Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Veladis skrev 2009-09-28 23:05:39 följande:
    majess: Det är helt OK att tycka att det är fel och för länge att amma i flera år (däremo inte OK att kalal andra som gör det äckliga eller pedofiler). Men hur kan du få det till aga, som per defintion betyder kroppsbestraffning eller kränknade behandling? På vilket sätt är det kränkande för barnet? Eller är det ett straff?
    barnet är i beroende ställning det säger väl allt?
    I mina ögon är det en viss form av narcisism..
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:06:09 följande:
    Ja, det erkände du ju själv för en stund sedan så...
    absolut i en annan del av köping så att säga.....
    icke riktat mot mig denna gång,skulle vara kul o se samma ryggrad att erkänna dubbelmoral hos fler härinne...
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:10:05 följande:
    Fast nu gällde det ju inte din privata defintion av aga utan den vedertagna... Du kan hitta på att vad som helst är aga, men när det gäller är det lagen vi alla måste följa i allafall.
    jo det är ju precis våra privat åsikter ang aga härinne som gäller,det är inte sagt att vi bara skall lufta åsikter om viss lagstadgad form av aga,det finna massviss av former av aga om man vill gräva...why not aga som aga...eller?
    min åsikt är min och din är din..
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:11:46 följande:
    På vilket sätt är barnet i beroendeställning?Skrämmande med sådan okunskap, både om amning, barnpsykolog och föräldraskap i allmänhet.
    för att det vet inget bättre för att mamman har lärt in barnet i ett sjukt beteende.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:15:45 följande:
    Det finns mycket mat på många ställen i Afrika (som är en stor kontinent, vet du). Långtidsamning är främst kulturellt betingat och inte enbart kopplat till tillgången på mat. Vid svält producerar f ö inte särskilt mycket bröstmjölk heller.
    är du socialantropolog oxå?
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:15:45 följande:
    Det finns mycket mat på många ställen i Afrika (som är en stor kontinent, vet du). Långtidsamning är främst kulturellt betingat och inte enbart kopplat till tillgången på mat. Vid svält producerar f ö inte särskilt mycket bröstmjölk heller.
    nä men bröstet producerar iaf mer än fälten till skillnad mot sverige.....
  • majess
    Kokosen86 skrev 2009-09-28 23:19:19 följande:
    Ge dem vård då förfan
    Vård? för att uppfostra barnen? det är inte medeltida stupstocks bestraffningar vi snackar om.
    Här inne fokuseras det så mycket på psykiska aspekter på barns reaktion på en dask på handen!?!
    Därför vinklar jag över det på andra psykiska aspekter där vård förmodligen hade varit en utmärkt ide.
    Samma som att finna trygghet i självskadebeteende......
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 23:21:17 följande:
    En mamma som svälter får ingen mjölk öht eftersom kroppen fokuserar på att överleva och då får barnet dö istället.
    Ja då är det väl så att mammorna i afrika gör som somliga i sverige,tuttar för nada orsak annat än egen förnöjelse...
    tur att jag inte bor i afrika o behöver se mer av eländet;)
  • majess
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:20:39 följande:
    Men vem har sagt att man vill ha egentid eller tillfredställa sina egna behov i evighet? Men om ja vill ta en rök på balkongen på 2 min och inte tar med mig barnet eller om jag vill skita ifred och torka mig ordentligt utan att springa upp för minsta pip.. eller om ja har ett kolik barn som skriker i 12 timmar i sträck... måste jag inte kunna få 5 min egentid för att samla krafter eller kunna påbörja maten för att sedan försöka laga mat samtidigt som jag bär på en gapande barn... ska jag inte få det då??Är man en dålig förälder för att man vill samla krafter i 5 min när man inte orkar mer eller för att man vill äta något eller skita på toan?Ja men då måste nog vi vara många då som är det.. och tyvärr är vi nog isf i KRAFTIG majoritet för de är bara typ du och 5 andra härinne som är "perfekta" enligt er själva!Men okej OM jag nu är en dålig förälder för att jag vill orka med mitt barn och då tar en 5 min paus för att samla krafter ja då är jag väl en dålig mamma då..
    nope.Du är en ärlig förälder som tar ställnig,ger konsekvenser,lär dina barn rätt från fel och dessutom smart när du ser till att ge dig själv tid att andas!
    Go Girl.
    Man skall vara glad och stolt över att vara mamma till fina välartade barn som amn inte behöver skämmas ögonen ur sig över så fort man tittar ut genom dörren! och sedan veta att dessa präktiga lekmannapsykologer får ränna runt med sin new age uppfostran o skämmas som torskar över sina jobbiga gnälliga ungar som inga egentligen vill bjuda på barnkalasen för de är så illa omtyckta!!
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-28 23:29:41 följande:
    Säkert frågats tidigare...Men, varför...varför måste man använda dask på handen för att klara av att uppfostra sitt barn, enl dig?
    inte alla! men många,just för att om de inte lärt sig efter 5 ggn de stoppar näven i ngn annans mat etc så kanske väninnan du fikar med är trött på att du pedagoguppfostrar din unge medans hennes sabbade lunchtallrik får stå för konsekvenserna och dessutom lyssna på eländet av malande hela lunchen så du hade fått ut mer av lunchen om du tagit den själv!
Svar på tråden Aga?