• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • Kyanita
    20082011 skrev 2009-08-30 19:49:13 följande:
    Absolut.När skulle du tillbaka till doktorn?
    Ska ta nya prover i morgon sen skulle han höra av sig. Hoppas att det blir snart!
  • Molina

Jag har också precis fått reda på att jag lider av B12brist och kraftigt lågt järn HB.
    Har också fått tagit en hel del prover då mina röda blodkroppar va avvikande i ett provsvar.
    Har precis fått min första järnspruta men ska därimot testa i 2månader att äta b12 tabletter kombinerat med folsyra annars får jag sprutor där också.

• Kyanita
    Molina skrev 2009-08-30 20:03:27 följande:
    Jag har också precis fått reda på att jag lider av B12brist och kraftigt lågt järn HB.Har också fått tagit en hel del prover då mina röda blodkroppar va avvikande i ett provsvar.Har precis fått min första järnspruta men ska därimot testa i 2månader att äta b12 tabletter kombinerat med folsyra annars får jag sprutor där också.
    Välkommen! Har du fått reda på varför du har B12 och järn- brist?
  • Nina 77

Jag undrar vad ni haft för symtom, jag har tagit blodprov men inte fått svar än. Läste lite om b12 brist och det stämmer rätt bra på mig. Vad har oraken varit till eran brist?

• Kyanita

Nina 77 skrev 2009-08-30 20:48:06 följande:

Jag undrar vad ni haft för symtom, jag har tagit blodprov men inte fått svar än. Läste lite om b12 brist och det stämmer rätt bra på mig. Vad har oraken varit till eran brist?
    Välkommen! Roligt (Inte att ni har B12 brist då utan att vi är flera) att man inte är ensam! Mina symptom är trött, trött, trött, tappar hår, humörsvängningar, glömmer lätt, viktnedgång. Varför vet jag inte än, ska ta fler prover i morgon. Alla mina prover såg jättebra ut förutom just B12. Läkaren vet inte varför men han ger sig inte som tur är! Ska hålla tummarna för dig!
  • Molina

Dom vet inte riktigt varför mina värden är så dåliga,  jag har precis påbörjat en utredning om en lättare anemisjukdom som också är kopplat till just låga b12&folsyra.
    Har en speciell anemi sjukdoms bild i släkten så risken finns att jag fått ärva den.
    Väntar på svar på ett speciellt prov, en cell man har i magen som tydligen bygger upp just b12.
    Jag som alla andra är trött, trött, svängande humör, yr&illamående, känsla att man är febrig fast man inte är det.

TS: Va härligt att läsa att du har en bra läkare. 

• södertälje

Det tog inte så länge innan jag märkte en förändring,och läkaren kollar upp värdet ca en gång per år.
    Symtomen på b-12 är väldigt lik sköldkörtelproblem.

Svar på tråden B12-brist!!