Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

men jag måste säga att jag tar bestämt avstånd från sådana situationer som plutteli skriver om!!

Jag är snarare på andra sidan rinken:om man har de stackars påhoppade ,nedtryckta ,slagna barnen utan tillstymmelse till egenvärde eller självkänsla på ena sidan så har vi på den andra:bortskämda(på fel sätt) elaka,stygga,illa uppfostrade rent av skitungar, där blir jag lite mentalt robin hood,de kunde gott behövt en dask för 1 dask till ett sådant barn hade varit nog,det är jag säker på!

• majess
    Maggis skrev 2009-09-28 20:58:29 följande:
    Nej. De behöver gränssättning! För det är ju inte så sällan just det som fattas dem. De blir ju inte sådana bara för att de aldrig fått en dask. De blir sådana eftersom de har föräldrar som inte klarat av att sätta gränser; det är inte barnen som gjort sig sådana själva så varför ska de bli smällda? Och som sagt, det ena utesluter inte det andra. Man är inte en mindre uppfostrande förälder för att man tar avstånd från aga.
    Med risk att få varenda kotte härinne på mig nu svarar jag så här;)
    Man kan inte generalisera vare sig uppfostran eller barn.
    Enligt mig så funkar tillrättavisande metoden på vissa barn bara!
    Och där är det bara att gratulera och känna lättnad(som jag)
    På andra barn fungerar det INTE att bara tillrätta visa tror inte jag,där behövs det en dask.
    För det finns faktiskt föräldrar som tilrättavisar och tillrättavisar men det händer iaf inte ett smack.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 21:08:24 följande:
    Visst är barn olika - men det finns inte bara ett sätt att tillrättavisa eller att vägleda barn heller. Olika varianter fungerar på olika barn - återigen, jag är ju förskollärare och har mött många olika barn i mitt yrke. En lyhörd förälder och en god pedagog, hittar en väg. Det finns inga hopplösa fall som enbart bättrar sig med dask. En stressad, slutkörd förälder med slut på argument kan behöva stöd i sitt föräldraskap däremot.
    Amen
  • majess
    majess skrev 2009-09-28 21:18:56 följande:
    Amen
    Jag håller med dig till den största delen utom i en sak,det finns elaka barn! oftast är det barn som är styggast av alla
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 21:43:03 följande:
    Ja, men det finns väl inte bara ett standardsätt att tillrättavisa? Alla barn är olika, det är sant. Men inget barn tillrättavisas på ett bra sätt med aga. De allra, allra flesta barn reagerar positivt på tillrättavisning utan aga; det gäller bara att hitta sättet och att ha orken. Det är ingen som säger att det måste vara enkelt; att vara förälder kan vara skitsvårt. Men oavsett så finns det ingen unge som mår bra av att få stryk.
    Visst är det svårt från tid till annan,men jag står faktiskt för att de barn som man måste gräva runt i alla möjliga skrymslen för att hitta lämpliga sätt att tillrättavisa är det ngt "fel" med.Då har de ju inte vissa egenskaper i sitt psyke som de "välartade" barnen har.
    Och en väninna till mig vaknade upp en dag ocgh blev så trött på sin tös att hon tog ett tag i armen på tösen och drog in henne på rummet,efteråt skämdes hon som fan,men erkände efter en tid att tösen minsann inte längra var så oregerlig,hon sa att hon fortfarande skämdes men att det hade hjälpt och att hon faktiskt vid vissa tillfällen hade efteråt varnat tösen att:om du börjar nu så blir mamma så där arg som den där gången" o tösen hade skärpt sig med en gång!
    En sådan incident har inte hänt efter det och tösen sitter inte medngn försenadpost traumatisk stress...
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 21:25:44 följande:
    INGET barn behöver en dask
    ...............................................nä de kan få ngn annan form av aga istället!!!!eller???
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 21:25:21 följande:
    Jo det är ett personangrepp på mig när du påstår att jag agar M på ett annat sätt än det som diskuteras här i tråden
    i den här tråden diskuteras ALL form av aga....
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 21:59:39 följande:
    Jag skulle säga att det nog har skadat henne eftersom att hotet om samma sak skrämmer barnet
    Nix! Bara en eftertanke på ngt negativt som barnet inte vill uppleva igen....
    Pavlovs hundar.......
  • majess
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:04:42 följande:
    Jo men jag HAR regler för mina barn och AGAR dem inte men jag har tydliga sträng aregler som ska lyssnas på....Nä ja saknar inte tiden som barn för jag var själv en sån där odräglig och ouppfostrad unge som skulle ha allt ja pekade på och när jag blev sur så vrålade jag i högan sky,,,, och JA jag fick väl dask eller en lavett nångång men jag anser att så som jag betedde mig ibland det var de värt... men ja lyssnade efter att min familj hade lappat till mig nångång.Jag vill inte att mina barn ska bli lika odrägliga som jag var och härja fritt och leva rövarn..... mina barn ska ha regler och konsekvenser och de ska lyda sin mamma eller pappa..... punkt slut!SÅN ÄR JAG! OCH TÄNKER INTE ÄNDRA PÅ DET FÖR ATT NÅGON MORALKÄRRING KOMMER OCH KRITISERAR!
    Jag gissar att dina barn är helt ljuvliga till skillnad mot flera andras......
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 22:05:31 följande:
    Så barn ska bara lyda?
    I vissa saker som att inte bete sig styggt,illa...JA! det är en del av att visa respekt för sin mor och far och alla andra med för den delen....
Svar på tråden Aga?