• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Anna86

Coming Soon skrev 2009-09-07 20:42:50 följande:

Såg nu att jag skrivit fel poäng, spelar kanske inte så stor roll heller? Nu lärde jag mej något nytt, vad är det som gör att de inte kan vara både vilt och otter? Har aldrig hört det innan och sett många som säljer både och.
    Nej det spelar inte så stor roll Bara påpekade det ändå.

Kaninen kan vara vilt och bära på otter och tvärtom(har jag för mig) men den kan inte vara både och eftersom en otter inte har bältesindelningen som viltfärgade har
  • Brollie

Hejsan, har googlat och även sökt på fl men tänkte att jag frågar rakt ut!
    Min kille har en blandras, dvärgkanin och Löwen, den är 3 år, det är en hane. Den har senaste två veckorna tappat mängder av päls, i stora tussar, vi har borstat och plockat. Kanien visar inget obehag och äter som vanligt, nu ser han smal ut men antar det beror på att pälsen fattas. Det är inget mjäll i pälsen. Vad kan det vara?? Vad kan det bero på? Är det byte inför vinterpäls?
    Tack för svar!

over and out
  • Anna86

Brollie: Förmodligen är vinterpälsen på gång ja Då brukar man kunna dra stora tussar och ibland så mycket på ryggen att kaninen får en "kjol" :-P
    Kolla på dom lossade tussarna så ser du att stråna är ganska långa, så förmodligen ser han smal ut pga fällningen

• Brollie

Tack snälla Anna86!

over and out
  • Ms Leia

Vad betyder bältesindelning på viltfärgade?

• Anna86

Ms Leia skrev 2009-09-08 08:10:30 följande:

Vad betyder bältesindelning på viltfärgade?
    Att varje hårstrå är indelat i olika färger från bottenfärg, till mellanfärg och vad nu den yttersta färgen heter. Jag har inte vaknat än så jag tappar ord
  • Coming Soon

Bältesindelningen förekommer ofta på andra färger oxå.. Har själv en som är vit i botten, gul mellanfärg och havanna ytterst..

Anna---> Har kollat upp det där med Viltfärg och otter och det förekommer ganska ofta.. Har frågat några av sveriges största Lejonuppfödare och alla säger samma sak, det förekommer!

• Coming Soon

Anna----> är du uppfödare? Hemsida? Tänkte iom att du verkar kunna en del..

• Coming Soon
    Anna86 skrev 2009-09-08 12:00:00 följande:
    Coming Soon skrev 2009-09-08 11:46:55 följande: Jo men enfärgade "ska" inte ha bältesindelning, i alla fall inte så tydligt som en viltfärgad.Ska höra med proffsen på kanin-net. Är lite osäker på otter och vilt då jag inte avlar på otter själv Men vad jag lärt mig så kan kaninen inte vara både otter och viltfärgad.Javisst är jag uppfödare Har haft kaniner sedan 2000 och fött upp sedan 2001, tyvärr är inte hemsidan uppdaterad på länge då jag tappat bort lösen + användarnamn Adressen är trombens.kaniner.seSjälv då? Uppfödare/hemsida?
    Det är möjligt men havanna är ofta bältesindelade, trots att det räknas som enfärgat.

Kanin-net, nja finns där verkligen så många proffs? Upplever det mest som en massa småtjejer som virvlar runt en massa osant snack.. Men det är min uppfattning. INGEN av de stora uppfödarna håller till där, eller ens letar info på den sidan.

Japp, uppfödare till alla Sandbacken´s kaniner.. Har levererat ett antal hundra sen 2003.. {#lang_emotions_smile} Du får googla fram min hemsida, man får inte skriva den här och har fått x-antal varningar tidigare ang just detta..
  • Anna86

Coming Soon skrev 2009-09-08 13:38:17 följande:

Det är möjligt men havanna är ofta bältesindelade, trots att det räknas som enfärgat. Kanin-net, nja finns där verkligen så många proffs? Upplever det mest som en massa småtjejer som virvlar runt en massa osant snack.. Men det är min uppfattning. INGEN av de stora uppfödarna håller till där, eller ens letar info på den sidan. Japp, uppfödare till alla Sandbacken´s kaniner.. Har levererat ett antal hundra sen 2003..  Du får googla fram min hemsida, man får inte skriva den här och har fått x-antal varningar tidigare ang just detta..
    Där finns det massor med duktiga uppfödare och tidigare uppfödare. Både hoppare och utställare. Det är helt enkelt forumet man ska hålla till på om man vill lära sig massor med nyttigt om kaniner!
    Småtjejer? Dom flesta som håller till där är ju faktiskt runt 20-35... Och vilka är då dom "stora" uppfödarna enligt dig? Och hur vet du att dom inte håller till där? Vet att det är många som är inne och läser alla intressanta debatter men inte skriver något.

Hur som, fick svar på mina frågor på kanin-net och så här är det: En kanin kan inte vara både vilt och otter då färgerna sitter på samma locus, alltså antingen eller. En kanin som är "vilt och otter" är en viltfärgad kanin med otteranlag och ser ut som en vanlig viltfärgad.
    Och en viltfärgad kan få otter men en otter kan inte få viltfärgat
Svar på tråden Kanintråd #11