• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • Titti
    södertälje skrev 2009-09-08 12:01:50 följande:
    Jag hade inga stickningar i fötterna och inte var jag deppig heller,utan bara så TRÖTT,tappade massor av hår,glömsk,frös som om jag satt i ett kylskåp fast det var varmt ute,håglös orkade inte ta tag i saker,laga mat,städa,tvätta var som ett stort åtagande,ville ingenting var skittråkig med andra ord,ont i lederna fick jag också.Jag kännde mig och var som en livlös gammal kärring.Lycka till ni alla som fått diagnosen och äter Behepan,det kommer att göra stor skillnad,det tar ett tag men sen blir man som en ny människa.
    Behepan? Är det någon medicin man får utskrivet vid B12 brist?
    Jag har ätit tabletter med B12 nu i en vecka. Får se om jag blir piggare snart.
  • NoMercy
    Titti skrev 2009-09-08 13:39:12 följande:
    Behepan? Är det någon medicin man får utskrivet vid B12 brist?Jag har ätit tabletter med B12 nu i en vecka. Får se om jag blir piggare snart.
    Ja, det stämmer!
  • 20082011

Jag måste säga att jag tror att jag börjar känna mig piggare
    Har varit ganska energisk de senaste 3-4 dagarna, mer o mer..

Hoppas kan man ju alltid!

• LillaEngla

hej hej! tråkigt med din brist på b12. Jag har ställt massa frågor om min graviditet och andra hälsofrågor på en websida som heter godoc.se. de har sjuksköterskaor som svarar på frågor. toppen tycker jag!!! =)

• Molina

Här börjar jag få tillbaka lite energi, nog är jag trött men jag känner mer energi är inte lika sur och tvär.
    Men tyvärr har ett blodprov kommit tillbaka som kräver ytterligare tester och jag fasar för det, ett ryggmärgsprov krävs är livrädd.

• 20082011
    Molina skrev 2009-09-08 19:59:34 följande:
    Här börjar jag få tillbaka lite energi, nog är jag trött men jag känner mer energi är inte lika sur och tvär.Men tyvärr har ett blodprov kommit tillbaka som kräver ytterligare tester och jag fasar för det, ett ryggmärgsprov krävs är livrädd.
    jasså, vad är det för prov som kräver ytterligare tester?
    ett ryggmärgsprov låter ju inte roligt..
  • Molina

Saga: jag har påvisat att jag saknar en viss cell ganska vanligt men vi har en genetisk anemisjukdom som också påvisar b12brist och dom ska nu se om jag ärvt denna eländiga variant, den är inte farlig men krävs livslång behandling och jag kan ge den vidare till min dotter, läkaren ville ha ett svar, äntligen har läkaren tagit mig på allvar.

• 20082011

Aha okej. Ja, det är ju skönt om du får ett svar i alla fall, så du kan få rätt behandling!

• nano

Hej. Jag fick konstaterat för drygt en månad sen att jag hade b12 -brist samt järnbrist. Hur lång tid tar det innan man börjar bli piggare? Är fortfarande toktrött (äter folsyretabletter).

• mimili

oj, hoppas det inte är så allvarligt. Jag hade folsyre, B12 och järnbrist för ett par år sedan och detta utan fysisk orsak . efter det fick jag flera symptom som ökad blodtryck och puls och så småningom en utmattningsdepression, så B12.. bristen var troligtvis ett symptom på stress.

Svar på tråden B12-brist!!