• tejp

Poppispinglorna 6

Poppispinglorna

Dax för ytterligare 3månaders snick och snack om sånt som faller oss in! Kom igen nu tjejer! Vi hjälps åt att hålla våran tråd levande!!!

Mer eller mindre aktiva:
    Nirnaeth med ♥ Xander och Adele♥
    Smarties med ♥ Max och Moa ♥
    Michaela83 med ♥ Wilma och Elwira ♥
    Martha med ♥ Havanna och Malva ♥
    Susstuss med ♥ Benjamin och Johannes ♥
    Tejp med ♥ Lucas, Rufus och Moses ♥
    Lindi med ♥ Tuva Li och Love ♥
    Minimie med ♥ Albin och Theo ♥
    Starlet1 med ♥ Ängeln Agnes och Adam ♥
    Copernicus med ♥ Casper och Lua ♥
    Znoozan med ♥ Jimmy, Jonathan och Isac ♥
    Bebis08 med ♥ Minna, Ida, Ella och Melvin ♥

sen så är det säkert någon mer som förgyller tråden med ett inlägg då och då..
    Karro★Mamma till busungarna Lucas, Rufus & Moses★
  • Svar på tråden Poppispinglorna 6
  • Nirnaeth
    Michaela83 skrev 2009-12-26 19:15:30 följande:
    någon här som mått superilla vid graviditet? NÄR gick det över? Jag mår sååå dåligt, kan inte äta nåt alls mer än marie-kex.. idag köpte jag postafen som jag ska ta imorgon bitti få se om´de hjälper.
    Med X? aldrig, jag mådde illa och spydde varenda dag hela grav. (förutom dom två sista veckorna på övertid..då var allt illamående borta)
    Med A? Gick det över efter ungefär halva. Allltså det här överhängande illamåendet, men morgonillamåendet slapp jag först mot slutet. Det räckte med att jag gick upp före frukost och hulkade lite, så mådde jag bra resten av dagen sen.

Jag har en tendens att bli riktigt dålig när jag är gravid, var gravid innan X också, och mådde om möjligt ännu sämre.

Postafen var min livräddare, noga med att se till så att dom aldrig slutar verka, utan håll koll på tiden så du tar en innan den första slutat verka, så dom överlappar varandra.
    Ät inget du inte är sugen på, det gör det bara värre. Med X åt jag rostade mackor med kaviar, till frukost, lunch och middag, under flera veckor..för det var det enda jag kunde förmå mig att stoppa i munnen.
    Fet, stekt, friterad mat kan man bli illamående av.

Låt det aldrig gå mer än 3 timmar mellan matintag, småät! Sov när du är trött (lättare sagt än gjort, när det är 3:e barnet kanske ).
    Jag hade klubbor i väskan, som jag sög på så fort jag kände illamåendet komma, tyckte det hjälpte mycket.

Har du lågt järnvärde kan det bidra till illamående.
  • Nirnaeth

Just det, Postafen..effekten sitter ju i i 12 timmar..tror jag det är? Och når full effekt först efter 2-3 timmar. Så jag tog alltid en sent på kvällen, för att effekten skulle sitta i när jag vaknade på morgonen, och hann ta en ny utan att riskera att effekten avtog. För började jag väl må illa, då hjälpte inte Postafen mycket.

• smarties

Postafen räddade mig med Moa, gud vad jag målla illa jämt, med Max spydde jag när som helst dock, papperskorgarna på Centralen var min räddning på vägen till jobbet.. :)

Men småäta är bra tips, även om det kanske inte är så himla bra jämt, men det funkar ju :)

• lindi

mitt släppte i v 11, åt också postafen men blev sjukt trött av dem och gick i ett töcken i den månaden jag åt dem. jag mådde mest illa från lunch och framåt, morgonen gick ganska bra. men säger som de andra se till att ta morgon och kväll så de inte går ur kroppen för att få mest effekt.

har inte mått illa alls med de andra två men med den här så, fy!

minime: vilket datum har du?, tänkte om du är i v12 så är det ju inte så långt emellan oss, jag är i v 14.

• MiniMie
    lindi skrev 2009-12-26 21:33:11 följande:
    mitt släppte i v 11, åt också postafen men blev sjukt trött av dem och gick i ett töcken i den månaden jag åt dem. jag mådde mest illa från lunch och framåt, morgonen gick ganska bra. men säger som de andra se till att ta morgon och kväll så de inte går ur kroppen för att få mest effekt. har inte mått illa alls med de andra två men med den här så, fy! minime: vilket datum har du?, tänkte om du är i v12 så är det ju inte så långt emellan oss, jag är i v 14.
    Har inget exakt datum.. har blivit gravid pga försenat/förskjuten äl och vet inte alls när detta inträffade.. men... bf ca: 11-18juli. Får se vad UL säger. Har inskrivning nu i mitten av jan. först, då min bm inte hade någon tidigare tid...
  • MiniMie

...jag har en grej som aldrig verkar förändras under mina grav. NÄSTÄPPA.. konstant, från dag 1 ända till bebis är ute... är konstant beroende av nässpray!!

dock varierar sötsuget, massa sug med a..allt flott och snask var älkommet. De var fredag-lördag varje dag ;)
    Nästan inget sug med T och den här ggn vill jag hellst gärna bara ha massa surt.. i godis väg, annars frukt, frukt och frukt...

en enda sak som inte slutar varriera i mat/dryckes väg.. är cola. Gärna en busk cola med massor av IS i ett stort glas, eller sån äckel cola man får på typ Mcd...automat cola ;) *galet*

• bebis08
    MiniMie skrev 2009-12-26 23:01:43 följande:
    ...jag har en grej som aldrig verkar förändras under mina grav. NÄSTÄPPA.. konstant, från dag 1 ända till bebis är ute... är konstant beroende av nässpray!! dock varierar sötsuget, massa sug med a..allt flott och snask var älkommet. De var fredag-lördag varje dag ;) Nästan inget sug med T och den här ggn vill jag hellst gärna bara ha massa surt.. i godis väg, annars frukt, frukt och frukt... en enda sak som inte slutar varriera i mat/dryckes väg.. är cola. Gärna en busk cola med massor av IS i ett stort glas, eller sån äckel cola man får på typ Mcd...automat cola ;) *galet*
    Använd inte vanligt nässpray, utan så'n med kortison, Rhinocort.
    Jag var konstant täppt i näsan när jag väntade Melvin, och fick det tipset av min BM.

Ang. illamående så prova postafen, funkar inte det så kan man få annan medicin utskrivet av läkare.
    Äta lite och ofta kan hjälpa lite oxå.
  • Michaela83

idag blir det postafen. tog ca halv9 och blir en i kväll samma tid..

• Susstuss

Graviditetsillamående är ju nästan det värsta som finns.. fyyy. Med B kräktes jag i princip jämt, tyckte jag. Mådde bra mellan vecka 25-30 ungefär. Postafen hjälpte knappt, tyckte bara jag blev mer trött. Med J mådde jag illa första 15 veckorna, sedan övergick det till "bara" kvällar. Kan tipsa om Lergigan, det var det som hjälpte. Synd att ingen talade om att det fanns när jag väntade B, för då var det riktigt illa.

• Nirnaeth
    Susstuss skrev 2009-12-27 21:30:38 följande:
    Graviditetsillamående är ju nästan det värsta som finns.. fyyy. Med B kräktes jag i princip jämt, tyckte jag. Mådde bra mellan vecka 25-30 ungefär. Postafen hjälpte knappt, tyckte bara jag blev mer trött. Med J mådde jag illa första 15 veckorna, sedan övergick det till "bara" kvällar. Kan tipsa om Lergigan, det var det som hjälpte. Synd att ingen talade om att det fanns när jag väntade B, för då var det riktigt illa.
    Önskade att nån hade berättat om Lergigan för mig när jag väntade X, för då hade det verkligen behövts! Berättade för min bm hur otroligt illa jag mådde, och frågade efter hjälp. Hon sa bara; ja..det blir ju så för en del.
    Thanks..liksom!

I början med Postafen var jag helt krockad, men allteftersom tror jag kroppen vande sig för tröttheten försvann. Jag åt dom ju konstant hela grav.
Svar på tråden Poppispinglorna 6