Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Veladis skrev 2009-09-28 16:38:25 följande:
    Nej, men nu pratade jag om föräldrarna.Varför inte "daska dem på näven" när det är de som brustit, de som är ansvarig för sitt barns beteende?Att daska sitt barn kan få samma psykiska konsekvenser som örfilar och slag, även om smärtan är lindringare. Det är fortfarande fundamentalt fel, så vi spelar defintivt inte på samma fottbollsplan ens.
    Dessutom så finns det en miljard saker som föräldrar gör fel som kan få ett barn att få psykiska konsekvenser.....om man ens börjar tänka på det så blir man mörkrädd..
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 16:47:22 följande:
    Självklart finns det fler saker som kan påverka ett barn negativt, men det legitimerar ju inte att man ska slå barn. Snarare är det ett argument att man ska låta bli eftersom det ligger i alal vuxnas ansvar att se till att barnen mår så bra psykiskt som de bara kan...
    Självklart,men eftersom jag aldrig påstått att ngra vuxna skall daskas någonstans så behöver du inte ens fråga,jag är såpass frispråkig att hade jag tyckt så hade du redan vetat det.....
  • majess

Och återigen.
    Slå barn är en sak.
    daska en näve lite lätt är INTE enligt MIN åsikt att slå.
    Att kalla det så är som att jämföra hästar med zebror.

• majess
    Maggis skrev 2009-09-28 16:52:22 följande:
    Barnmisshandel är ett starkt ord som ska användas med förnuft, anser jag. Men jag menar att det definitivt handlar om aga och att det är tvärfel att ens daska en unge på handen. Och det är dit jag vill komma. Vad finns det för lägen när det kan vara berättigat med en dask på handen? Eller dask någon annanstans? Vad har barnet gjort för att få smäll? Kan man inte som vuxen hitta andra vägar istället? Hur rättfärdigar man det för sig själv att man slår sitt kött och blod? Skulle man göra likadant om Ingrid vid skrivbordet bredvid på jobbet gör fel? Eller, som i vårt fall (för jag såg att du är ssk), daska till någon patient som är otrevlig eller besvärlig? I samtliga fall (även vad gäller barnet) finns det bättre lösningar.Vi hamnade i klinch med varandra från start men saken är den att jag är totalt allergisk mot aga och berättigandet av aga. Det gör mig lite halvknäpp att läsa att det finns människor som kan se det som en nödvändig och bra del av en uppfostran, eller "ingen big deal". För mig är det det enskilda barnets upplevelse som spelar roll och ingen kan på förhand säga att det inte är så farligt. Det kan sätta ordentliga spår eftersom det inte enbart handlar om fysisk smärta utan även den mentala biten. Och att man kanske blir rädd för den som ändå finns där för att skydda och älska.Varför vill man göra så mot sitt barn?
    Du har rätt,vi hamnade i klinch:) Jag skulle aldrig göra mina barn illa på några sätt och vis medvetet.! tack o lov har jag aldrig ens behövt ta ngn sådan ställning.För mig har det räckt med att vara lugn ,trygg och prata med mina barn.
    Men eftersom jag är mycket öppen för dialoger och tycker det är en rätt intressant debatt,så måste jag ändå stå på mig för det jag än så länge inte anser är så farligt(med det menar jag verkligen inte att det är ett underbart sätt....nej nej)
    Sedan kan jag inte vara sämre än att jag inser det som tex plutteli sa,att det kan ju gå för långt oxå och där backar jag.För jag tycker bara att det är ok som en sista utväg och då givetvis inte som ett standard förfarande
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 16:54:44 följande:
    Jo, jag behöver fråga, för att jag vill ha en förklaring från dig. Varför är det inte OK att daska vuxna, och varför är det OK att daska små barn? Speciellt eftersom det i de här fallet är de vuxna som gjort fel?
    Enkelt uttryckt: För att en vuxen kan man prata med och den vuxne behöver du inte umgås med om det inte passar.
    Ett barn skall man ha med sig genom livets resa och uppfostra så att det INTE blir en sådan vuxen ingen annan vuxen vill vara med...
  • majess

Och Veladis:innan du får ett anfall på mig och häver ur dig ngt i stil med att måste barn misshandlas för att inte bli sådana som inga vuxna vill vara med så vill jag tillägga att ta en titt på det jag skrev till Maggan

• majess
    Veladis skrev 2009-09-28 17:06:56 följande:
    ...och för att barnet ska växa upp till en sund individ bör du ju rimligtvis föregå med gott exempel - eller hur?Jag tycker för övrigt att det går utmärkt att prata med barn också. Prata, vägleda, visa på alternativ, etc. En väldigt god tumregel är att det man inte skulel göra mot en annan vuxen sla mn inte heller göra mot ett barn. varfö är det mer legitimt att daska på små, försvarslösa barn än på en jämnstor vuxen? Det är maktspel, övergrepp och kräkning, om än i "mild" form.
    Då kan du iaf hålla med mig om en sak? att det är i mild form...
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 17:08:59 följande:
    Jag har läst det, ja.  Jag tycker inte att våld är OK, ens som sista utväg, nej.
    Du skrev ju det själv:om än i mild form...
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 17:13:25 följande:
    Det har jag sagt hela tiden. Men det är inte enbart slagets/daskens styrka det handlar om. Det är lika fundamntealt fel som uppfostringsmetod och det kan ge likadana psykiska konsekvenser.
    Det enda jag bad dig hålla med om var att det var mild form..inte orsaker hur var när etc..
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 17:19:23 följande:
    Det är i mild form. Men jag måste nog instämma med Veladis där . För mig är inte ens det ok. Jag känner lite såhär; om jag kan hitta en ursäkt eller situation där det kan vara ok så är det lättare att tänja den gränsen litegrann emellanåt. Och då hamnar man i just det där att det kan gå överstyr (som Plutteli skrev om). För mig börjar agerandet i tanken. Det är där min spärr sitter så den kompromissar jag inte med.
    Nej precis,och det skrev jag oxå till dig,det plutteli skrev,att där backar jag!Absolut..Jag tror oxå att det finns farliga konsekvenser att gå in på den vägen.Det är därför jag skriver tack o lov att jag aldrig hamnat där.
    Och även det veladis skriver är till stor del jättevettiga saker,definitivt,men jag har gått in i den här tråden av en orsak och det var att i början så var det ett ramaskri över dask på hande var minsann barnmisshandel ,fängelsestraff...och det tycker inte jag att det är riktigt berättigat att kalla det,för det betyder det inte att jag tycker att det skall användas flitigt heller(helst aldrig) men jag lägger det ändå utanför att kalla det regelrätt barnmisshandel.
Svar på tråden Aga?