• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Coming Soon
    Anna86 skrev 2009-09-08 14:47:50 följande:
    Coming Soon skrev 2009-09-08 13:38:17 följande: Där finns det massor med duktiga uppfödare och tidigare uppfödare. Både hoppare och utställare. Det är helt enkelt forumet man ska hålla till på om man vill lära sig massor med nyttigt om kaniner!Småtjejer? Dom flesta som håller till där är ju faktiskt runt 20-35... Och vilka är då dom "stora" uppfödarna enligt dig? Och hur vet du att dom inte håller till där? Vet att det är många som är inne och läser alla intressanta debatter men inte skriver något.Hur som, fick svar på mina frågor på kanin-net och så här är det: En kanin kan inte vara både vilt och otter då färgerna sitter på samma locus, alltså antingen eller. En kanin som är "vilt och otter" är en viltfärgad kanin med otteranlag och ser ut som en vanlig viltfärgad.Och en viltfärgad kan få otter men en otter kan inte få viltfärgat
    Jag får ju tyvärr inte skriva några uppfödare här, då det anmäls av "någon" i tråden, gång på gång.. så jag undviker det. Men de "stora" uppfödarna har mellan 10-20 års erfarenhet av avel av olika raser, har bäst koll på Löwen-uppfödarna..
    Jag har försökt mej på att vistas på Kanin-net men det är verkligen mycket småtjejer där, och de försöker gång på gång trampa andra på tårna med sin helt påhittade fakta. Nu säger jag inte att ALLA är sådana, absolut inte, men alltför många, och jag blir bara upprörd över att folk sprider osann fakta när det gäller uppfödning, så därför håller jag mej därifrån. MEN jag ska ta mej en ny titt i kväll och se om jag kan ändra min uppfattning kanske, är ett tag sen jag försökte förstå mej på dem..

Förresten, måste bara säga en sak till, jag har tät kontakt med ett 10-tal av de större uppfödarna i Sverige och ingen av dem har tillbringat tid på K-net.. och tror inte heller de skulle göra det, och de är av samma uppfattning som jag, mycket yngre utan erfarenhet håller till där. Vi håller oss istället till att bolla mellan varandra och uppfödarna i övriga Europa..
  • Ms Leia

Fick en bild på en av ungarna idag, de är nog 6,5 vecka gammla nu.
    Men den ser ljusbrun ut. Tar det ett tag innan de får den riktiga färgen (viltblå)?

• Coming Soon
    Ms Leia skrev 2009-09-09 13:01:38 följande:
    Fick en bild på en av ungarna idag, de är nog 6,5 vecka gammla nu.Men den ser ljusbrun ut. Tar det ett tag innan de får den riktiga färgen (viltblå)?
    En viltblå kanin är aldrig i likhet med ljusbrun! Har du foto så vi kan se?
  • Ms Leia

Jag ska se om jag kan fixa in det. Tror inte jag kan lägga ut några här...

Mailade uppfödaren som sa att de var ljusare grå nu och blev lite mörkare när de blev äldre, men att de inte alls var bruna. Hon sa att de va ljuset som gjorde det. För jag tycker den ser mer ljusbrun ut...

• Coming Soon

Sååå söt.. Tror nog uppfödaren har rätt..

• Ms Leia

Okej vi får hoppas de haha.... :) Hon föder bara upp blå och viltblå dvärgvädurar så =)

Ska bli kul o få se dom o välja en, om det är fler hanar. Den ser stor ut, men dom e väl inte de kan jag tänka mig...

• LillaLilli

Hejhej. Är nybliven kaninägare :D Köpte en igår!

Jag har lite frågor om uteburar och lekhagar och sånt. Hur stora ska dom vara?

Vill gärna att kaninen ska trivas hos mig och få röra sig mycket. Det är en dvärgkanin :D En underbar vit kanin med en liiiten brun ring runt ena ögat. vackra blåa ögon. Hih så söt.

• Odile

Ms Leia skrev 2009-09-07 09:47:21 följande:

Tack för hjälpen! Hur mkt rekommenderar ni att städa? Fler än en gång per dag? Vilket är det absolut bästa att ha i toalådan enligt er? Alla säger att det luktar jättemkt att ha inne kanin..... Det är ju lag på att de ska ha en hylla, såg att djuraffären hade som plasthyllor som var till för det. Bör man skaffa en sån, eller bara en låda som de både kan gå in i och hoppa upp på? Jag haft papegojor förut, tyvärr dog den ena, så den andra är utlånad på livstid där han fått en ny kamrat och trivs väldigt bra. Fågelburen är ju stor, H170 x DJ 100 x B 150.. funderar på om kaninen kan ha den lite senare, man borde kunna göra olika nivåer, med ett slags ramper emellan?
    Jag har Toa-Lätt till min hermelinkanin, suger upp bra och luktar inte. Det är papperspellets. Jag hade spån förut men det hamnade precis överallt i hela lägenheten.
  • Ms Leia

Odile:
    Ok, har du det i hela buren? Om inte, vad har du i resten av buren?
    Vart köper man Toa-lätt?

Svar på tråden Kanintråd #11