oOHalalOo skrev 2009-09-21 21:23:53 följande:
Det är inte vad jag skrev. Om jag har förstått rätt så är du kristen? Då ska jag lite nämna skillnaden mellan att vara muslim och kristen. En muslim som har valt att underkasta sig Allahs (swt) vägledning, är inte intresserad av att reformera Islam. Du kan jämföra med t.ex. kristna präster som viger homosexuella, trots att homosexualitet är fel enligt Bibeln. Sånt kan en rättfärdig muslim inte ställa upp på, bara för att samhället så att säga kräver det. Eller kvinnliga präster, som också lär vara en påhitt som tillkommit på senare tid. Muslimska kvinnor kan leda bönen, för andra kvinnor och barn och kallas då för imam. Men en kvinna leder inte bönen för en blandad församling. Så det är inget som är ämnat för en ev reformeringsprocess. Men det har fortfarande inget att göra med att kvinnan inte är jämställd mannen för att hon inte leder bönen för en blandad församling. Det är inte det som skulle göra henne jämlik. Hon är det redan iom att hon är en av Allahs (swt) skapelser. Jag tog bara upp hur jag ser på det i tidigare inlägg, du vet ha en egen åsikt? Synd att du tycker det är fel, det är sällan jag hänfaller till det, men ibland så kan jag ta ut svängarna. Och genast blir visst någon missnöjd. Svårt att göra alla glada.
det är inte ok enligt kristendomen att tillföra eller dra från något från läran. Allt sådant är heresi och fördöms av den renläriga kyrkan. Så diskutera inte detta med homosexuelitet, kvinnliga präster etc med mig, det får de samfunden stå för själva.
Jag bryr mig inte om en kvinna kan hålla i en bön eller inte, kvinnor kan inte heller bli präster enligt renlärig kristendom, men ha en ärlig förklaring till det istället för att göra omskrivningar för att få fram ett sken av någon slags jämställdhet. Kvinnor och män är pålagda olika roller inom religionerna, de är jämlika inför Gud, men inte i jordelivet. En kvinna kan inte bli präst då Jesus och hans lärljungar var män, så av tradition så måste präster då vara män. Det är vad det handlar om inom kristendomen. Inte något om respektive köns egenskaper eller biologi. Men vad handlar det om inom islam exakt, då en kvinna inte får leda bönen för män, men får det för kvinnor? Då blandar man in relationen mellan könen i det hela, könens egenskaper enligt islam osv. Det är där jag blir funderande. Jag kan hellre köpa en tradition, än psudovetenskapliga förklaringar i religionens förtecken.