• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • Titti
    Molina skrev 2009-09-08 19:59:34 följande:
    Här börjar jag få tillbaka lite energi, nog är jag trött men jag känner mer energi är inte lika sur och tvär.Men tyvärr har ett blodprov kommit tillbaka som kräver ytterligare tester och jag fasar för det, ett ryggmärgsprov krävs är livrädd.
    Har fått för mig att ryggmärgspov känns som att ta ryggmärgsbedövning. Det sistnämda har jag ju gjort och det var inte farligt alls. Fruktansvärt obehagligt bara. Ingen som gjort båda som kan tala om om det är någon skillnad.
  • Titti
    Molina skrev 2009-09-08 19:59:34 följande:
    Här börjar jag få tillbaka lite energi, nog är jag trött men jag känner mer energi är inte lika sur och tvär.Men tyvärr har ett blodprov kommit tillbaka som kräver ytterligare tester och jag fasar för det, ett ryggmärgsprov krävs är livrädd.
    Har fått för mig att ryggmärgspov känns som att ta ryggmärgsbedövning. Det sistnämda har jag ju gjort och det var inte farligt alls. Fruktansvärt obehagligt bara. Ingen som gjort båda som kan tala om om det är någon skillnad.
  • 20082011

Jag har en närstående som gjort ryggmärsprov många gånger, och enligt h-n kan det vara "bara" obehagligt och ibland extremt smärtsamt, men de bedövar ju så gott det går.
    Vill absolut inte skrämma dig.
    Men det kanske är samma känsla som med ryggmärgsbedövning? Det är väl samma ställe fast lite djupare kanske?

• Kyanita

Hej alla! Hur är det? Jag känner mig lite bättre. Inte piggare direkt men inte så orkeslös i alla fall. Tänker på er alla! Kram!

• 20082011
    Kyanita skrev 2009-09-11 09:01:01 följande:
    Hej alla! Hur är det? Jag känner mig lite bättre. Inte piggare direkt men inte så orkeslös i alla fall. Tänker på er alla! Kram!
    Skönt!
    Här går det framåt med. Inte alls lika orkeslös.
    Ska bli spännande att se b12 värdet om ca en månad!
    Hoppas det fortsätter i dom rätta takterna nu
  • södertälje

Behepan får man på recept,bättre än receprfria för det är högre koncentration av b-12-vitaminer

• Ankra75
    nano skrev 2009-09-10 19:51:03 följande:
    Hej. Jag fick konstaterat för drygt en månad sen att jag hade b12 -brist samt järnbrist. Hur lång tid tar det innan man börjar bli piggare? Är fortfarande toktrött (äter folsyretabletter).
    Äter du något järntillskott och tabletter med B12? (Att du äter folsyra är bra för folsyra- och B12-brist kan hänga ihop ibland.)
  • nano
    Ankra75 skrev 2009-09-12 12:40:52 följande:
    Äter du något järntillskott och tabletter med B12? (Att du äter folsyra är bra för folsyra- och B12-brist kan hänga ihop ibland.)
    Äter järntabletter var tredje dag, hade inte jättelåga värden där så läkaren trodde det borde räcka plus att min mage nog inte skulle tåla mer just nu. Äter folsyre tabletter utskrivna från läkaren, är nåt med b-vitabiner iaf.
  • NoMercy
    södertälje skrev 2009-09-12 12:37:37 följande:
    Behepan får man på recept,bättre än receprfria för det är högre koncentration av b-12-vitaminer
    Behepan och Betolvex går att köpa receptfritt (tabletter alltså). Jag gjorde det själv i fredags! Men man får fråga efter dom.
  • Nina 77

Ni som har B12 brist, vad hade ni för blodvärde?

Jag har bara mätt blodvärdet vilket var lågt men inte för lågt, typ på gränsen. Läkaren tog för givet att det var järn så äter det nu. Måste blodvärdet vara lågt för att man har b12 brist? Hur lågt? Hur var det för er?

• Molina

Nina77: Jag har ett extremt lågt blodvärde hade endast 80 men du behöver inte alls ha lågt blodvärde för att lida av b-12 brist utan min läkare sa som sådant att har man b-12 brist kan man få lägre blodvärde helt normalt för dom 2 sambarbetar med varann och börjar man äta järntabletter brukar båda värderna öka sakta men säkert uppåt.
    Ring tillbaka till läkaren och begär att dom tar ett b-12 prov om du är orolig.

• södertälje

Jag hade inget lågt blodvärde,jag är laktosintolerant och tarmarna tar inte upp b-12 vitaminerna

• Kyanita

Hej alla! Hur går det för er? Har en fråga till er. Jag har nu gått på Betolvidon i över 3 veckor och är betydligt piggare MEN har fått en massa kliande utslag i speciellt ansiktet. Är det vanligt och vad gör man då? Kram på er!

• NoMercy
    Kyanita skrev 2009-09-26 21:47:13 följande:
    Hej alla! Hur går det för er? Har en fråga till er. Jag har nu gått på Betolvidon i över 3 veckor och är betydligt piggare MEN har fått en massa kliande utslag i speciellt ansiktet. Är det vanligt och vad gör man då? Kram på er!
    Enl fass är det en ganska ovanlig biverkan, med acneliknande utslag och urticaria.
    Om jag var du...hoppa över tabletten imorgon och ta kontakt med din läkare på måndag. Testa nån antihistamin för att se om klådan lägger sig.
    Men eftersom du inte är jag...ring 1177 alt apotekets rådgivning.
  • Kyanita
    NoMercy skrev 2009-09-26 21:55:54 följande:
    Enl fass är det en ganska ovanlig biverkan, med acneliknande utslag och urticaria.Om jag var du...hoppa över tabletten imorgon och ta kontakt med din läkare på måndag. Testa nån antihistamin för att se om klådan lägger sig.Men eftersom du inte är jag...ring 1177 alt apotekets rådgivning.
    Ja, jag läste det och det har ju inte kommit förrän nu så det är lite konstigt! Men jag får ta kontakt med läkaren på måndag så får vi se vad han säger! Det tråkiga är att jag ser för j*vlig ut i ansiktet! Tur jag ska ha semester hela veckan så jag slipper skrämma slag på folk! *S*
  • Långan

Hej, jag har bara skummat igenom tråden, men får jag fråga - är det vanligt att man har problem med munnen om man har B12 eller folsyra-brist? Jag skall ta prover imorgon, jag har i en månads tid haft irritation på tungspetsen och bak på sidorna på tungan, och en kinstig besk smak i munnen. Är lite orolig för det..
    Har hypotheros så kan ju kanske vara ngn brist då? Även haft ett par missfall sista året, och det kan väl oxå kanske hänga ihop?

• Kyanita
    Långan skrev 2009-09-27 20:07:15 följande:
    Hej, jag har bara skummat igenom tråden, men får jag fråga - är det vanligt att man har problem med munnen om man har B12 eller folsyra-brist? Jag skall ta prover imorgon, jag har i en månads tid haft irritation på tungspetsen och bak på sidorna på tungan, och en kinstig besk smak i munnen. Är lite orolig för det..Har hypotheros så kan ju kanske vara ngn brist då? Även haft ett par missfall sista året, och det kan väl oxå kanske hänga ihop?
    Välkommen hit. Vad jag har förstått är det vanligt med tung- sveda vid B12- brist. Sen har väl de med sköldkörtelproblem större risk att få b- vitamin brist också tror jag. Min mens är helt upp och ner men jag trodde att det var progestoronbrist som jag haft innan. Läkaren sa att det kan vara B12- bristen i stället. Tjejer, ni som är mer insatta kan väl svara?

Har pratat med läkaren om mina hemska utslag. Jag skulle minska dosen till 1 tablett om dagen (det var ändå snart dags) så får vi se vad som händer!
  • 20082011

Kyanita det låter inge kul med hemska utslag.
    Tråkigt att du skulle få en av de ovanliga biverkningarna.
    Finns det inget annat tillskott/läkemedel du kan få istället?

Jag ska ringa och boka tid i övermorgon på VC för att titta om mitt B12 värde har gått upp, och hur mycket.
    Nu har det äntligen gått två månader, så det ska bli kul.
    Har haft några dagar av väldig trötthet, trots långa sovmorgnar o så. Men jag hoppas på ett gott resultat, på pappret i alla fall

Svar på tråden B12-brist!!