Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Veladis skrev 2009-10-06 22:03:16 följande:
    Jag förklarar ingenting, det finns som sagt olika orsaker och faktrorer som bidrar till att mobbning uppstår och att barn blir mobbare, men ofta med flera gemensamma nämnare. Men sanningen kvarstår, agar du ditt barn eller uppfostrar med andra maktbaserade metoder, är risken större att barnet använder likadana metoder moot andra. Och då har de lärt sig det av dig...
    men jag vill faktiskt veta vad du tror ang det jag skrev om snälla föräldrar som faktiskt skulle bli chockade om de visste vad deras barn gjorde..
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 22:26:11 följande:
    Måste faktiskt till viss del hålla med Majess eller vad nu namnet var.. Jag är först och främst helt emot barnaga på alla de sätt, MEN måste ändå säga att jag inte haft något problem med att gorma skiten och lyfta upp denne i linningen för att skrämma skiten ur denne om jag på något sätt kom på att ungen "mobbas" eller beter sig illa mot andra och det FYSISKT som PSYKISKT... Jag hade förmodligen heller inte haft problem med att dumpa "ungen" (12 - 18) i bagageutrymmet och köra honom åt helvete för att dumpa honom där för att förstå vad "ensamhet" egentligen innebär och att offret som blev utsatt förmodligen känner samma sak inombords.. dagligen.. Jag hade förmodligen inte bankat skiten ur ungen.. men jag hade sett till att ungen skall vara beredd på det värsta om jag någonsin fick reda på att misstaget på ett eller annat sätt upprepades.. ...tror jag..
    tack! puh...
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-06 22:19:26 följande:
    Hur exakt menar du? Klart att föräldrar blir chockade och ledsna om deras barn kränker andra? Och de flesta föräldrar rannsakar nog sig själva i det läget, funderar på om eller vad de har gjort fel i sin uppfostran. Dock ,som jag sa, finns det många bidragande faktorer till mobbning, maktutövande i uppfostran är bara en. Man måste t ex också titta på i vilken miljö mobbningen uppstår, vilka relations- och maktstrukturer som finns.
    men om de nu inte gjort ngt fel i sin uppfostran? och om dessa "stackars" mobbare nu enligt dig mfl anser att deras beteende kan härledas från dålig miljö så varför skulle då deras föräldrar bry sig?
    det är du som motsäger dig själv,för det finns faktiskt barn från en utmärkt uppväxtmiljö med bra värderingar och som MÅR BRA fast ÄNNU BÄTTRE när de får attackera ngn stackars liten som inget ont gjort!
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-06 22:37:40 följande:
    Ja det lär ju verkligen hjälpa, slå på barn som mår dålig så mår de bättre! Jävligt smart uträknat...Du borde hålla dig så långt ifrån allt vad mobbningsfrågor heter för med din attityd kommer du garanterat göra grymt mycket mer skada än nytta!
    Jag är verkligen inte ute efter att mobbare ska må BÄTTRE!!!!! de när sig redan som det är på andras olycka!
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-06 22:31:16 följande:
    Jag har ingen uppfattning om denne rektors kunskap om mobbning. MEN om h*n är så införstådd i hur mobbning fungerar och de psykologiska aspekter bakom så vet denne person också att alla problem ett barn kan tampas med inte syns på ytan, med andra ord kan ett barn på piss utan att det syns på utsidan!
    ja det stämmer men det behöver inte göra det
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-06 22:49:34 följande:
    Jag hade tagit ett snack med barnet, UTAN föräldrarnas inblandning till en start för att försöka luska ut VARFÖR barnet gör det den gör, vad som är problemet. Att ge sig på ungen rent fysiskt kan få tre möjliga utgångar: Mitt barn får betala vid första bästa tillfälle, Ett annat barn får betala vid första bästa tillfälle. Barnet som mobbat kommer för all framtid må sämre än vad som är vettigt för något barn att behöva må, och ev. självmord skulle ligga på mitt samvete vilket jag aldrig skulle vilja ta! Så, jag skulle göra allt i min makt för att hjälpa mobbaren att må bättre för att lämna sitt beteende och samtidigt stötta och hjälpa mitt barn och förklara varför jag gör som jag gör!
    men lägg av! tror du på allvar att DU skulle kunna göra ngn skillnad!!!!???? det första ungen skulle göra eftersom han/hon inte innan har vett på att bete sig på ett sjysst sätt är att smälla upp ett fuck you rätt i nyllet dra...eller bakom din rygg när du gått.....
    du är ju värre än prussiluskan,och hon var ju inte lite naiv.l
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 22:49:33 följande:
    Så alla som mobbas pratar ut om det på hemmaplan menar du?.. Aaah.. antar att pedofili-situationen är likadan då alla öppnar käften om att saker och ting är fel.. Det är också förmodligen därför dom uppmanar allmänheten till att RINGA eller ANMÄLA om dom misttänker att någon dom har nära till vän eller tycker om råkar illa ut av den enkla anledningen att personen där övergreppen är ett faktum inte VÅGAR... Men det är juh bara vad jag sett och hört..
    Bravo!!!!!! den satt som ett smäck:)
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 22:52:03 följande:
    Ok.. då vet jag.. Inte för att starta massa dispyter eller så, men var bara sugen på ett vetigt resonemang till "hur man får stopp på en mobbare".. Vågar vi fortsätta "poneringen" med att han skiter stort stycke i dig och dina pedagogiska utlåtanden och ger din unge på käften dagen efter?
    o den med:) jag bara myser......
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-06 22:56:15 följande:
    Men läs vad jag skriver! Jag tycker inte att det per automatik är synd om mobbarna, jag anser inte att det alltid kan härledas från dålig miljö, jag pekar på att mobbning kan bero på olika saker men att det ett större eller djupare problem än att ett barn är elakt mot ett annat barn bara för att. Något ligger bakom beteendet, och för att stävja mobbningen måste du först förstå detta faktum, sedan ta reda på roten till problemet (om det nu är uppfostran, en bokstavsdiagnos eller att Kalles hamster just avlidit och han kanaliserar sin sorg genom att slå på någon - you name it) och angripa själva roten. Annars blir du inte av med ogräset, om man ska använda en ganska ful liknelse. I vilket fall handlar det om känslor (främst kanske aggression) som kommer någonstans ifrån och relations- och maktstrukturer - det går inte att komma ifrån. Alltså, det är inte synd om mobbare per automatik, men deras beteende bottnar i något och vill man gå på djupet med att hindra mobbningen måste man gräva i det och inte bara "kapa" ogräset.Och det är också så jag rent praktiskt skulle agera om mitt barn blev utsatt för mobbning. Jag skulle varken försvara mobbningen med att det är "synd" om mobbaren eller straffa mobbaren själv. Däremot skulle jag fightas som en ursinnig tigrinna med skolan, eller var nu mobbningen ägt rum, att de agerar direkt och hanterar det hela professionellt. Jag är redan nu en sådan mamma, som i förebyggande syfte kräver at få läsa alla handlingsplaner och likabehandlingsplaner.
    Jag tror på fullaste allvar att det faktiskt finns ungar som gillar makten det ger att va jävlig mot ngn annan...orsaken behöver inte vara trauma..
    men om skolan inte agerar då? eller försöker agera fast för lamt? o alla behandlingsplaner ser förträffliga ut på papper men helt meningslösa i det praktiska livet på skolgården...det är ju väldigt bekvämt att vara lärare o ha dessa likabla bla och sedan ta kaffet mmed kollegorna o skicka ut 1 eller högst 2 rast vakter som skall täcka hur många hundra ungar som helst på hur mycket kvadratkilometer skolgård som helst......
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-06 23:11:05 följande:
    Från mig får du inte annat än medhåll :)Det jag fortfarande undrar från Majess sida dock är om en mobbare som drivit sitt offer till självmord också ska drivas till att ta sitt liv? Annars funkar ju inte en tand för en tand resonemanget...
    man behöver ju faktiskt inte hårddra...
  • majess
    Plutteli skrev 2009-10-06 23:04:50 följande:
    Rainman? Nä, jag har bara iq 164-166 (beroende på test)...Hur som, jag har rätt mycket erfarenheter i mitt bagage trots min ringa ålder om 23 år. Min mamma och min gudmor är båda utbildade psykologer och har lärt mig en hel del, jag har själv utsatts för mobbning under 13 år, samt både fysisk och psykisk misshandel i hemmet, jag har läst pedagogik på universitet och då ingick även psykologikurser kring just mekanismerna vid mobbning osv. Jag läser mer eller mindre allt jag kommer över inom ett stort fält av ämnen, jag har arbetat med barn i utsatta situationer (barn till missbrukare, apatiska barn, mobbare och mobbade m.m.) osv. Så bara för att man är ung betyder det inte att man inget varit med om!Förresten, en liten fråga till dig: På ett av de läger jag varit med och anordnat samt varit ledare för var det vid ett tillfälle med ett barn som varit svårt mobbad under ca 2-3 år i skolan. Orsaken till att han skulle vara på lägret var just för att ge honom en chans att vistas bland barn som inte skulle döma honom och där inget våld skulle förekomma. På detta läger var han en av de äldre och största av deltagarna, och gissa vad som hände? Han såg en chans att få vara den som hade makten och blev en översittare utan dess like, han slog de yngre barnen, stal deras saker osv. osv. Hans mamma var med och skötte köket (hon ville inte lämna honom ensam) och hon gjorde INGET åt hans beteende med motiveringen att han haft det så jobbigt...så istället för att få en chans att nå denna kille och hjälpa han må bättre var vi tvunget att se på när han misshandlade de andra barnen utan tillstånd att göra nått! Detta barn hade tydligt lärt sig att den som är starkast bestämmer och gör vad han vill, vilket han praktiserade fullt ut! (Bla vägrade han även delta i de obligatoriska sysslor som alla andra barnen gjorde och slog den som försökte säga nått om det) Vad hade din lösning på detta varit? Barnet var ju en som blivit ordentligt mobbad under lång tid och enligt dig ska ha hjälp, men samtidigt förvandlades han själv till en mobbare av värsta sort och borde få spöstraff? Eller?
    Nej DÄR tror faktiskt jag att det hade hjälpt att ta in pojken o prata med honom o få honom att relatera till hut han kände sig när han var mobbad!!! det tror jag hade funkat för att han VET hur det känns.
    Men en mobbare som själv inte utsatts för den behandlingen kan man nog inte tala tillrätta på samma sätt för de har ingen djup sådan smärta att relatera till.

och förresten,en fråga utan elak mening bara nyfikenhet:du har ju sagt att dina föräldrar både misshandlat dig fysiskt och psykiskt och ändå sitter du o talar om hur mycket psykologi du lärt dig av din mamma psykologen? det går inte riktigt ihop...
  • majess
    Mandi74 skrev 2009-10-06 23:34:13 följande:
    Utan det är bara i vissa situationer som det gäller öga för öga..?
    gränsen går ju ngnstans vid sunt förnuft,mobbas du så får du igen för det kan du gott ha,inte att folk ska döden dö bara för det....äpplen o päron
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 23:38:23 följande:
    Jag tror det bottnar i principer man har och som dessutom med hjälp av variationer sätter öga för öga-resonemanget i fokus.. Det vill säga.. Om någon skulle ge min grabb en feteblåtira, så givetvis hade jag inte kanske gett ungen en feteblåtira tillbaka.. men visst fan hade jag garvat den dagen jag såg en feteblåtira i ansiktet på honom.. Skulle någon knuffa ner min grabb för en brygga och hamna i vattnet.. Det kan du ge dig fan på att jag hade kommit som ett jevla tåg och skjutsat den andra ungjevlen till horisonten om inte annat.. Alltså.. öga för öga funkar väl vid förmildrande omständigheter där "skadan" inte är direkt fysisk.. utan mer psykisk.. det vill säga.. typ.. lixom..
    du fattar vad jag menar:)
  • majess
    Mandi74 skrev 2009-10-06 23:40:28 följande:
    Ok ändå är han bara en "inte man" som hänger på fl..
    jo han är en riktig man det märker du väl om inte annat på hans sätt att uttrycka sig,sådana behövs för att väga upp!!!
    det är pedagoggubbarna som jag värjer mig emot!!!
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 23:41:43 följande:
    Inte i bryggresomenaget..
    nä,inte jag heller!! i me ungen bara så får vi hoppas han får en kallsup o lär sig att ge fasiken i o bete sig som ett litet svin.
  • majess
    Decnet skrev 2009-10-06 23:44:11 följande:
    Fast å andra sidan kanske man hade skrämt honom lite och sagt att "nu jevlar unge skall du smaka havsbotten din fan.. " och sen bara sugit tag i honom och hållt han utanför bryggkanten en liten stund.. för att dra tillbaka honom till bryggan igen och säga att.. Det fattar du väl att jag inte skulle göra.. HA HA HA... Jag bara skojjade lite med dig.. och SEN ge honom en jävla knuff ut i vattnet.. Förmodligen..
    *ASG* *LMAO* Den var hur bra som helst...jag kommer ha den synen lääänngge i mitt huvud o flinar bara jag tänker på det:)
  • majess
    Mandi74 skrev 2009-10-06 23:45:26 följande:
    Hahaha.. omg, ska inte säga för mycket nu.. vill ju inte att du ska tappa bilden av att han är en "riktig man" i din bemärkelse. *lol*
    håll dig du till dina fjollor:.....
    denna har MIN RESPEKT och humor har han med!!!!!
  • majess
    majess skrev 2009-10-06 23:47:47 följande:
    håll dig du till dina fjollor:.....denna har MIN RESPEKT och humor har han med!!!!!
    Du gillar ju han me...;)
  • majess
    Mandi74 skrev 2009-10-06 23:52:18 följande:
    Det där är (tyvärr) min "fjolla"..Nu får ni snakca ert bs själva och dunka varandra i ryggarna utan mig, jag ska sova.
    förstod det:) Håll i karln han har humor och verkar vettig o förhoppningsvis lär han dig ett o annat;)