• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • Kyanita

Nu har jag varit och tagit en massa olika prover. Får väl svaret senare i veckan. Håll tummarna!!

södertälje skrev 2009-08-31 11:37:51 följande:
    Det tog inte så länge innan jag märkte en förändring,och läkaren kollar upp värdet ca en gång per år.Symtomen på b-12 är väldigt lik sköldkörtelproblem.
    Fick/ får du spruta eller tabletter? Skönt att det inte tog så lång tid. Just nu vet jag inte om jag orkar längre. Hemmet förfaller, orkar inte jaga lilleman, bara tanken på jobb får mig att vilja dra något gammalt över mig! Men men, det blir väl bättre när jag börjat på medicin hoppas jag.
  • 20082011
    Kyanita skrev 2009-08-31 20:49:21 följande:
    Nu har jag varit och tagit en massa olika prover. Får väl svaret senare i veckan. Håll tummarna!!
    Skönt!
    Skulle doktorn ringa upp eller skulle du ringa själv?
  • Kyanita
    20082011 skrev 2009-08-31 21:13:46 följande:
    Skönt!Skulle doktorn ringa upp eller skulle du ringa själv?
    Han ringer så fort han fått svaren. Sköterskan undrade vad jag var där för egentligen. Läkaren hade begärt hur många olika prover som helst så hon blev lite nyfiken! Men det är bra för det betyder att han verkligen är noggrann!
  • 20082011
    Kyanita skrev 2009-08-31 21:20:40 följande:
    Han ringer så fort han fått svaren. Sköterskan undrade vad jag var där för egentligen. Läkaren hade begärt hur många olika prover som helst så hon blev lite nyfiken! Men det är bra för det betyder att han verkligen är noggrann!
    Ojdå, ja det var ju verkligen bra.
    Det ska jag också kräva.
    Tittade nyss och såg att jag började äta mina tabletter den 10/8, så jag får nog avvakta lite till med att gå till VC igen, om de ska ha nån effekt
  • Kyanita
    20082011 skrev 2009-08-31 21:36:50 följande:
    Ojdå, ja det var ju verkligen bra.Det ska jag också kräva.Tittade nyss och såg att jag började äta mina tabletter den 10/8, så jag får nog avvakta lite till med att gå till VC igen, om de ska ha nån effekt
    Mår du bättre? Jag tycker att 3 veckor är en lång tid om det inte har börjat hjälpa. Jobbar du och hur orkar du då? Jag funderar starkt på att sjukskriva mig just nu.
  • 20082011
    Kyanita skrev 2009-08-31 21:42:23 följande:
    Mår du bättre? Jag tycker att 3 veckor är en lång tid om det inte har börjat hjälpa. Jobbar du och hur orkar du då? Jag funderar starkt på att sjukskriva mig just nu.
    Jag vet ärligt talat inte om de hjälpt. Jag tror faktiskt inte det. Känner inte nån större skillnad alls faktiskt.
    Men det kanske kommer i takt med att värdet höjs?

Nej jag är mammaledig med mina tvillingar och ska vara det i ett halvår till.
    Det är tufft, just pga energilöshet. Men det går.
    Jag tycker du ska sjukskriva dig om du känner så. Har doktorn nämnt det?
  • Kyanita
    20082011 skrev 2009-08-31 22:04:42 följande:
    Jag vet ärligt talat inte om de hjälpt. Jag tror faktiskt inte det. Känner inte nån större skillnad alls faktiskt.Men det kanske kommer i takt med att värdet höjs?Nej jag är mammaledig med mina tvillingar och ska vara det i ett halvår till.Det är tufft, just pga energilöshet. Men det går.Jag tycker du ska sjukskriva dig om du känner så. Har doktorn nämnt det?
    Här sitter jag och klagar på en så har du 2... Fast lilleman är som en tre, fyra stycken (i alla fall enligt dagis). *S*Läkaren nämnde det men jag vet inte... Jag hatar att gå hemma men samtidigt så orkar jag inte. Ska prata med honom när han ringer!

Någon som vet om det verkligen ska ta 3 veckor eller mer innan man märker någon skillnad?
  • Molina

Usch jag vill också ha tillbaka min energi. fy jag går som i en dimma på yttersta reserver kvar, längtar verkligen tills jag kan känna mig piggare.

• 20082011
    Kyanita skrev 2009-08-31 22:14:40 följande:
    Här sitter jag och klagar på en så har du 2... Fast lilleman är som en tre, fyra stycken (i alla fall enligt dagis). *S*Läkaren nämnde det men jag vet inte... Jag hatar att gå hemma men samtidigt så orkar jag inte. Ska prata med honom när han ringer!Någon som vet om det verkligen ska ta 3 veckor eller mer innan man märker någon skillnad?
    Haha, ja men två kan vara minst lika jobbigt som en aktiv!
    Är också nyfiken på om hur lång tid det ska ta innan man får "effekt".
    Funkar antagligen inte som koffein, utan det lär ju komma smygande...
  • 20082011
    Molina skrev 2009-08-31 22:28:10 följande:
    Usch jag vill också ha tillbaka min energi. fy jag går som i en dimma på yttersta reserver kvar, längtar verkligen tills jag kan känna mig piggare.
    Äter du TrioBe?
Svar på tråden B12-brist!!