behöver inte ansöka i tingsrätten för att få ut skillsmäsan vilket kvinnan gör. Om kvinnan är samma som mannen behövde profeten saw inte beordra muslimer att ta hand om dem. Vid känsliga fall som det ekonomiska krävs det 2 kvinnor som vittnesmål, i koranen står det att det är för om den ena glömmer så får den andra påminna henne, men män behöver inte det (du vet ett sånt ämne som islamofobern abrukar ta upp). Sedan så har vi profetens hadith som beskriver kvinnan vara känslig, en sådan hadith som också tas upp av islamofober och som antyder att profeten menade att kvinnan har mindre intelligens. Du har ju rätt att tycka som du vill, det ändrar bara inte det faktum att enligt islam är kvinnan mer känslig än mannen.
    Att kvinnor och män tilldelats olika ansvarsområde inom islam är inte detsamma som att kvinnor och män faktiskt är olika. Det är bara yttre påklistrade etiketter som islam tryckt dit för att få sin världsbild att stämma.

Kvinnor kan lika väl som män arbeta - och så funkar det ju som du vet i Sverige. Och även de muslimska kvinnornas arbete i hemmet är minst lika betungade som männens förvärvsarbete, ända skillnaden är att hon inte får betalt och dessutom förväntas arbeta mer än 8 timmar per dag. *ler snett*

Kvinnor kan lika väl som män delta i krig, sen att man gärna slipper ifrån det är ju en annan femma.

Kvinnor har inte sämre minne än män, var i hela fridens namn kommer det ifrån? Vet du inte hur bra kvinnor är på att hålla saker i huvudet, komma ihåg hela släktens födelsedagar osv? Islam vill ju bara hålla kvinnor på mattan och inte låta henne utgöra ett hot mot mannen, det är det som det handlar om.

Att kvinnor skulle ha mindre intelligens än en man är ju skrattretande, kvinnor har bättre betyg än män i skolan. Vet inte "de lärda" det? Eller den lilla faktan passar inte in i den lilla rosaskimrande islamska världsbilden?
  • Jmia

Jag har problem med det den här typen av grova generaliseringar. Och jag tror inte alls att jag missförstått islam på den här punkten.

• Henom

The straight way skrev 2009-09-21 17:30:04 följande:

Jag tror du har inte förstått det här med känsligheten eller att bli beskriven som en flaska parfym av tunt glas.
    Det är ju bara kvalificerat charmigt skitsnack från män som vill hålla kvinnorna på mattan. Männen omskriver förtryckandet med söta termer, och hoppas att kvinnan ska köpa skiten.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-21 17:33:59 följande:
    Jag har problem med det den här typen av grova generaliseringar. Och jag tror inte alls att jag missförstått islam på den här punkten.
    I så fall får du förklara varför det finns olika påbud för män och kvinnor? Varför är det tex obligatoriskt för din man att delta i krig men inte för dig? Varför måste din man gå till mosken men inte du? Varför det är en man som får bli kalif men inte en kvinna? Varför är det en man som får leda den gemensamma bönen för kvinnor och män men inte kvinnan? etc. Jag försöker inte provocera dig Jmia jag tror bara att du har missförstått det här med känsligheten och tror det är negativt. Det är det inte.
  • The straight way

Henom

Du kommer inte att få svar från mig om fortsätter förvränga vad jag krivit.

Svar på tråden Ramadhan