• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Minune
    1337 skrev 2009-09-21 19:44:47 följande:
    Koranen har ju inget vetenskapligt värde. Om man vill veta om kvinnor kan tända på fler män än sin egen man måste man ju göra en vetenskaplig undersökning där man testar kvinnors förmåga att tända på fler män än sin egen. När man gjort det kan man uttala sig om kvinnors natur, i generella ordalag förstås. Men jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta att kvinnor kan tända på fler män än sin egen. Så vad skulle det ge mig att läsa Koranen och se att en bunt lärda gubbar påstår att kvinnor inte kan tända på andra män än sin egen man?
    äsch, du tänder ju på andra för din man inte kan tillfredställa dig. Du måste skilja dig.

• 1337

The straight way skrev 2009-09-21 17:53:24 följande:

HenomNär du får en kvinnlig statsminister vilket du inte kommer att få, får då komma hit och ha dessa resonemang, men inte nu.
    Varför skulle vi inte kunna få en kvinnlig statsminister? Tre av riksdagspartierna har ju kvinnliga partiledare och i Europa har många länder haft kvinnliga ledare, eller så har de haft. Varför skulle Sverige vara annorlunda än länder som liknar oss, tex Finland, Island, Tyskland? Varför har de kunnat ha kvinnliga statsöverhuvuden, medan Sverige, enligt dig, inte ens i framtiden kommer att få ett kvinnligt statsöverhuvud?
  • 1337
    Minune skrev 2009-09-21 20:06:08 följande:
    äsch, du tänder ju på andra för din man inte kan tillfredställa dig. Du måste skilja dig.
    Har inte övervägt att separera förut. Jag trodde vi var lyckliga. Men Koranen har öppnat mina ögon! Separation nästa :)
  • Henom

Flygande Mattan skrev 2009-09-21 20:23:53 följande:

Så otroligt fånigt.
    Ja, Mona är fånig när hon desperat försöker fiska röster från alla läger, ingen självrespekt alls. Sell out big time.
  • Flygande Mattan
    Henom skrev 2009-09-21 20:35:13 följande:
    Flygande Mattan skrev 2009-09-21 20:23:53 följande:
    Ja, Mona är fånig när hon desperat försöker fiska röster från alla läger, ingen självrespekt alls. Sell out big time.
    Mona bryr jag mig inte om men att du som vanligt ska blanda in oss muslimer när du skriver dina elakheter gör mig ledsen. Det är ett evigt hackande på oss.
  • Henom

Flygande Mattan skrev 2009-09-21 21:06:32 följande:

Mona bryr jag mig inte om men att du som vanligt ska blanda in oss muslimer när du skriver dina elakheter gör mig ledsen. Det är ett evigt hackande på oss.
    Nog för att jag tycker att många av er behöver ett seriöst "wake up call", men du förväxlar mig med nån annan.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 19:29:40 följande:
    vilken tur för de kvinnorna, då kan de bli kalifer då! Jag är inte rotad i nån svensk jämställdhet, så dra inte sånna slutsatser innan du vet något om den du diskuterar med. Kvinnor och män kan ha olika roller, men kom med ett sant argument för det istället för bortförklaringer, för det är vad jag tycker det hela är. Och varför jag tycker det, ser du ju i inläggen före. Argument om barn och mens är inte hållbara.
    Det är inte vad jag skrev. Om jag har förstått rätt så är du kristen? Då ska jag lite nämna skillnaden mellan att vara muslim och kristen. En muslim som har valt att underkasta sig Allahs (swt) vägledning, är inte intresserad av att reformera Islam. Du kan jämföra med t.ex. kristna präster som viger homosexuella, trots att homosexualitet är fel enligt Bibeln. Sånt kan en rättfärdig muslim inte ställa upp på, bara för att samhället så att säga kräver det. Eller kvinnliga präster, som också lär vara en påhitt som tillkommit på senare tid.

Muslimska kvinnor kan leda bönen, för andra kvinnor och barn och kallas då för imam. Men en kvinna leder inte bönen för en blandad församling. Så det är inget som är ämnat för en ev reformeringsprocess. Men det har fortfarande inget att göra med att kvinnan inte är jämställd mannen för att hon inte leder bönen för en blandad församling. Det är inte det som skulle göra henne jämlik. Hon är det redan iom att hon är en av Allahs (swt) skapelser.

Jag tog bara upp hur jag ser på det i tidigare inlägg, du vet ha en egen åsikt? Synd att du tycker det är fel, det är sällan jag hänfaller till det, men ibland så kan jag ta ut svängarna. Och genast blir visst någon missnöjd. Svårt att göra alla glada.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 19:30:35 följande:
    Och en kvinna som - GUD FÖRBJUDE - inte vill ha några barn. Det blir ganska många kvinnor som borde kunna bli kalifer då faktiskt, om det bara handlar om det.
    Det handlar väl också om att alla kvinnor, av olika anledningar, inte kan få barn. Det är inget straff på något sätt i så fall, om det är vad du antyder?
Svar på tråden Ramadhan