• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Henom

Att "Mona Muslim" inte skulle bli någon vidare statsminister kan jag ju dock hålla med om.

• oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-21 15:26:59 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 13:20:30 följande:
    Finns det _en_ kvinnlig natur? Är inte kvinnor individer?
    Visst är vi individer, men nog har vi väl en del med oss som män inte har? De moderskänslor som vi t.ex. bygger upp under graviditeten för att förbereda vår kropp för att kunna ta emot ett nytt liv, det är väl en kvinnlig natur om något? Den naturen kan ju män aldrig riktigt uppnå och förstå hur mycket de än försöker sätta sig in i. De saknar möjligheten helt enkelt.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-21 15:27:53 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 13:51:20 följande:
    Men om man vill uttala sig om kvinnors natur bör man väl undersöka kvinnors natur, och inte läsa Koranen?
    Inte helt fel att även läsa Koranen som jag ser det. Många bäckar små...
  • oOHalalOo

Jmia

''Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.''

Är det inte så att Allah (swt) har givit kvinnan som sin huvudsakliga uppgift att ta hand om barnen? Att vara kalif borde innebära resor, resor och åter resor. Då kan hon inte uppfylla sin plikt att ta hand om barnen. Vem skulle vilja släpa med sig barnen 'till jobbet' dessutom om nu det vore ett alternativ?

För att en imam alltid leder bönen, det är hans plikt. En kvinnar har mens under en stor del av sitt liv och skulle inte kunna utföra sin plikt genom att alltid leda bönen.

Så ser då jag det.

• Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:11:36 följande:
    Jmia ''Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.''Är det inte så att Allah (swt) har givit kvinnan som sin huvudsakliga uppgift att ta hand om barnen? Att vara kalif borde innebära resor, resor och åter resor. Då kan hon inte uppfylla sin plikt att ta hand om barnen. Vem skulle vilja släpa med sig barnen 'till jobbet' dessutom om nu det vore ett alternativ?För att en imam alltid leder bönen, det är hans plikt. En kvinnar har mens under en stor del av sitt liv och skulle inte kunna utföra sin plikt genom att alltid leda bönen.Så ser då jag det.
    men då borde en kvinna med vuxna barn kunna vara kalif och en kvinna som hamnat i menopaus kunna leda bönen?
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 17:51:51 följande:
    Att hävda att kvinnan är mer känslig än mannen är upprörande pga att det är en LÖGN, och inte pga att det är något negativt i att vara "känslig".Det är en nedlåtande lögn som har till uppgift att hålla kvinnorna på mattan, så att männens världsbild inte rubbas. Det är anmärkningsvärt att muslimska kvinnor inte säger ifrån på skarpen mot sånt här trams, men dom vågar väl inte.
    Jag tror rent allmänt det är rätt väl känt att kvinnor är mer känslosamma än vad män är, det ligger i vår biologiska natut om uttrycket inte känns provocerande.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 17:55:20 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 17:51:42 följande:
    Nej, den verkliga anledningen är att männen inte vill ha in kvinnorna på sin arena, och att det då ska uppdagas att kvinnor är precis lika kompetenta som männen. Det hade ju blivit pinsamt och rörigt. Koranen hade behövt skrivas om. Usch vilken soppa!
    Det är knappast orsaken. Även om du gjorde ett gott försök.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 17:56:14 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 17:53:24 följande:
    Varför skulle vi inte kunna få en kvinnlig statsminister?
    Det har ju inte hänt än, så det är väl ett par steg kvar kanske att gå på den svenska jämställdhetsstegen, även om man kan tro den är avancerad som få, när man läser hur jämlikt allt är.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 19:12:39 följande:
    men då borde en kvinna med vuxna barn kunna vara kalif och en kvinna som hamnat i menopaus kunna leda bönen?
    Då skulle man ju inte handla jämlikt mot andra kvinnor som inte skulle ha samma möjlighet så att säga. Nej det köper jag inte.
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:17:59 följande:
    Då skulle man ju inte handla jämlikt mot andra kvinnor som inte skulle ha samma möjlighet så att säga. Nej det köper jag inte.
    fast det innebär ju att alla kvinnor kan göra det, allas barn blir vuxna tillslut och alla hamnar i menopausen. Inte alls ojämlikt. Jag köper inte dina argument.
Svar på tråden Ramadhan