• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • Kyanita
    Molina skrev 2009-08-31 22:28:10 följande:
    Usch jag vill också ha tillbaka min energi. fy jag går som i en dimma på yttersta reserver kvar, längtar verkligen tills jag kan känna mig piggare.
    Usch ja! Känner igen mig! Hur länge har du gått på tabletterna?
    20082011 skrev 2009-08-31 22:30:45 följande:
    Haha, ja men två kan vara minst lika jobbigt som en aktiv!Är också nyfiken på om hur lång tid det ska ta innan man får "effekt".Funkar antagligen inte som koffein, utan det lär ju komma smygande...
    Koffein fungerar inte på mig! Synd för det hade varit toppen! Klart att 2 är jobbigare (fast säkert på ett bra sätt). Just nu så är tom mina stora jobbiga (fast det är de egentligen inte). Har så goa barn, de stora hjälper mig med lilleman! Ska hitta på nåt kul med dem när jag mår bättre för det har de verkligen förtjänat!
  • Molina

Kyanita: Jag har bara ätit dessa tabletter i en 1v nu så det är nog tok för tidigt att känna av något än.

• Kyanita
    Molina skrev 2009-08-31 22:45:23 följande:
    Kyanita: Jag har bara ätit dessa tabletter i en 1v nu så det är nog tok för tidigt att känna av något än.
    Ok, jag vet ju inte om jag får tabletter eller spruta än. Hoppas på sprutan (även om jag är spruträdd) för det verkar gå fortare då.
  • Kyanita

Troll77: Jobbar du eller?

Någon som vet hur lång tid det ska ta innan tabletterna verkar?

• 20082011
    Molina skrev 2009-08-31 22:35:04 följande:
    Saga: Japp jag äter TrioBe. Äter du också den?
    Ja, en om dagen. Har hört om att vissa äter 2.
    Hur många äter du?
  • Titti

Men gud vilken tur att jag stötte på den här tråden.
    Det är som att läsa om mig själv. Jag är sååååå trött,tappar hår,yr,illamående,glömsk och trött igen. Har varit och kollat mina järnvärden flera gånger men dom är bra. Har varit så orolig. Det här kan ju vara svaret. Jag är så otroligt trött på att vara trött.
    Ska genast införskaffa B12 tabletter. Tack....hoppas jag blir piggare.
    Om man nu går till vårdcentralen. Tar man ett vanligt blodprov för att kolla det eller gör man något annat otäckt?

• Kyanita
    Titti skrev 2009-08-31 23:02:32 följande:
    Men gud vilken tur att jag stötte på den här tråden.Det är som att läsa om mig själv. Jag är sååååå trött,tappar hår,yr,illamående,glömsk och trött igen. Har varit och kollat mina järnvärden flera gånger men dom är bra. Har varit så orolig. Det här kan ju vara svaret. Jag är så otroligt trött på att vara trött.Ska genast införskaffa B12 tabletter. Tack....hoppas jag blir piggare.Om man nu går till vårdcentralen. Tar man ett vanligt blodprov för att kolla det eller gör man något annat otäckt?
    Välkommen hit! På mig har de tagit blodprov, först för att ta reda på vad det var och nu för att utreda varför jag har bristen. Ring din VC så du får svar! Du ska ju inte behöva må så dåligt!
  • södertälje

Kyanita-Jag fick först sprutor för att snabbare få upp nivån av b-12,sedan tabletter.
    Jag var så trött att jag kunde sova hela dagar och ändå vara helt utslagen,känndes som att man inte sovit.Höllt på somna på jobbet flera gånger,hällde i mig energidrinckar till ingen som helst nytta förrutom att magen blev helt i uppror.Fick stora fläckar i hårbotten som var utan hår,såg ut som om man dragit en bit med rakhyvel,samt att jag alltid haft tjockt hår som blev tunt och livlöst,har ännu inte fått tillbaka mitt forna hår och börjar undra om jag någonsin kommer att få det.
    Frös fast om fötterna fast det var sommar,gick jämt omkring med raggsockar hemma,orkade ingenting,familjen tyckte jag var astråkig.Började bli glömsk,kom inte ihåg vad jag skulle göra osv.Läkaren berättade att förr itiden innan man kom på b-12 brist så fick många speciellt kvinnor diagnosen senildement.Tappade sexlusten också,vem orkar med sådant när man bara ville sova.
    Lycka till alla ni med b-12 brist för det finns bot och lösning.Jag har haft det konstaterat i ca 2 år nu.

• Kyanita
    södertälje skrev 2009-09-01 16:52:21 följande:
    Kyanita-Jag fick först sprutor för att snabbare få upp nivån av b-12,sedan tabletter.Jag var så trött att jag kunde sova hela dagar och ändå vara helt utslagen,känndes som att man inte sovit.Höllt på somna på jobbet flera gånger,hällde i mig energidrinckar till ingen som helst nytta förrutom att magen blev helt i uppror.Fick stora fläckar i hårbotten som var utan hår,såg ut som om man dragit en bit med rakhyvel,samt att jag alltid haft tjockt hår som blev tunt och livlöst,har ännu inte fått tillbaka mitt forna hår och börjar undra om jag någonsin kommer att få det.Frös fast om fötterna fast det var sommar,gick jämt omkring med raggsockar hemma,orkade ingenting,familjen tyckte jag var astråkig.Började bli glömsk,kom inte ihåg vad jag skulle göra osv.Läkaren berättade att förr itiden innan man kom på b-12 brist så fick många speciellt kvinnor diagnosen senildement.Tappade sexlusten också,vem orkar med sådant när man bara ville sova.Lycka till alla ni med b-12 brist för det finns bot och lösning.Jag har haft det konstaterat i ca 2 år nu.
    Vad skönt att höra! Du ger oss hopp i det "trötta"! Hur orkade du? Jag vill ingenting längre! Inte ens lilleman som vi kämpat för så länge ger mig glädje. Vill bara sova men det hjälper inte! Får panik av att gå till jobb, får panik när jag är ledig för då måste jag ta hand om lilleman. Tänk om jag somnar? Usch! Men nu vet jag att det finns bot! Håll tummarna för oss i trötthetsdimman!
Svar på tråden B12-brist!!