Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Nilsfar skrev 2009-09-29 00:23:15 följande:
    Vad göra när dasken inte hjälper?
    Då söker man hjälp på skola,barnomsorg etc för jag vet vart du vill komma och det har jag redan i tidigare inlägg tagit bestämt avstånd ifrån! En dask på en näve i kattlådan-fine.men absolut inget annat!!
    För dem de drabbar definitivt professionell hjälp antingen active parenting grupper som kommuner ofta erbjuder eller kurator o dyl
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-29 00:26:05 följande:
    Men, har du barn? Visst vet du isåfall att barn tar efter det som föräldrarna gör! Väljer en förälder att visa rätt och fel med dask på handen, så garanterar jag att barn tar efter! Så mina frågeställningar är absolut relevanta!
    Ja,jag har två barn på 12 resp 8 år.
    I stor del tar de efter absolut,jag har inte daskat ngt av mina barn.har faktiskt aldrig behövt ens ta den ställningen.
    Vad jag fortfarande anser är att en dask inte blir ett negativt inlärt beteende hos ett barn om de inte upprepas i tid o otid vill säga.
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-29 00:32:40 följande:
    Men om barnet kommer hem, dagis/skola hör av sig, berättar att barnet daskat till ett annat barn. Föräldern frågar hur det kom sig, barnet hävdar att han/hon gjorde detta för att det andra barnet inte uppförde sig som han/hon önskade....vad svarar föräldern då? Får barnet en dask, för att lära sig att det är fel att daska!? Säger föräldern att det var korrekt gjort!?Eller berättar föräldern att det är fel att bruka daska ngn annan!?
    snälla kolla lite runt med olika förskolor etc o se om det ens inträffat...tror inte det.
    om det skulle göra det så tror jag att föräldern till det barnet som daskade har så att säga överanvänt dask och det har jag sagt innan att det står jag heller inte bakom.
  • majess

nu gott folk ska jag gå och lägga mej.
    önskar er alla en god natt.

• majess
    Maggis skrev 2009-09-29 10:56:53 följande:
    majess; En fråga av ren nyfikenhet. Vad är det för skillnad mellan dig och alla andra föräldrar som inte slår sina barn? Är dina barn väluppfostrade enbart för att de är födda sådana eller för att du aktivt arbetat med gränssättning? Varför är då alla andra föräldrar som gör samma sak, slappa? För att de har nolltolerans ang. aga i tanken medan du inte har det? Eller vad?
    Det finns ju alltid skillnader mellan föräldrar tots att ingen av dem slår sina barn och ja,jag har arbetat aktivt med gränssättning,absolut!
    Min åsikt är däremot att det finns vissa som INTE arbetar aktivt med gränssättning och förespråkar att barn skall vara med på alla fronter ,hörn och håll....i min uppfostran så är även sådana saker en gränssättning,att markera för barnen att nu är det vuxna som umgås med varandra,jag ränner inte på ditt rum när du har vänner här och då får du acceptera att jag vill prata vuxenprat med mina.Och i de flesta fall man hör att föräldrar skall ha barnen in i minsta del av livet,det är oxå i mina ögon de fall där jobbiga hängiga,gnälliga barn hänger över köksbordet och "förstör" en tex hel fika stund för både mamma och gäst.... dessa barn har ingen bra gränssättning och när det går så långt så skulle vissa av de barnen behöva en dask på handen när de kör ner den i kakfatet.....
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-30 09:24:18 följande:
    Barnet behöver inte en dask på handen, den behöver regler och möjligen då att föräldrarna ska ha en dask på handen, men ingen skulle väll komma på tanken för de är ju VUXNA och vuxna får man inte daska på... Jag får liksom inte ihop logiken, föräldrarna felar så då straffar vi barnen? Om din chef gjort en tabbe men du får sparken skulle det kännas rättvis?
    men i mina ögon så är det faktiskt så att de som förespråkar att barn skall va med på allt,oxå har de värsta barnen,så då måste det ju vara så att de föräldrarna TROR att de har så väluppfostrade barn,medans alla andra anser motsatsen(kanske inte de som har samma inställning då...) Och då funkar ju uppenbarligen inte gränssättningsuppfostran...
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-30 09:40:05 följande:
    Fast bara för att barnet får vara med på det mesta behöver det inte omedelbart betyda att man inte har gränser. Så det finns liksom olika barn även där, de som HAR massor med vettiga gränser men får vara med på det mesta, eller de som inte har gränser och får vara med på det mesta. Så jo, får barnet regler och gränser tror jag mycket skulle bli bättre. Att slå/daska ett barn är ALDRIG ok.
    Men att barnet får vara med på det mesta visar ju faktiskt på en egen rätt ouppfostrad attityd......om du tex har en väninna hemma,som vill kunna fika med dig i luugn och ro och ditt barn tjattrar och pockar på uppmärksamhet,då brister ju du i din attityd gentemot din gäst,att du har barn vet hon redan,men hon kanske tänker att du skulle kunna ha tid till henne och inte sitta o förklara saker för dina barn samtidigt....det kan ju bli rätt tråkigt för henne att vänta in att din o barnets diskussion skall avslutas innan ni kan gå vidare med ert prat...
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-30 09:56:21 följande:
    Vem säger att vi gör så? Min dotter är med och hon tar tid, men jag lyssnar lika bra även om jag behöver göra nått med henne och sedan kan jag svara eller delge min syn på vad vi än pratar om. Min erfarenhet är även att om min dotter får uppmärksamhet en stund när hon ber om den så är hon lugn och klarar sig själv ett tag sedan så vi kan prata vidare. Om jag säger nej och inte ger uppmärksamheten så blir min dotter värre i sina försök att få sin vilja igenom vilket förstör mycket mer än att jag tittar på hennes docka eller vad det nu är, säger ett par ord och hon är nöjd.
    Javisst,säga ett par ord eller titta på docka etc så har även jag gjort,självklart,men erfarenhetn säger mig oxå att det finns fall där det inte räcker med att säga att dockan är fin....då vill barnet bara ta fram en annan docka o visa även den osv.......och där anser jag att istället för att slänga in lite meningar till sin väninna mellan barnets titta på det här o det här.....ta och säga till sitt barn att visst är dockan jättefin men nu vill mamma fika o prata med sin kompis såå nu får du ta dockan o gå ngnannanstans o leka med den
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-30 10:06:11 följande:
    Jag skulle inte be min dotter gå någon annan stans, hon hade jättegärna fått stanna, däremot hade jag bett henne att leka lite tystare så vi kan prata men vill hon stanna vid bordet eller så så är det helt ok.
    om hon inte leker tystare då?
    och då till nästa fråga,varför inte be henne gå-anser du det oxå vara aga?
    och om du inte vill vara respektlös mot din dotter,varför vara det mot din väninna???
    skillnad på folk o folk?
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-30 09:47:01 följande:
    Så bara för att barnet är delaktigtigt i det mesta man gör har man ett ouppfostrat barn? Mina vänner har då inga problem med att barnen är delaktiga
    Om man bjuder hem en väninna för ett kom vi träffas och leker tillsammans med våra barn-fine inga problem.
    men om din väninna och du kommer överens om att det skulle vara trevligt med en fika och prata vuxna emellan,så är det ändå lite distraherande att kunna prata vuxet om ett barn skall bryta in i dialogen med en titt på dockor osv.......
Svar på tråden Aga?