Kanintråd #11
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Usch vad tråkigt, nackdelen med att vad uppfödare! Jag tycker det är lika svårt än och jag har hållt på i 8år.. I mina första kullar dog ju tio av tolv ungar..
det värsta var ändå förra året när två kullar på raken dog. Det var jobbigt. Och prata och berätta för då en 3 åring och en 5 åring som oxå grät över att de dog. Vi hade begravning i trädgården och usch vad ledsamt det var. Denna gången var det enklare ändå ... dels för vi har gått igenom det en gång redan, fått lära oss att det inte alltid fungerar. dels så är de äldre så det är lättare att förstå..
Min första kull tog jag 2002 och det fungerade klockrent. så jag trodde att föda upp kaniner var enkelt
Ja, mina kullar brukar också funka klockrent. Men 2 och en halv kull döda iår, och fyra honor har gått tomma.. Och ena ungen utan svans
ja det är inte kul ....
Jo en lite underlig fråga till er med rätt många kaniner
Vi har idag endast tre kaniner men känner att vi ej vet var vi skall göra av allt man städar ur burarna. Komposttunnan som hämtas varannan vecka räcker till nu men vi önskar ha flera kaniner så var skall man då göra av det och hur förvarar man det .. har ni kompost eller hur gör ni ?
anna86: vad är det du avlar på ? är det renrasiga på bilden ?
na96gen: Jag slänger skiten i komposten på tomten, men vet att flera åker till återvinningen med den :)
Har avlat på både renrasiga och hoppkaniner förr men nu är det "bara" kelisar. Diverse små blandraser med mysigt temperament och fina färger :) Sök på Trombens Kaningård så borde du hitta min hemsida, om inte annat är det en lätt adress gårdsnamnet + .se. Haha, om jag nu får skriva så, fick en varning förut :P
Jag samlar i sopsäckar i en stor hög, har nog snart 40 :p dags att åka iväg snart, hoppas att återvinningsstation tar emot det bara :p
Mina kaniner går på torv så jag gräver helt enkelt ner det i trädgårdslandet eller i rabatterna och om det blir något över så hamnar det i komposterna.
Igår fick föresten min hona hela 9 bebisar! :)
Grattis till ungarna! Här förväntar jag mig en kull i helgen, och 4 i veckan. Tror dock ena honan går tom då hon drog päls för någon vecka sedan..
Mina kaniner går på torv så jag gräver helt enkelt ner det i trädgårdslandet eller i rabatterna och om det blir något över så hamnar det i komposterna.
Igår fick föresten min hona hela 9 bebisar! :)