20082011 skrev 2009-08-29 23:42:31 följande:
Hmm, har viktnedgång nånting med B12 brist att göra?Har varit underviktig länge, legat på 47-53 kilo till mina 173 cm..Visserligen ökat lite senaste tiden men kan det ha nåt samband?Undrar dessutom om läkaren tog nåt sköldkörtelprov..Lite läskigt det här tycker jag. Har läst att man kan få kroniska nervskador om man går med det för länge, och B12 brist hade jag redan för några år sen när jag kollade, men det åtgärdades aldrig!
Vet inte faktiskt. Kan ju vara så att min viktnedgång har med orsaken till min B12- brist? Usch, hoppas att vi slipper bestående skador! Jag är jätteglömsk numera och ganska virrig!
Chris Cross skrev 2009-08-29 23:45:23 följande:
Nej, det utreddes inte var min brist berodde på. Men i samma veva började jag också sköta min mage bättre - uteslöt all laktos och efter det har mina värden varit bra. Det verkar vara knepigt att få dessa injektioner. Har en del väninnor som fått prova äta tabletterna först i flera månader innan de får sprutorna. Jag fick sprutorna på en gång vilket jag är tacksam för.
Jag vet inte vad jag ska få än. Läkaren ville först utreda orsaken innan jag börjar på behandling.
Sprutor eller tabletter borde ju bero på varför man har brist? Äter man dåligt så funkar tabletter, har man av nån anledning svår att ta upp B12 eller järnet så borde man ha injektioner.
Jag äter normal kost så läkaren var ganska säker på att det inte var det då det bara var B12 som var fel.