Hej. Jag mådde dåligt under flera år, var mycket trött och frös ofta, vart mycket sjuk, tappade typ fyra femtedelar av mitt DÅ tjocka långa hår, naglarna gick av, känslig tunga för stark mat mm då jag tillslut uppsökte läkare på hälsocentralen för att ta reda på vad som var fel (då var jag 19 år). Dom tog blodprov och konstaterade att jag hade både järnbrist och B12 brist (blodbrist). Fick på en gång 2 mediciner utskrivna som jag skulle äta mycket av första veckorna och sen trappa ner. Nästan på en gång höjdes mitt värde (kommer dock inte ihåg vad jag hade och hur högt jag lyckades höja det, men iaf så högt att dom "släppte" mig och jag slapp medicinen).
Jag fick under tiden också göra lite olika tester, bla avföringstest där man samlade in bajs på några stickor och lämnade till labbet, det var för att dom skulle kolla om jag hade blödningar i tarmen har jag för mig. Sen gjorde jag ett gluten- och laktostest då det tydligen kunde vara orsaken med, men som jag förstått redan innan var jag inte gluten- eller laktosintolerant. Så min läkare kom aldrig fram till VAD som hade orsakat min brist på B12, utan skickade tillslut ut ett brev till mig där hon skrev att mitt värde var "bra" igen och att anledningen måste vara att jag blödde mycket vid mens (vilket jag tydligt sagt till henne att jag inte gjorde) och att jag ätit knackigt och skulle se till att få i mig frukt och grönt varje dag (vilket jag gjorde). I ett tidigare brev hade hon dessutom frågat om jag var vegan.. Vilket jag redan hade svarat på när jag var där, att jag inte var. Men tydligen så kan veganer råka ut för B12-brist. Denna läkare uttryckte sig också i ett brev att det var ovanligt att en tjej med min ålder (19) hade fått denna blodbrist, nu på senare tid har jag hört exakta motsatsen, att det är typ vanligast att unga tjejer råkar ut för detta..
Det jag vill komma fram till är att det kanske inte alltid finns en anledning, eller så är det läkarna som inte är tillräckligt engagerade för att ta reda på orsaken? Men ni verkar ha fått underbara läkare som verkligen vill gå till botten med det här, och det är ju jättebra!