• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • 20082011

Fick också reda på det för ett par veckor sen.
    Mitt värde låg på ynka 45 medan min systers låg på 500.

Äter några tabletter nu och om dom inte har hjälpt inom en månad ska jag ta injektioner.

Jobbigt är det.

• Kyanita
    20082011 skrev 2009-08-29 23:19:38 följande:
    Fick också reda på det för ett par veckor sen.Mitt värde låg på ynka 45 medan min systers låg på 500.Äter några tabletter nu och om dom inte har hjälpt inom en månad ska jag ta injektioner.Jobbigt är det.
    Har de fått reda på orsaken till din brist? Hoppas att du mår bättre snart! Själv vill jag bara gå och lägga mig i sängen och stanna där resten av mitt liv!
  • NoMercy

Nedsatt funktion på sköldkörteln hör ofta ihop med B12 brist. Dock är det inte säkert det syns på blodprover, lite lurigt. turtles.egetforum.se/board/index.php är en himla bra sida om just sköldkörteln.
    En ide, det kan vara andra orsaker som ex glutenintolerans som gör att kroppen inte tar upp B12.

• Kyanita
    NoMercy skrev 2009-08-29 23:32:16 följande:
    Nedsatt funktion på sköldkörteln hör ofta ihop med B12 brist. Dock är det inte säkert det syns på blodprover, lite lurigt. turtles.egetforum.se/board/index.php är en himla bra sida om just sköldkörteln. En ide, det kan vara andra orsaker som ex glutenintolerans som gör att kroppen inte tar upp B12.
    Läkaren trodde först att det var överaktiv sköldkörtel för mina symptom stämmer jättebra in på det. Läkaren misstänker nu att det är något fel i tarmarna eller magsäcken. Konstigt nog så är min mage bättre än den någonsin varit! Innan skötte jag magen max 1 gång i veckan men nu så sköter jag den nästan varje dag! Mystiskt!!
  • 20082011

Nej jag vet inte varför.
    Hade också folsyrabrist, så antingen äter jag riktigt kasst eller så fattas det där i tarmen man ska ha. Kommer ej ihåg vad det heter, men det kommer upp om man googlar.

Sköldkörtelproblem lät ju inge vidare roligt.
    Hoppas jag får svar på återbesöket!

Känner mig också väldigt trött.
    Har inte vetat om det beror på mina ettåringar eller en brist men nu har jag iaf svaret

Kyanita skrev 2009-08-29 23:23:04 följande:
    Har de fått reda på orsaken till din brist? Hoppas att du mår bättre snart! Själv vill jag bara gå och lägga mig i sängen och stanna där resten av mitt liv!
  • Chris Cross

Jag blev diagnostiserad med B12-brist 2005 i samband med att jag var hos neurologen för min migrän. Hade då både B12-brist och järnbrist. Järnbristen blev snabbt åtgärdad med Duroferon-tabletter. B12-bristen var lite knepigare och jag fick sprutor i 1,5 år. Första tiden var den en spruta i veckan och sen en gång i månaden. Efter några månader märkte jag till min stora förvåning hur jag liksom "kröp ur mig själv", hade blivit väldigt introvert pga bristen och med sprutorna blev jag inte bara piggare, min migärn blev bättre, mindre pms och mindre mensvärk. Nu ser jag till att kolla värdena en gång om året för jag vill inte hamna i samma situation igen.

• Kyanita
    20082011 skrev 2009-08-29 23:35:50 följande:
    Nej jag vet inte varför.Hade också folsyrabrist, så antingen äter jag riktigt kasst eller så fattas det där i tarmen man ska ha. Kommer ej ihåg vad det heter, men det kommer upp om man googlar.Sköldkörtelproblem lät ju inge vidare roligt. Hoppas jag får svar på återbesöket!Känner mig också väldigt trött.Har inte vetat om det beror på mina ettåringar eller en brist men nu har jag iaf svaret
    Hehe, samma här! Trodde ju bara att jag var en trött småbarnsförälder men nu har jag gått ner 10 kg på ett halvår så därför sökte jag läkare. Läkaren sa att jag hade stor brist och undrade om jag verkligen inte var sämre och hur jag orkade jobba. Nu är det så att min son är jätteaktiv så det är MYCKET lugnare att jobba!! *S*
  • Kyanita

Chris Cross skrev 2009-08-29 23:38:57 följande:

Jag blev diagnostiserad med B12-brist 2005 i samband med att jag var hos neurologen för min migrän. Hade då både B12-brist och järnbrist. Järnbristen blev snabbt åtgärdad med Duroferon-tabletter. B12-bristen var lite knepigare och jag fick sprutor i 1,5 år. Första tiden var den en spruta i veckan och sen en gång i månaden. Efter några månader märkte jag till min stora förvåning hur jag liksom "kröp ur mig själv", hade blivit väldigt introvert pga bristen och med sprutorna blev jag inte bara piggare, min migärn blev bättre, mindre pms och mindre mensvärk. Nu ser jag till att kolla värdena en gång om året för jag vill inte hamna i samma situation igen.
    Vad skönt att höra! Ger mig lite hopp. Mitt järnvärde var jättefint. Du vet inte varför du hade järn och B12- brist?
  • 20082011

Hmm, har viktnedgång nånting med B12 brist att göra?
    Har varit underviktig länge, legat på 47-53 kilo till mina 173 cm..
    Visserligen ökat lite senaste tiden men kan det ha nåt samband?

Undrar dessutom om läkaren tog nåt sköldkörtelprov..
    Lite läskigt det här tycker jag. Har läst att man kan få kroniska nervskador om man går med det för länge, och B12 brist hade jag redan för några år sen när jag kollade, men det åtgärdades aldrig!

• Chris Cross

Nej, det utreddes inte var min brist berodde på. Men i samma veva började jag också sköta min mage bättre - uteslöt all laktos och efter det har mina värden varit bra.

Det verkar vara knepigt att få dessa injektioner. Har en del väninnor som fått prova äta tabletterna först i flera månader innan de får sprutorna. Jag fick sprutorna på en gång vilket jag är tacksam för.

Svar på tråden B12-brist!!