• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 19:19:43 följande:
    fast det innebär ju att alla kvinnor kan göra det, allas barn blir vuxna tillslut och alla hamnar i menopausen. Inte alls ojämlikt. Jag köper inte dina argument.
    Alla kvinnor får ju inte barn.
    Tja hur som helst, det är så jag ser det.

En sak som kanske är något att ta med sig i såna här diskussioner, kan vara att Islam inte handlar om svensk jämlikhet. Dvs det män gör ska kvinnor göra osv för att vara jämlika. Nej, vi är jämlika utifrån den vi är och hur vi handlar, inte som en motpol till varandra pga av kön. Därför är det ofta svårt för de som är djupt rotade i den svenska jämlikhetsprincipen att förstå att andra kan resonera på andra sätt utan att slå knut på sig själv.

Som exempel på att vi har samma påbud, men utför dem på olika sätt. Att vi gör det är det som gör oss jämlika, inte hur vi gör det.

Män har alltid plikt att be i moskén, kvinnor får be hemma eller i moskén, de får välja.

Män påbjuds bära skägg, något som de aldrig kan ta av, kvinnor påbjuds att bära slöja, något som vi kan ta av när vi anser det vara rätt tillfälle för det.

Så vi är jämlika men gör inte allt på exakt samma sätt.
  • oOHalalOo

Eftersom det är Ramadantråden, så får jag nu önska alla en god fortsättning på Eid firandet. Själv ska jag göra lite annat nu en stund. Ta hand om er och ha så trevligt med barn och släkt och vänner inshaAllah.

• Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:26:19 följande:
    Alla kvinnor får ju inte barn. Tja hur som helst, det är så jag ser det. En sak som kanske är något att ta med sig i såna här diskussioner, kan vara att Islam inte handlar om svensk jämlikhet. Dvs det män gör ska kvinnor göra osv för att vara jämlika. Nej, vi är jämlika utifrån den vi är och hur vi handlar, inte som en motpol till varandra pga av kön. Därför är det ofta svårt för de som är djupt rotade i den svenska jämlikhetsprincipen att förstå att andra kan resonera på andra sätt utan att slå knut på sig själv.Som exempel på att vi har samma påbud, men utför dem på olika sätt. Att vi gör det är det som gör oss jämlika, inte hur vi gör det.Män har alltid plikt att be i moskén, kvinnor får be hemma eller i moskén, de får välja.Män påbjuds bära skägg, något som de aldrig kan ta av, kvinnor påbjuds att bära slöja, något som vi kan ta av när vi anser det vara rätt tillfälle för det. Så vi är jämlika men gör inte allt på exakt samma sätt.
    vilken tur för de kvinnorna, då kan de bli kalifer då!

Jag är inte rotad i nån svensk jämställdhet, så dra inte sånna slutsatser innan du vet något om den du diskuterar med. Kvinnor och män kan ha olika roller, men kom med ett sant argument för det istället för bortförklaringer, för det är vad jag tycker det hela är. Och varför jag tycker det, ser du ju i inläggen före. Argument om barn och mens är inte hållbara.
  • Henom
    Minune skrev 2009-09-21 19:12:39 följande:
    men då borde en kvinna med vuxna barn kunna vara kalif och en kvinna som hamnat i menopaus kunna leda bönen?
    Och en kvinna som - GUD FÖRBJUDE - inte vill ha några barn.
    Det blir ganska många kvinnor som borde kunna bli kalifer då faktiskt, om det bara handlar om det.
  • 1337

The straight way skrev 2009-09-21 16:43:01 följande:

Koranen är Allahs ord som muslimerna tror på. Han är allvetande.
    Nej. Vill man ta reda på saker om "kvinnors natur" tex om kvinnor kan tända på fler män än sin make så genomför man en vetenskaplig undersökning som undersöker detta. Man tar ett stort antal stadgade kvinnor och "utsätter" dem för attraktiva män och mäter de halterna av de ämnen som påverkas då kvinnor blir sexuellt upphetsade. Om halterna inte påverkas när kvinnorna "utsätts" för attraktiva män har Allah rätt. Om halterna påverkas har Allah fel. Och ja, Allah har fel. Självklart kan vi attraheras av andra än de män vi är tillsammans med.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:04:38 följande:
    Visst är vi individer, men nog har vi väl en del med oss som män inte har? De moderskänslor som vi t.ex. bygger upp under graviditeten för att förbereda vår kropp för att kunna ta emot ett nytt liv, det är väl en kvinnlig natur om något? Den naturen kan ju män aldrig riktigt uppnå och förstå hur mycket de än försöker sätta sig in i. De saknar möjligheten helt enkelt.
    Nu hade ju TSW läst i Koranen att det är emot den kvinnliga naturen att tända på fler män än den man är tillsammans med. Det är ju givetvis fel och där vill jag gärna inflika att kvinnor är individer och att det inte finns _en_ kvinnlig natur i den frågan. Att sedan män och kvinnor _som grupper_ skiljer sig åt är en annan diskussion. Det stör mig alltid när folk inte kan skilja på grupp och individ.
  • Henom
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:14:05 följande:
    Jag tror rent allmänt det är rätt väl känt att kvinnor är mer känslosamma än vad män är, det ligger i vår biologiska natut om uttrycket inte känns provocerande.
    Nej, kvinnor är inte generellt mer känslosamma än män. Och det blir inte mer sant ju fler gånger ni muslimer upprepar det.
    Varför är islam så förbannat generaliserande?
  • Henom
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:16:05 följande:
    Det har ju inte hänt än, så det är väl ett par steg kvar kanske att gå på den svenska jämställdhetsstegen, även om man kan tro den är avancerad som få, när man läser hur jämlikt allt är.
    Om Mona Muslim inte blir avsatt från sossarnas partiedarpost är det väl inte direkt osannolikt att vi får en kvinnlig statsminister efter nästa val. Är det provocerande?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 19:05:46 följande:
    Inte helt fel att även läsa Koranen som jag ser det. Många bäckar små...
    Koranen har ju inget vetenskapligt värde. Om man vill veta om kvinnor kan tända på fler män än sin egen man måste man ju göra en vetenskaplig undersökning där man testar kvinnors förmåga att tända på fler män än sin egen. När man gjort det kan man uttala sig om kvinnors natur, i generella ordalag förstås. Men jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta att kvinnor kan tända på fler män än sin egen. Så vad skulle det ge mig att läsa Koranen och se att en bunt lärda gubbar påstår att kvinnor inte kan tända på andra män än sin egen man?
  • Flygande Mattan
    Henom skrev 2009-09-21 19:40:13 följande:
    Om Mona Muslim inte blir avsatt från sossarnas partiedarpost är det väl inte direkt osannolikt att vi får en kvinnlig statsminister efter nästa val. Är det provocerande?
    Vem är Mona Muslim?
Svar på tråden Ramadhan