• Kyanita

B12-brist!!

Fick veta igår av min läkare att jag har B12- brist. På måndag ska jag ta en massa prover för att utreda varför. Alla proverna jag tog häromdagen var jättefina (förutom B12 då). Nu undrar jag vad kan vara orsaken och hur lång tid tar det innan behandlingen börjar verka? Jag är så trött och bara gråter! Vill ju bli bra NU!!!

• Svar på tråden B12-brist!!
  • Kyanita
    NoMercy skrev 2009-09-01 22:19:52 följande:
    Varsego!Jag har skrivit i tråden då jag misstänker jag kan ligga lågt i B12, men ändå inom referenserna, så jag läser lite.
    Du är hjärtligt välkommen! Varför misstänker du det?
  • 20082011
    NoMercy skrev 2009-09-01 22:15:54 följande:
    Sprutorna ska ges intramuskulärt, med fördel i skinkan, och då får man be någon sjuksyrra göra det. Endera på VC eller om man känner nån.När jag jobbade i hemsjukvården var jag ofta hemma hos äldre och gav.(med reservation att det är Behepan el Btolvex, eller vad dom nu heter).
    Skönt att man slipper göra det själv i alla fall!
  • NoMercy
    Kyanita skrev 2009-09-01 22:22:08 följande:
    Du är hjärtligt välkommen! Varför misstänker du det?
    Har hypotyreos och låg lågt i järn. Glossit på tungan, ont i leder, hemskt humör. Hypotyreos brukar ju gå hand i hand med järnbrist och B12 brist.
  • Kyanita
    NoMercy skrev 2009-09-01 22:56:12 följande:
    Har hypotyreos och låg lågt i järn. Glossit på tungan, ont i leder, hemskt humör. Hypotyreos brukar ju gå hand i hand med järnbrist och B12 brist.
    Ok, mina värden på det såg jättebra ut så nu väntar jag på provsvar för vad som orsakar bristen! Hypo, är det låg produktion i sköldkörteln? Blandar alltid ihop det!
  • NoMercy
    Kyanita skrev 2009-09-01 23:00:13 följande:
    Ok, mina värden på det såg jättebra ut så nu väntar jag på provsvar för vad som orsakar bristen! Hypo, är det låg produktion i sköldkörteln? Blandar alltid ihop det!
    Ja det är det.
    Jag har helt normala värden där och har alltid haft. Men har en lätt förstorad sköldkörtel och dessutom typiska symtom så jag äter Levaxin ändå.
  • Kyanita
    NoMercy skrev 2009-09-01 23:03:15 följande:
    Ja det är det. Jag har helt normala värden där och har alltid haft. Men har en lätt förstorad sköldkörtel och dessutom typiska symtom så jag äter Levaxin ändå.
    Min läkare misstänkte först hyper men de proverna såg jättebra ut.

Läkaren ringde idag. Allt såg bra ut förruton folsyran som var lite låg. Nu ska jag iväg och ta ytterligare prover som gluten mm. Han trodde inte det var nåt sånt eftersom min järnhalt var bra men han ville ändå utesluta det. Började på tabletter idag. Betolvidon 1 mg, 2 tabletter morgon och kväll. Han sa att man ska märka effekt inom 2 veckor. Ska dit om 2-3 veckor för att kolla av med nya prover! Känns skönt att ha börjat medicinera så man kan bli bra igen! Håll modet uppe tjejer!!
  • NoMercy

Hej!
    Var det här jag läste om någon som hade B12 inom referensområdet men att det ändå var såpass lågt att man fick behandling?
    Här är referensvärdet 150-700 och jag hade 205 och folsyra på 14 (6-35).

• Titti

När jag läser om allas symtomer härinne så dtämmer dom in klockrent på mig. Köpte tabletter med B12 igår och ska prova.
    Men när jag googlar på B12 brist så står det att symtomerna är stickningar i fötter och deprission. Inget om håravfall och trötthet.
    Hoppas iaf att jag blir bättre av tabletterna för jag orkar snart inte mer.

• Kyanita
    Titti skrev 2009-09-03 11:10:04 följande:
    När jag läser om allas symtomer härinne så dtämmer dom in klockrent på mig. Köpte tabletter med B12 igår och ska prova.Men när jag googlar på B12 brist så står det att symtomerna är stickningar i fötter och deprission. Inget om håravfall och trötthet. Hoppas iaf att jag blir bättre av tabletterna för jag orkar snart inte mer.
    Välkommen hit! Trötthet är också ett symptom, du kan läsa mer här: www.1177.se/artikel.asp Jag tappar också en massa hår!
    Det är kanske bättre du går till en läkare för att utreda varför du har det. Kan ju vara en orsak som kan vara bra att bota! Det kan ju också vara så att du har problem med sköldkörteln för det ger ganska snarlika symptom! Men jättekul att du hittade hit!
  • Titti

Är det nån av er som hr gjort gastrostopi eller ryggmärgsprov? Är så jäkla nojjig över provtagningar så jag vågar aldrig ta mig till vc.
    Blodprov har jag ju dock inga promlem med.

Svar på tråden B12-brist!!