• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • Molina

Kyanita: Jag har varit sjukskriven lite till och från under en 2års period pga av en massa diverse problem, senast förra veckan pga av mina låga värden på just HB.

Saga: Jag äter också en men ska börja med 2 nu på en gång i 2 månader höjs inte värdet blir det sprutor nog "suck" är livrädd för sprutor.

Idag ringde min läkare och mina b12 ligger på 90 alltså låga och jag ska testa tabletter nu i 2månader, sen ett nytt prov sen tar han ställning vilken medicinering som är lämpligaste för mig.
    Men det är inte allt, min gammla läkare tog tydligen ett b12 prov på mig för ca 2år sen och det va lågt redan då och han förbisåg det. Vad säger man, man litar ju verkligen på läkare men nu vet jag inte vad jag ska tro inom vården usch.

• Kyanita
    Molina skrev 2009-09-01 19:41:47 följande:
    Kyanita: Jag har varit sjukskriven lite till och från under en 2års period pga av en massa diverse problem, senast förra veckan pga av mina låga värden på just HB.Saga: Jag äter också en men ska börja med 2 nu på en gång i 2 månader höjs inte värdet blir det sprutor nog "suck" är livrädd för sprutor.Idag ringde min läkare och mina b12 ligger på 90 alltså låga och jag ska testa tabletter nu i 2månader, sen ett nytt prov sen tar han ställning vilken medicinering som är lämpligaste för mig.Men det är inte allt, min gammla läkare tog tydligen ett b12 prov på mig för ca 2år sen och det va lågt redan då och han förbisåg det. Vad säger man, man litar ju verkligen på läkare men nu vet jag inte vad jag ska tro inom vården usch.
    Ok, jag är mest rädd för att bli stämplad "lat". Vet inte hur jag ska palla att jobba i helgen. Jobbar 11- timmars pass både lördag och söndag.. Usch!
    Fy att de bara kan "örbise" det så! Hoppas att tabletterna hjälper direkt!
  • Molina

Kyanita: men usch 11timmars pass 2dagar i rad, usch tänk på din hälsa, jag hade nog sjukskrivit mig och berättat för chefen hur allt låg till, jag hade aldrig pallat sånna pass, jag ramlar ihop efter mina små 8.5timmars pass nu, ha inte dåligt samvete om du sjukskriver dig, utan lyssna på din kropp.

• Kyanita
    Molina skrev 2009-09-01 20:06:22 följande:
    Kyanita: men usch 11timmars pass 2dagar i rad, usch tänk på din hälsa, jag hade nog sjukskrivit mig och berättat för chefen hur allt låg till, jag hade aldrig pallat sånna pass, jag ramlar ihop efter mina små 8.5timmars pass nu, ha inte dåligt samvete om du sjukskriver dig, utan lyssna på din kropp.
    Jo, jag ska nog det! Har bara ett 4- timmars pass i morgon så det orkar jag. Men det känns jättekonstigt att ringa till en ssk (jobbar för kommunen och ringer Medhlep för att sjuka oss) och säga: Jag är för trött för att jobba! Börjar också ett nytt vikariat i morgon så det vill jag ju inte vara borta från (min gamla arbetsplats och jag känner chefen tack och lov). Har varit mycket sjukskriven i mitt liv av olika orsaker och det känns så fel att vara det igen!
  • Molina

Kyanita: Vi verkar ha ganska lika dilemma nu med mycket sjukskrivningar bakom sig och så kommer en sån här sak, men häslan går ju alltid före och helst för dig som jobbar inom vården, men skönt att du känner chefen hon borde ha förståelse just med 11 timmasr pass de är ju jätte häftiga timmar även om man inte är sjuk.
    Min chef är väldigt förstående angående mitt problem men ändå känns det så fel.

• 20082011
    Molina skrev 2009-09-01 19:41:47 följande:
    Kyanita: Jag har varit sjukskriven lite till och från under en 2års period pga av en massa diverse problem, senast förra veckan pga av mina låga värden på just HB.Saga: Jag äter också en men ska börja med 2 nu på en gång i 2 månader höjs inte värdet blir det sprutor nog "suck" är livrädd för sprutor.Idag ringde min läkare och mina b12 ligger på 90 alltså låga och jag ska testa tabletter nu i 2månader, sen ett nytt prov sen tar han ställning vilken medicinering som är lämpligaste för mig.Men det är inte allt, min gammla läkare tog tydligen ett b12 prov på mig för ca 2år sen och det va lågt redan då och han förbisåg det. Vad säger man, man litar ju verkligen på läkare men nu vet jag inte vad jag ska tro inom vården usch.
    Exakt som för mig alltså!
    Fick det konstaterat för ett par år sen och blev tillsagd att äta mer varierat?
    Ja, och nu har jag extremt låga värden och har haft det kanske jättelänge.
    Får hoppas att tabletterna räcker för din del så du slipper sprutor.

Nån som vet om man går till VC och tar sprutorna eller om man gör det själv, som diabetiker?
  • Kyanita
    Molina skrev 2009-09-01 21:14:51 följande:
    Kyanita: Vi verkar ha ganska lika dilemma nu med mycket sjukskrivningar bakom sig och så kommer en sån här sak, men häslan går ju alltid före och helst för dig som jobbar inom vården, men skönt att du känner chefen hon borde ha förståelse just med 11 timmasr pass de är ju jätte häftiga timmar även om man inte är sjuk.Min chef är väldigt förstående angående mitt problem men ändå känns det så fel.
    Är du också en sådan som verkar dra på sig allt möjligt och omöjligt? Jag vet inte hur chefen hade ställt sig, jag gillar inte henne speciellt men hon är väldigt mån om brukarna i alla fall! Skönt att din chef är förstående!
    20082011 skrev 2009-09-01 21:35:55 följande:
    Exakt som för mig alltså!Fick det konstaterat för ett par år sen och blev tillsagd att äta mer varierat?Ja, och nu har jag extremt låga värden och har haft det kanske jättelänge.Får hoppas att tabletterna räcker för din del så du slipper sprutor.Nån som vet om man går till VC och tar sprutorna eller om man gör det själv, som diabetiker?
    Jättebra fråga! Någon som vet?
  • NoMercy

Sprutorna ska ges intramuskulärt, med fördel i skinkan, och då får man be någon sjuksyrra göra det. Endera på VC eller om man känner nån.
    När jag jobbade i hemsjukvården var jag ofta hemma hos äldre och gav.
    (med reservation att det är Behepan el Btolvex, eller vad dom nu heter).

• Kyanita
    NoMercy skrev 2009-09-01 22:15:54 följande:
    Sprutorna ska ges intramuskulärt, med fördel i skinkan, och då får man be någon sjuksyrra göra det. Endera på VC eller om man känner nån.När jag jobbade i hemsjukvården var jag ofta hemma hos äldre och gav.(med reservation att det är Behepan el Btolvex, eller vad dom nu heter).
    Hehe, då kan man ju be gubben! Han har delegering på det! Fast känner jag honom rätt hade han försökt sticka in något annat! *S* Tack för svaret! Jättegulligt av dig att svara!!
  • NoMercy
    Kyanita skrev 2009-09-01 22:17:52 följande:
    Hehe, då kan man ju be gubben! Han har delegering på det! Fast känner jag honom rätt hade han försökt sticka in något annat! *S* Tack för svaret! Jättegulligt av dig att svara!!
    Varsego!
    Jag har skrivit i tråden då jag misstänker jag kan ligga lågt i B12, men ändå inom referenserna, så jag läser lite.
Svar på tråden B12-brist!!