Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Veladis skrev 2009-09-28 16:06:58 följande:
    Men det är ju föräldern som brustit i sitt uppdrag att vägleda barnen - så varför ska barnet straffas?"Tyvärr, lilla Kajsa, din mamma&pappa har inte visat dig hur man ska vara mot andra människor, så nu måste vi daska dig lite!"Vad lär det barnet, menar du?
    Ja men vad lär det barnet att inte göra det då??? Att fortsätta?? och sedan kommer det till förskolan och skolan och får så mycket stryk för det har trott sig kunna bete sig hur som helst utan konsekvenser innan....
  • majess

Stryk av andra kamrater menar jag givetvis!!!(så inte ngn rabiat rödstrumpa hittar på ännu en anledning att misstolka och hetsa upp sig...)

• majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 16:14:09 följande:
    Jodå, har som sagt själv barn i omgivningen som verkligen är ouppfostrade och mer eller mindre klättrar på väggarna i sina försök att ställa till bråk.Det som funkat där i många fall är införandet av tydliga ramar. Och straff som känns utan att vara fysisk, dvs. att om barnet tex. cyklat som en idiot så har man plockat bort cykeln. Har barnet missbrukat datorn, ingen dator osv osv. I början har gränserna testas hårt men allt eftersom föräldrarna inte ändrat sig har de fått en mycket mer harmonisk tillvaro. En av de jag känner tog sig till sist tid att kolla upp sin son på 11 år och det visade sig att hans problem faktisk bestod av grav ADHD som förvärrades då föräldrarna var okonsekventa i sin uppfostran. Den killen är ett helt nytt barn nu när han får medicin för att tämja sina problem och föräldrarna fått hjälp med att sätta upp regler och ramar samt lämpliga bestraffningar (i hans fall inverkar olydnad på hans veckopeng och tv tid.)
    Ja visst självklart! Och med risk för att verkligen reta upp folk så med dask på handen menar jag mindre barn! Är de så stora att de kan föra en diskussion så är det en helt annan sak..då kan man göra de bestraffningar du talar om,har själv använt mig av datorförbuds metoden otaliga ggr och även indragen veckopeng!
    Men en bångstyrig treåring som beter sig hur illa som helst struntar i om mamma tar bort trehjulingen,den enda konsekvens då bli att ungen slänger sig rakt av o vrålar som en vettvilling..
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 16:17:53 följande:
    Rödstrumpa? Vad har nu feminism med det hela att göra?
    he he inget ville bara retas lite;)
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 16:19:22 följande:
    Trevligt med personliga angrepp, hör du. Är det dit man går när argumenten tar slut?Eftersom du verkar försvara aga så vildsint så kan jag inte dra någon annan slutsats än att du tycker det är fint och bra och rätt att slå barn och att man är en moralkärring alt. korttänkt om man inte håller med. Och man av den anledningen har svårt att sköta sin föräldraroll eller sina åtaganden som förskolepersonal.Det är svårt att tolka dina ord annorlunda, vet du. 
    Nej,jag har faktiskt skrivit det innan,jag har aldrig daskat mina barn,eller agat dem på ngt sätt,tack o lov har det inte behövts.Men jag står för att det finns vissa barn där föräldrarna brustit innan,där jag inte ser det som barnmisshandel att daska ett barn på näven!
    Och personangrepp...vem började?
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 16:26:02 följande:
    *fniss* ok
    Du är kul:) Jag tror du hänger med;)
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 16:26:20 följande:
    Återigen: Varför ska man daska barnen när det är föräldrarna som brustit och gjort fel? Borde man inte örfila upp dem istället då?
    Upp till dig.
    Jag anser verkligen inte att ett barn skall få några örfilar!Men till skillnad från dig så anser jag att det är stoooor skillnad mellan örfil och en dask på näven.Vadan detta inblandande av örfilar och daskar på rumpan??? jag har aldrig påstått att det skulle va ok.Så fatta att det går bara att diskutera dask på handen,nothing else,där spelar jag på er planhalva
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 16:30:15 följande:
    Var hittar du det? Skrev jag att du hade svårt att fatta? Eller att du är dum? Eller något annat vi kan tolka som personligt angrepp? Jag skrev att det var ett märkligt sätt att uttrycka det på. Det är inget personlig angrepp. Inte ens i närheten.Skillnaden mellan oss är att jag inte kan se en enda situation där det är okej eller nödvändigt att slå ett barn. Inte för att jag nödvändigtvis måste skrika barnmisshandel om det händer men jag tycker det är onödigt och ett maktutövande som är felaktigt. Och har man väl börjat så tror jag det blir lättare att gå över gränsen igen.Som förälder är man, faktiskt, skyldig att inte lägga hand på sitt barn. Att man brustit tidigare är ingen ursäkt för att plötsligt "ta i med hårdhandskarna" fysiskt. Det faller på sin egen orimlighet. Varför ska barnet lida för att föräldrarna misskött sin roll? Vi kanske ska aga mamma och pappa istället?
    hela den här diskussionen började med att jag faktiskt hade inställning liknande din att man inte nödvändigtvis skriker barnmisshandel......
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 16:28:46 följande:
    Haha, ja folk brukar säga det Jag försöker iaf :-P
    Söt bebis har du.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 16:38:25 följande:
    Nej, men nu pratade jag om föräldrarna.Varför inte "daska dem på näven" när det är de som brustit, de som är ansvarig för sitt barns beteende?Att daska sitt barn kan få samma psykiska konsekvenser som örfilar och slag, även om smärtan är lindringare. Det är fortfarande fundamentalt fel, så vi spelar defintivt inte på samma fottbollsplan ens.
    Jo det trodde jag att vi gjorde gällande örfilar och dask på rumpan,men nu inser jag att det är fel av mig att tro det eftersom du så lättvindigt anser att det är ok att slå vuxna men inte ngn annan......
Svar på tråden Aga?