Maggis skrev 2009-09-29 10:56:53 följande:
majess; En fråga av ren nyfikenhet. Vad är det för skillnad mellan dig och alla andra föräldrar som inte slår sina barn? Är dina barn väluppfostrade enbart för att de är födda sådana eller för att du aktivt arbetat med gränssättning? Varför är då alla andra föräldrar som gör samma sak, slappa? För att de har nolltolerans ang. aga i tanken medan du inte har det? Eller vad?
Det finns ju alltid skillnader mellan föräldrar tots att ingen av dem slår sina barn och ja,jag har arbetat aktivt med gränssättning,absolut!
Min åsikt är däremot att det finns vissa som INTE arbetar aktivt med gränssättning och förespråkar att barn skall vara med på alla fronter ,hörn och håll....i min uppfostran så är även sådana saker en gränssättning,att markera för barnen att nu är det vuxna som umgås med varandra,jag ränner inte på ditt rum när du har vänner här och då får du acceptera att jag vill prata vuxenprat med mina.Och i de flesta fall man hör att föräldrar skall ha barnen in i minsta del av livet,det är oxå i mina ögon de fall där jobbiga hängiga,gnälliga barn hänger över köksbordet och "förstör" en tex hel fika stund för både mamma och gäst.... dessa barn har ingen bra gränssättning och när det går så långt så skulle vissa av de barnen behöva en dask på handen när de kör ner den i kakfatet.....