• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Coming Soon
    stjernfall skrev 2009-09-07 00:05:18 följande:
    Hej!Jag vet inte om någon här kommer ihåg mig, men jag hittade iaf en tam kanin ute som senare visade sig vara gravid. Pappan är en vildkanin. Imorgon är dom sex bebisarna 3 veckor gamla, än är det ju ett tag kvar tills dom får lämna mamman men jag börjar fundera på vad jag ska göra av dom.Eftersom dom är "halvvilda" så funderar jag om dom kommer trivas att leva ett liv i bur?Samtidigt så tycker jag att dom verkar rätt tama. Jag vet inte hur tama bebisar i den åldern är??Dessa kommer fram till en och är nyfikna. Men dom sprattlar som tusan om man tar upp dom och håller dom i handen, sätter man dom i knät så lugnar dom ner sig och blir istället nyfikna. Mamman gillar inte heller att bli hållen och sprattlar men samma där, sätter man henne i knät så lugnar hon sig.En sak som förvånade mig är att dom är helt rumsrena. Dom bor i vårat kök, vi har buren öppen hela tiden och dom hoppar in och ut ur den som dom vill. Dom äter, kissar/bajsar och dricker i buren, resten av tiden spenderar dom ute. Bara en enda gång har jag hittat en mini kisspöl utanför buren och det var precis när dom börjat skutta ut från buren.Och sen till frågan angående könsbestämmning. Jag har försökt titta på bilder på internet och komma fram till något vettigt men jag tycker alla ser likadana ut (inte sååå stor chans att alla sex är av samma kön). Blir det lättare när dom är lite äldre? Har ni några tips och råd om vad man ska kolla efter(förutom det uppenbara)?Hur gör ni när ni säljer kaniner? Sätter annons på blocket?
    Sätt ut annons på blocket, fråga i djuraffären om de är intresserade.

Könsbestämningen är enkel (tycker jag)

Håll kaninen på rygg med ändan emot dej, tryck försiktigt men ändå ordentligt strax framför könet mot buken, då framträder vid den åldern könet mycket väl. På en hane sticker där ut som ett rör med ett hål i  mitten, på en hona blir det som en uppochner vänd droppe med en skåra i mitten.

Hoppas det hjälper dej något.. Ska själv ut och könsbestämma 9 st idag som är 17 dagar gamla
  • Ms Leia

Tack för hjälpen!

Hur mkt rekommenderar ni att städa? Fler än en gång per dag? Vilket är det absolut bästa att ha i toalådan enligt er?

Alla säger att det luktar jättemkt att ha inne kanin.....

Det är ju lag på att de ska ha en hylla, såg att djuraffären hade som plasthyllor som var till för det.
    Bör man skaffa en sån, eller bara en låda som de både kan gå in i och hoppa upp på?

Jag haft papegojor förut, tyvärr dog den ena, så den andra är utlånad på livstid där han fått en ny kamrat och trivs väldigt bra. Fågelburen är ju stor, H170 x DJ 100 x B 150.. funderar på om kaninen kan ha den lite senare, man borde kunna göra olika nivåer, med ett slags ramper emellan?

• Ms Leia

Har tänkt lite på vad jag ska införskaffa, efter vissa grejor kommer frågor:

Toalåda
    Matskål
    Vattenflaska (ska det vara en sån som hänger?)
    Kattsandspade
    Material att ha i buren, kattsand/spån. (Toa-lätt har jag sett att folk skriver om, vad är det?)
    Hö ( Hur ska man ge höet? I någon slags behållare, eller bara på botten i buren?)
    Pellets
    Någon slags hylla, eller ett hus

• stjernfall

Tack för hjälpen Coming soon.

Nu har jag könsbestämt dom i två omgångar. Första gången fick jag det till tre killar, tre tjejer. Andra gången till fyra killar, två tjejer. Jag tror att det andra resultatet är det korrekta men jag ska göra en runda till senare idag. Först i början är det nämligen möjligt att jag tog fel på några i början eftersom jag var ovan.

Men det känns viktigt att det blir rätt och jag är helt hundra på deras kön tills dom ska säljas. Kanske blir det ännu tydligare när dom blir lite äldre?

• skåneflicka

coming soon... jag ger grönsöaker til l min kanin och hon har aldrig varit dålig i magen. Har aldrig läst förr at t man inte ska ge grönsaker - tvärtom. det finns ju massa vitaminer i grönsaker.

• Anna86
    skåneflicka skrev 2009-09-07 19:31:15 följande:
    coming soon... jag ger grönsöaker til l min kanin och hon har aldrig varit dålig i magen. Har aldrig läst förr at t man inte ska ge grönsaker - tvärtom. det finns ju massa vitaminer i grönsaker.
    Så länge man är försiktig i början när man vänjer kaninen vid en ny grönsak så är det ingen fara. Ger man kaniner grönsaker/frukt/pellets m.m som den inte är van vid så brukar den bli dålig i magen då kaniner har känsliga magar. Det är lika med gräset på våren, man ska vara försiktig den första tiden tills kaninens mage har vant sig :)

Coming Soon: Var är bilden?

Ms Leia: Höet är bäst att ge i en höhäck. Annars kliver(och kissar och bajsar ofta..) kaninerna på det och sen äter dom inte upp det
    Om du väljer att ha kattsand, ha inte en som är klumpbildande eller dammar då det kan ge allvarliga problem för kaninen, dom äter ju allt... Toa-lätt är papperspellets. Har du låda kan du tömma den en gång per dag så bör du klara dig från lukt.
    En låda eller hylla, det kvittar så länge kaninen kan sitta både på och under.

Stjernfall: Hur säker är du på att pappan verkligen är en vildkanin och inte bara en vanlig förrymd tamkanin? :)
    Plocka upp och pyssla mycket med ungarna så blir dom tama. Sprattlar dom så håll i tills dom ger sig, prata gärna lugnande under tiden. Bättre att dom vänjer sig vid bärande nu än när dom är vuxna och starka. Och i den åldern kan dom vara lite sprattliga, bara att fortsätta pyssla med dom.
    Könen brukar bli tydligare med åldern! Men är man duktig kan man se samma dag som dom är födda
  • Anna86

Coming Soon skrev 2009-09-06 22:14:35 följande:

Glömde skriva, det är en viltblå hermelin. Skulle nog själv vilja säga att den var viltblå otter, men eftersom den är utställd på 95 p så får jag nog ge mej, hahaha. Mycket snygg!
    Bilden kommer från www.bexander.info/

Viltblå otter? Omöjligt. En kanin kan inte vara både vilt och otter
    Och kaninen är utställd på 93p enligt hemsidan?
  • stjernfall

Anna86:

Jag kan förstås inte vara säker på att pappan är vild men dom är inte ett dugg lika mamman och ser ut som vildkaniner och sen bor det supermycket vildkaniner här omkring så det vore det mest rimliga, eller vad man ska säga.

Här kan du se bild på bebisarna, när dom är 13 dagar gamla stjernfalls.blogg.se/images/2009/kaninerna-dag-13_2_51106475.jpg
    Och här är mamman: stjernfalls.blogg.se/images/2009/bambi2_46483867.jpg

Jag pysslar med dom så mycket jag bara kan och dom är inte rädda när dom självmant kommer fram till en, bara om man själv tar initiativet. Så var mamman också innan hon lärde känna oss. Nu sitter hon still så man kan klappa henne, det är bara om man vill lyfta henne som hon blir sprattlig.

• Anna86

Underbara små viltgrå(vissa med japantecken också) bäbisar! Ser ut som helt normala kaninbebisar :) Att dom är just viltgrå beror nog på att pappan är viltgrå och inte bär på några andra färger, kan lika gärna vara en tamkanin. Återstår att se när ungarna blir större

Fortsätt att lyfta, nära kroppen, så bör mamman sluta sprattla så småningom. Kaniner är envisa små djur

• Coming Soon
    Anna86 skrev 2009-09-07 19:46:55 följande:
    Coming Soon skrev 2009-09-06 22:14:35 följande: Bilden kommer från www.bexander.info/Viltblå otter? Omöjligt. En kanin kan inte vara både vilt och otter Och kaninen är utställd på 93p enligt hemsidan?
    Såg nu att jag skrivit fel poäng, spelar kanske inte så stor roll heller?

Nu lärde jag mej något nytt, vad är det som gör att de inte kan vara både vilt och otter? Har aldrig hört det innan och sett många som säljer både och.
Svar på tråden Kanintråd #11