• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 19:36:33 följande:
    Nej, kvinnor är inte generellt mer känslosamma än män. Och det blir inte mer sant ju fler gånger ni muslimer upprepar det. Varför är islam så förbannat generaliserande?
    Om du säger att det är så enligt din uppfattning så stör det mig inte. Helt ok. Min erfarenhet är dock en annan, och för min del är det nog mest det som jag utgår ifrån.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 19:40:13 följande:
    Om Mona Muslim inte blir avsatt från sossarnas partiedarpost är det väl inte direkt osannolikt att vi får en kvinnlig statsminister efter nästa val. Är det provocerande?
    Inte för min del. Men det är väl lite mer förvånande att det tog så lång tid i så fall? Eftersom kvinnor anses ha varit 'jämlika' så länge enligt många svenskar?
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-21 19:44:47 följande:
    Koranen har ju inget vetenskapligt värde. Om man vill veta om kvinnor kan tända på fler män än sin egen man måste man ju göra en vetenskaplig undersökning där man testar kvinnors förmåga att tända på fler män än sin egen. När man gjort det kan man uttala sig om kvinnors natur, i generella ordalag förstås. Men jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta att kvinnor kan tända på fler män än sin egen. Så vad skulle det ge mig att läsa Koranen och se att en bunt lärda gubbar påstår att kvinnor inte kan tända på andra män än sin egen man?
    Inte direkt så klart, eftersom vetenskapen inte i dagsläget kan förstå eller förklara sånt som inte ryms inom dess ramar. Så det är inte konstigt ur den aspekten.

Ingen som säger du ska läsa Koranen alls om du inte vill, det är ju helt frivilligt. Alla hämtar vi ord där vi vill finna dem. Det kan vara en kombination av olika platser oftast.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-21 20:15:35 följande:
    Har inte övervägt att separera förut. Jag trodde vi var lyckliga. Men Koranen har öppnat mina ögon! Separation nästa :)
    Det är inte vad som står i Koranen. Ska du ändå läsa den så kanske du kan göra det på ett sätt som verkar mer rimligt?
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 21:10:48 följande:
    Flygande Mattan skrev 2009-09-21 21:06:32 följande:
    Nog för att jag tycker att många av er behöver ett seriöst "wake up call", men du förväxlar mig med nån annan.
    Om du tror att du eller någon annan i den här tråden bidrar till det, så vill jag bara ge dig och er en tanke att ta med. Om man sitter och hånar människor som ni gjort många av er i era inlägg, då är ni urdåliga väckarklockor som bidrar till att det blir helt motsatt effekt mot vad ni kanske hade förväntat er. Man måste föra lite mer vuxna och värdiga diskussioner för att ens kunna ha en möjlighet till det. Ni är inte där ännu. Ni får väl fila lite på det och se hur långt ni kan nå. By all means, the best of luck.
  • Henom
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:24:45 följande:
    Det handlar väl också om att alla kvinnor, av olika anledningar, inte kan få barn. Det är inget straff på något sätt i så fall, om det är vad du antyder?
    Va?
  • Minune
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:23:53 följande:
    Det är inte vad jag skrev. Om jag har förstått rätt så är du kristen? Då ska jag lite nämna skillnaden mellan att vara muslim och kristen. En muslim som har valt att underkasta sig Allahs (swt) vägledning, är inte intresserad av att reformera Islam. Du kan jämföra med t.ex. kristna präster som viger homosexuella, trots att homosexualitet är fel enligt Bibeln. Sånt kan en rättfärdig muslim inte ställa upp på, bara för att samhället så att säga kräver det. Eller kvinnliga präster, som också lär vara en påhitt som tillkommit på senare tid. Muslimska kvinnor kan leda bönen, för andra kvinnor och barn och kallas då för imam. Men en kvinna leder inte bönen för en blandad församling. Så det är inget som är ämnat för en ev reformeringsprocess. Men det har fortfarande inget att göra med att kvinnan inte är jämställd mannen för att hon inte leder bönen för en blandad församling. Det är inte det som skulle göra henne jämlik. Hon är det redan iom att hon är en av Allahs (swt) skapelser. Jag tog bara upp hur jag ser på det i tidigare inlägg, du vet ha en egen åsikt? Synd att du tycker det är fel, det är sällan jag hänfaller till det, men ibland så kan jag ta ut svängarna. Och genast blir visst någon missnöjd. Svårt att göra alla glada.
    det är inte ok enligt kristendomen att tillföra eller dra från något från läran. Allt sådant är heresi och fördöms av den renläriga kyrkan. Så diskutera inte detta med homosexuelitet, kvinnliga präster etc med mig, det får de samfunden stå för själva.

Jag bryr mig inte om en kvinna kan hålla i en bön eller inte, kvinnor kan inte heller bli präster enligt renlärig kristendom, men ha en ärlig förklaring till det istället för att göra omskrivningar för att få fram ett sken av någon slags jämställdhet. Kvinnor och män är pålagda olika roller inom religionerna, de är jämlika inför Gud, men inte i jordelivet. En kvinna kan inte bli präst då Jesus och hans lärljungar var män, så av tradition så måste präster då vara män. Det är vad det handlar om inom kristendomen. Inte något om respektive köns egenskaper eller biologi. Men vad handlar det om inom islam exakt, då en kvinna inte får leda bönen för män, men får det för kvinnor? Då blandar man in relationen mellan könen i det hela, könens egenskaper enligt islam osv. Det är där jag blir funderande. Jag kan hellre köpa en tradition, än psudovetenskapliga förklaringar i religionens förtecken.
  • Henom
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:27:24 följande:
    Inte för min del. Men det är väl lite mer förvånande att det tog så lång tid i så fall? Eftersom kvinnor anses ha varit 'jämlika' så länge enligt många svenskar?
    Allting är relativt, i jämförelse med den muslimska världen har vi varit väsentligen mer jämlika länge. Men vi har långt kvar även i Sverige. Dock jobbar vi hårt på jämlikheten, till skillnad från muslimer som stenhårt vill bevara kvinnans underkastelse för mannen.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 21:36:45 följande:
    Va?
    Du får gärna bemöta mitt inlägg, om något går att rätta till, så har du ju möjligheten. Men du kanske inte är intresserad?
  • Henom
    oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:46:42 följande:
    Du får gärna bemöta mitt inlägg, om något går att rätta till, så har du ju möjligheten. Men du kanske inte är intresserad?
    Jag försökte begripa ditt inlägg, men det gick inte. Försök igen.
Svar på tråden Ramadhan