oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:54:43 följande:
Minune''det är inte ok enligt kristendomen att tillföra eller dra från något från läran. Allt sådant är heresi och fördöms av den renläriga kyrkan. Så diskutera inte detta med homosexuelitet, kvinnliga präster etc med mig, det får de samfunden stå för själva.''Ok, då kan vi bara konstatera att det finns kristna som inte drar sig för att göra det som är förbjudet eller nåt sånt?''Jag bryr mig inte om en kvinna kan hålla i en bön eller inte, kvinnor kan inte heller bli präster enligt renlärig kristendom, men ha en ärlig förklaring till det istället för att göra omskrivningar för att få fram ett sken av någon slags jämställdhet. ''Jag tror jag skrev att det endast är män som leder blandad bön? Eller någon annan skrev det. Men det var ju inte något som gick att 'acceptera' vad jag förstår, då därför går den 'diskussionen' vidare. Nej du missförstod, jag skrev att 'leda bönen inte är en jämställdhetsfråga'. De flesta brukar se det som det nämligen, 'varför får männen leda bönen för blandad församling när inte kvinnor får det?' Varför vet ju bara Allah (swt) det är Han som har bestämt det ska vara så. Vi kan ju bara spekulera, reflektera, fundera över varför det är så. Och det är vad vi har hållit på med här. ''Men vad handlar det om inom islam exakt, då en kvinna inte får leda bönen för män, men får det för kvinnor? Då blandar man in relationen mellan könen i det hela, könens egenskaper enligt islam osv. Det är där jag blir funderande. Jag kan hellre köpa en tradition, än psudovetenskapliga förklaringar i religionens förtecken.''Det har att göra med tror jag att en kvinna inte ska knäböja framför män. Bönen är ett tillfälle till att ägna sina tankar åt bön och dyrkan. Inte försöka distrahera från det genom att ta in det världsliga i det hela. Det är också därför som moskéer inte har några prydnader som kan distrahera. Medan kyrkor har en hel del, så där är det helt olika tankar bakom vikten av att koncentrera sig på bönen och dyrkan, som jag ser det i alla fall.
ja, det finns de, och därför har inte renläriga kyrkor längre kommunion med dessa.
Varför får en kvinna inte knäböja framför en man? Muslimska kvinnor har ju ofta vida kläder så det kan väl liksom inte synas formerna eller så (som om en tjej i kort kjol eller tajta byxor skulle knäböja på muslimskt sätt framför en man, då förstår jag liksom att han kanske skulle kolla)