• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (jaa)

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:12:15 följande:

jag har ju sagt vad jag tycker.. hans försvar är att man ska ha likadana ringar vid en förlovning och vigselringen ska vara en briliantring. För man kan ju inte ha två prinsessringar på samma finger.. suck.
    Ja, och det har han ju faktiskt rätt i. man har inte sten i en förlovningsring normalt utan just i vigselringen.

Sen udnrar jag, skulle en dyrare ring symbolisera något speciellt för dig? Starkare kärlek? Att ni har pengar? ELler vad är egentligen problemet med att du anser att ringen är för billig?
  • Anonym

Att gnälla över en sån liten sak som en ring? Du har i alla fall fått en, min gubbe har friat men inte tusan händer det något mer efter det.
    Ingen ring, inte ens tittat på ringar... eller jo EN gång!

• Sarilariz

Håller med din fästman lite.. Två briljantringar skulle se lite dumt ut. Själv har jag en förlovningsring med 15 små diamanter, minns inte vilken karat det är. MEn jag vill ha en slät ring till bröllopet istället då.

I vanliga fall är det ju tvärt om, slät ring till förlovningen och briljantring till vigseln.

• tessilus

ähh det är ingen som kollar ringar på nära håll ändå. mänga har släta och ju mindre mönster i ju lättare att hitta vigselring. jag har ett litet mönster i min och har svårt att hitta ring nu hade jag vetat det jag vet nu hade jag tagit en slät faktiskt.

visst det kanske inte är så kul om den är jättetunn o smal men det är ju en smaksak o som sagt så ere ju ingen som kollar ringen på nära håll. det tråkiga e ju att du själv e missnöjd, det är ju du som ska leva med den

• Anonym (hemskt)

Anonym (eeeh) skrev 2009-09-10 22:12:04 följande:

i sverige förlovar man sig inte med ringar som har stenar i..utan det är släta ringar (kanske mönstrade ibland) som gäller här..men ni kanske inte bor i sverige? lr du kanske inte är ifrån sverige?diamantringen kommer vid bröllopet helt korrekt!
    Vi är båda svenska, våra föräldrar lika så. Men min mamma fick en ring på 1 carats briliantring vid förlovningen. Och hans mamma en på 0,5..
  • Anonym (fint)

Jag har en slät ring i vittguld som förlovningsring och jag älskar den. Vigselringen har en diamant som är på ca 0.25 karat tror jag (kan vara mer men är inte säker).

Tycker inte du ska skämmas för din ring....i Sverige har ju de flesta en slät förlovningsring. Se istället till att vigselringen blir extra speciell och efter dina önskemål!

• Anonym

Oj. Om du nu hade så stora förväntningar på hela frieriet plus ringen så skulle du ha fixat de själv. Du gnäller på ringen, på hur din sambo friade och på att det var "ta två för en" Du har nog fått din sambo att känna sig dålig. Okej att ringen inte föll dig i smaken. Men att ta med pris och allt du surrar över gör mig irriterad!

Dessutom är vanligast med släta ringar till förlosvning.

• Anonym

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:13:58 följande:

Anonym (What??) skrev 2009-09-10 22:10:41 följande:
    Nej jag driver inte! Jag ville ha den typiska filmförlovingen och det hade jag sagt. Jag har då aldrig sett någon på tv som fått en platt guldring..
    Man ska inte tro på allt man ser på TV...
  • Anonym

Ett frieri direkt efter förlossningen är kanske ingenting man drömt om, och en slät guldring brukar inte synas i filmer vid de storslagna frierierna.... Nä visst, men livet är ju ingen regisserad film! Jag känner ingen som har en sten av något slag på sin förlovningsring, det har alla på vigselringen. Jag kopplar stora diamantringar till tv-världen, väldigt amerikanskt överdådigt sådär.... En slät guldring är väl "standard".

Men är du inte nöjd så får du väl säga det till din blivande make. Jag tycker dock det låter som att du fantiserat ihop ett drömscenario utifrån filmens värld. Verkligheten är ju något helt annat, du har en man som faktiskt friat, som vill gifta sig med dig och leva med dig tills ni dör! Räcker inte det får du väl ge gubben din manus så att han kan iscensätta din fantasi ordentligt så ni sedan kan leva lyckliga i alla era dagar.

• Spicy Women

Det är viktigare att vigselringen är snyggare och dyrare än förlovningsringen.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring