• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • na96gen

Min ena hona Kajsa är på dag 19 och har börjat gräva som en tok i pottan... pottinnehållet ryker åt alla håll.
    Skall jag låta henne hållas eller skall jag ställa in en bolåda eller har ni några tips ?

• mlinz

Låt henne hållas, att dr börjar gräva son tokar brukar vara ett tecken på att de är dräktiga. Men du kan ställa in en låda om du vill :)

Jag hittade 6 levande kaninungar i en kull idag! Den ena tror jag dock dör, superliten och svag..

• Liten men Klok
    na96gen skrev 2011-05-05 14:43:35 följande:
    Min ena hona Kajsa är på dag 19 och har börjat gräva som en tok i pottan... pottinnehållet ryker åt alla håll.
    Skall jag låta henne hållas eller skall jag ställa in en bolåda eller har ni några tips ?
    som tidigare skrev så låt henne hållas. ställ in en låda om du vill. så märker du ganska snart vilket alternativ som fungerar för henne. Lycka Till!!
  • Liten men Klok

En råga, Min kanin har bärjat äta sitt bajs. vad saknas i maten tror ni? det är en okastrerad hane på 2½ år.
    han får fri tillgång till hö,(väldigt bra hö som luktar gott och är friskt) sen får han ½ dl pellets (carrier från granngården) och han får antingen lite äpplebitar eller morot när jag lämnar hemmet. Han har alltid tillgång till vatten som jag byter morgon å kväll. Ser inte vad som kan saknas.

Han får lite annat ibland lite mer då och då, tex, persilja, kaningodis (torkat bröd som finns i djuraffären) och gurka ibland.

• na96gen
    Liten men Klok skrev 2011-05-07 17:38:09 följande:
    En råga, Min kanin har bärjat äta sitt bajs. vad saknas i maten tror ni? det är en okastrerad hane på 2½ år.
    han får fri tillgång till hö,(väldigt bra hö som luktar gott och är friskt) sen får han ½ dl pellets (carrier från granngården) och han får antingen lite äpplebitar eller morot när jag lämnar hemmet. Han har alltid tillgång till vatten som jag byter morgon å kväll. Ser inte vad som kan saknas.

Han får lite annat ibland lite mer då och då, tex, persilja, kaningodis (torkat bröd som finns i djuraffären) och gurka ibland.
    vilket bajs .. det mjuka eller pluttarna?
  • FarbrorKanin

Vad glad jag blir! En hel tråd om våra älskade vänner.

• Cecci

Har fått kaninungar för en vecka (imorgon) sen. Som det ser ut nu så är de 6 stycken.
    Dethär är första kullen efter många försök så det är ganska spännande :)
    Väntar bara på att de ska växa och öppna ögonen :) Dwe har just börjat få hår och är jättesöta.
    Jag har inte vågat ta i dem ännu så honan inte ska göra nåt dumt.

Hon äter jättemycket nu just och verkar må jättebra.

• na96gen
    Cecci skrev 2011-05-11 12:24:07 följande:
    Har fått kaninungar för en vecka (imorgon) sen. Som det ser ut nu så är de 6 stycken.
    Dethär är första kullen efter många försök så det är ganska spännande :)
    Väntar bara på att de ska växa och öppna ögonen :) Dwe har just börjat få hår och är jättesöta.
    Jag har inte vågat ta i dem ännu så honan inte ska göra nåt dumt.

Hon äter jättemycket nu just och verkar må jättebra.
    oo vad spännande  Grattis
  • Cecci
    na96gen skrev 2011-05-11 12:43:20 följande:
    oo vad spännande  Grattis
    Tack :)
    Idag har jag städat buren.
    Jag lämnade kvar det gamla boet och lade i nytt underlägg bara. Hoppas att allt går bra nu då.
  • na96gen

Nu går vi och väntar och väntar .. Kajsa har dag 30 på måndag .. så det kan hända när som helst {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Kanintråd #11