• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • emmerzon
    linda6 skrev 2009-10-07 16:54:49 följande:
    jag har inte läst hela tråden...men har förstått att två personer får stå ut med en himla massa påhopp ang knäpp på fingrarna??hallå är den nån på fullaste allvar som kallar det för aga?och att få gå in på rummet när man gjort något som är fel...är det aga??för i så fall så har vi nog VÄLDIGT olika åsikter om vad som är det! men så klart det finns ju alltid dom som är såååå perfekta.
    TACK!!!
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-07 18:05:55 följande:
    Självklart ska inte aga införas i sverige. Det är verkligen att ta ett steg tillbaka i utvecklingen.Jag har ingen som helst förståelse för er som "knäpper" era barn på fingrarna, har ni verkligen så dåligt tålamod eller brist på uppfinningsrikedom så att ni måste ta till våld mot barnen?
    har du läst allt? Om inte, börja om. Om du har gjort det borde du veta vad jag menar när jag skriver "knäpper". Det är alltså en lätt "knäpp" (har som sagt inget annat ord för det..) Min dotter har fått en sådan av mig eftr timmar med andra metoder, som hon för övrigt har ansett är lekar. Hon har fått en sån kanske 3-4 gånger. Hon har inte fått ont, märken eller något annat. Men däremot så har hon förstått vad jag menar med mitt "nejnej".
  • emmerzon
    Miss Lau skrev 2009-10-07 17:47:48 följande:
    Om det är ett påhopp att ifrågasätta varför andra agar sina barn, ja då tänker jag fortsätta "hoppa på". Däremot är jag inte speciellt känslig själv så ni "knäppar-mammor" får gärna fortsätta kalla mig "perfekt", moraltant eller säga att jag inte förstår hur verkligheten fungerar. För tack vare en bra uppfostran utan kränkande behandlingar har jag nog med självkänlsa för att kunna ta sånt för vad det är.
    Du kan anse att jag kränker mitt barn. Men du har inte sett hur jag har gjort detta eller handskats med situationen i övrigt. Det är otroligt svårt att förklara men ska ge dte ett försök, igen!
    Barnet leker med eluttag, jag säger "nejnej", barnet skrattar och fortsätter. Jag lyfter undan barnet, säger "nejnej", lockar pockar. Men hon springer fram dit hela tiden. Efter många timmar har hon fått en liten "knäpp" på handen samtidigt som jag säger "nejnej", tar upp henne (igen) och förklarar varför.
    Än en gång, detta har hänt kanske 3-4 ggr.
    Och du kan inte annat säga än att jag och höstbebis2007 har blivit rätt hårt ansatta på grund av att vi är ärliga men att folk läser in vad dom vill?
    Vissa har tom ankalgat oss för att slå våra barn! Jag säger inte att det är du! Och det känns rätt tråkigt att man ska anses som "dum i huvudet", korkad, dåligt omdöme, att man inte kan uppfostra bra m.m att ett stort gäng! Och vissa är inte så snälla i orden. Alla gör vi olika, vi är inte mer än människor och framför allt! Alla Barn är olika! Min dotter tycker dte är kul med ord som "nejnej", ajabaja, lyfta bort, distrahera...
    Så, JA. Jag har tyvärr ansett mig vara tvungen att "knäppa" henne på fingrarna för att inte få en stekt dotter. Och jo, vi har barnsäkrade eluttag, men dom är ju bara såå roliga att leka med!
  • Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-07 22:29:44 följande:
    har du läst allt? Om inte, börja om. Om du har gjort det borde du veta vad jag menar när jag skriver "knäpper". Det är alltså en lätt "knäpp" (har som sagt inget annat ord för det..) Min dotter har fått en sådan av mig eftr timmar med andra metoder, som hon för övrigt har ansett är lekar. Hon har fått en sån kanske 3-4 gånger. Hon har inte fått ont, märken eller något annat. Men däremot så har hon förstått vad jag menar med mitt "nejnej".
    Ja det är jobbigt att ha en ettåing och de måste passas för att inte skada sig, och man måste avleda, avleda och åter avleda. Det är där tålamodet kommer in. Man kan inte förvänta sig av en ettåring att de ska kunna styra sina impulser och lyda. 

Om du läser på om barns utveckling kanske du får en större förståelse för ditt barn. 
    Mamma till Kevin född 0706.
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-08 05:35:19 följande:
    Ja det är jobbigt att ha en ettåing och de måste passas för att inte skada sig, och man måste avleda, avleda och åter avleda. Det är där tålamodet kommer in. Man kan inte förvänta sig av en ettåring att de ska kunna styra sina impulser och lyda. Om du läser på om barns utveckling kanske du får en större förståelse för ditt barn. 
    du behöver inte tro att jag är dum eller korkad. Tro mig. Jag avleder, avleder och avleder. Men som sagt, det har hänt nångång. Hon tror att det är en lek och då kan jag försöka avleda i timmar och hon tycker att det är roligt. Du behöver inte idiotförklara mig eller säga att jag inte förstår mitt barn för du känner varken mitt barn eller mig. så ro inget, tror gör man i kyrkan. Innan du har nog information kan du inte säga att jag inte förstår mitt barn!
  • FamBroberg
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-07 12:18:10 följande:
    men herregud tror ni jag är helt från vettet eller?. skulle han ha fått ont skulle han väll ha börjat grina, eller hur?????
    Fråga 1: Om jag svarar uppriktigt, blir jag anmäld då? Men skit samma, jag det tror jag.

Fråga 2: Nej det är inte säkert. Min son bröt tummen, och efter ett par dagar när vi var tillbaka på sjukhuset så vände och vred läkaren på hans tumme, och fällde exakt den kommentaren. Han gråter ju inte så det gör inte så ont...

Klart som fan det gör on tom någon vrider omkring på ens tumme två dagar efter att man brutit den. Men han grät inte, så...
    Jag håller inte med dig, men det beror nog mer på dig än på mig
  • emmerzon
    FamBroberg skrev 2009-10-08 15:30:37 följande:
    Jo, men man märker ju rätt snabbt på sitt barn om det man gjorde, gjorde ont... Jag kan säga med handen på hjärtat, min dotter har INTE fått ont nån av (3-4 ggr) som jag har "knäppt" (löst) henne på handen...
    Vad synd att läkaren ansåg det, han skulle ha kollat lite annat! T.ex kroppsspråk, ansiktsmimik m.m. Hoppas det gick bra för sonen iaf!
  • FamBroberg
    emmerzon skrev 2009-10-08 15:36:50 följande:
    Jo, men man märker ju rätt snabbt på sitt barn om det man gjorde, gjorde ont... Jag kan säga med handen på hjärtat, min dotter har INTE fått ont nån av (3-4 ggr) som jag har "knäppt" (löst) henne på handen...Vad synd att läkaren ansåg det, han skulle ha kollat lite annat! T.ex kroppsspråk, ansiktsmimik m.m. Hoppas det gick bra för sonen iaf!
    Jo då, idag fungerar tummen precis som den ska! :) Han var så stolt över sitt gips så!
    Jag håller inte med dig, men det beror nog mer på dig än på mig
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-08 15:12:46 följande:
    du behöver inte tro att jag är dum eller korkad. Tro mig. Jag avleder, avleder och avleder. Men som sagt, det har hänt nångång. Hon tror att det är en lek och då kan jag försöka avleda i timmar och hon tycker att det är roligt. Du behöver inte idiotförklara mig eller säga att jag inte förstår mitt barn för du känner varken mitt barn eller mig. så ro inget, tror gör man i kyrkan. Innan du har nog information kan du inte säga att jag inte förstår mitt barn!
    Jag tror varken du är dum eller korkad. Men jag har en 2½-åring som gjorde och gör precis likadant som du beskriver din dotter gör; mindre nu i o f s. Men när han var i de allra värsta upptäckartagen så var det en lek när jag avledde; han skrattade och hade skitkul. Jag tog tag i det genom att helt enkelt gå någon annanstans till sist. Ut, oftast. Eller läsa en bok, måla lite eller leka med lera. Och det är därför jag är så nyfiken på varför man istället väljer att knäppa på handen/fingrarna när det finns annat att ta till?

Och jag tror säkert du knäppt löst men, med all respekt, så kan du inte tala för hur din dotter upplevde det. Det kan bara hon själv, även om du tycker du känner och förstår ditt barn.

Personligen så ser jag inte en knäppning på handen som något som nödvändigtvis måste göra ont men jag tycker gesten är kränkande och därför använder jag mig inte av den. Jag skulle inte uppskatta att bli knäppt själv men har man inga bekymmer med att tänka sig bli knäppt på handen om man gör något tokigt så är man säkert inte så emot att göra det på andra själv.
    //Maggis
  • Damien och Adrian

inte läst kommentarer i tråden men ABSOLUT INTE barnaga - det är helsjukt att inte kunna uppfostra utan at vara fysisk. Man ska kunna ta i sina barn, men inte medvetet slå dem el daska dem. Det finns inga belägg för att det skulle hjälpa uppfostra fina medborgare, tvärtom.

Att vi har problem idag beror snarare på att man i skolan är bakbunden, man får inte ens ta i barn utan att det anmäls och att föräldrar inte tar sitt ansvar utan skyller på skola o dagis. Det ska finnas tydliga regler hemma att följa. Föräldrarna måste börja fostra sina barn igen!

stolt mamma till Damien (070913) och en till kille, Adrian, på G (BF 11 nov)
Svar på tråden Barnaga