• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Höstbebis2007

ja jisses, vet inte ens vad jag ska skriva längre, men som emmerzon sa, ni var inte där när det hände och kan därför inte döma hur det gick till osv... osv...

ni får ha era åsikter, jag tänker inte förklara en gång till för att ni ska förstå. Det verkar ju ändå inte hjälpa.

O jag jag kan hålla med om att jag varit grov i munnen i vissa inlägg om detta ämne, men som sagt man verkar inte ens få någon respekt för att man för sin åsikt. som sagt jag är inte för aga och lär aldrig vara, men vill ni tro att det är aga som jag gjort så får ni tro det...
    är inte vad lagen säger iaf... tycker ni ska läsa på lite bättre innan ni öser ur er att man slår sitt barn, agar det osv..

• Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-08 15:36:50 följande:
    Jo, men man märker ju rätt snabbt på sitt barn om det man gjorde, gjorde ont... Jag kan säga med handen på hjärtat, min dotter har INTE fått ont nån av (3-4 ggr) som jag har "knäppt" (löst) henne på handen...Vad synd att läkaren ansåg det, han skulle ha kollat lite annat! T.ex kroppsspråk, ansiktsmimik m.m. Hoppas det gick bra för sonen iaf!
    Varför slutade hon ta på eluttaget just efter att du knäppt henne på fingrarna då? När ingenting annat fungerade?
    Mamma till Kevin född 0706.
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-08 18:06:40 följande:
    Varför slutade hon ta på eluttaget just efter att du knäppt henne på fingrarna då? När ingenting annat fungerade?
    Jag knäppte (löst) samtidigt som ja sa med samma stränga röst som innan, "nejnej" Och jag har försökt avleda med lekar, gå ut osv men hon har alltid återkommit till eluttaget och även om vi har det barnsäkrat så har inte alla det så hon ska veta att det är "off limit" .
  • Veladis

Aldrig våld. Aldrig. Aga är våld och maktutövande. Om man inte får slå/daska/knäppa någon annan ålderskategor i samhället, varför ska man få slå de minsta, mest värnlösa, mest sårbara som vi vuxna är ålagda att skydda, hjälpa
    vägleda. Inte tillfoga smärta, om än aldrig så liten, vanmakt eller förnedring.

emmerzon skrev 2009-10-08 18:30:06 följande:
    Jag knäppte (löst) samtidigt som ja sa med samma stränga röst som innan, "nejnej" Och jag har försökt avleda med lekar, gå ut osv men hon har alltid återkommit till eluttaget och även om vi har det barnsäkrat så har inte alla det så hon ska veta att det är "off limit" .
    Men vad är det i själva knäppandet som får henne att sluta?
    Om det nu inte göt ont - vad är det då? Det måst ju kännas, annars skulle det inte fungera, eller hur? Eller är det förnedrande? i vilket fall, en smärtförnimmelse om än aldrig så liten och obetydligt, eller en handling i avsikt att förnedra, är aga. Det är olagligt och förkastligt på många sätt, framför allt för barnets utveckling. Försök tänka om och hitta nya vägar i din uppfostran. Det är vi många som gör - och vi lyckas bra ändå.
  • Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-08 18:30:06 följande:
    Jo jag förstår hur du gjorde, men jag undrade hur du själv tänker omkring det, vad är orsaken till att just det fungerade så effektivt?
    Mamma till Kevin född 0706.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 18:40:33 följande:
    Men vad är det i själva knäppandet som får henne att sluta?
    Om det nu inte göt ont - vad är det då? Det måst ju kännas, annars skulle det inte fungera, eller hur? Eller är det förnedrande? i vilket fall, en smärtförnimmelse om än aldrig så liten och obetydligt, eller en handling i avsikt att förnedra, är aga. Det är olagligt och förkastligt på många sätt, framför allt för barnets utveckling. Försök tänka om och hitta nya vägar i din uppfostran. Det är vi många som gör - och vi lyckas bra ändå.
    okej en sista gång nu då, och då uppmanar jag alla att läsa ordentligt!
    När jag har "knäppt" henne på fingrarna så har jag samtidigt sagt, med sträng röst "nejnej". Innan just denna incidenten så hade jag prövat med ett mjukt "nejnej", Strängt "ajabaja, "nejnej". Tagit bort henne från platsen, lekt, gått ut..ja allt ni kan komma på. Och hon bara skrattade och tyckte det var en jätterolig lek! Tillslut "knäppte" jg henne löst på handen samtidigt som jag sa sträng "nejnej". Då stannade hon upp, lyssnade på mig och slutade leka med eluttaget. Och tro mig, hon får oändligt mycket kärlek, respekt och en massa därtill! Och hon kommer förhoppningsvis inte bli knarkare, kriminell eller misshandlare. Men OM hon blir det, så beror det inte på att jag har "knäppt" henne på fingrarna!
    Och sluta påskina att Ni alla inte någon gång har tänkt en elak tanke i all trötthet! Eller att ni har ryckt tag i era barn i rena förskräckelsen när barnet håller på med något farligt! Våga vara rakryggade och ärliga! vi är inte enbat 2 stycken som har gjort detta! Men vi är dom 2 som vågar säga et, och inte neka eller försöka ljuga bort det. Vi vet det och står för det!
  • emmerzon
    Maria222 skrev 2009-10-08 19:12:53 följande:
    Jo jag förstår hur du gjorde, men jag undrade hur du själv tänker omkring det, vad är orsaken till att just det fungerade så effektivt?
    Jag tror att hon äntligen förstod vad mitt nejnej betydde. Och sen dess har jag aldrig behövt göra om det utan hon har lyssnat, jag har kunnat förklara utan att hon blir arg för att jag tar bort henne från "leken". Det gör en ju livrädd när man ser att hon håller på med eluttaget och dessutom tror att det är en lek när man gör allt man kan för att få bort dom!
  • Glamrockare

Absolut inte!

Herre jävlar att kränka barn är aldrig ok och att tro att man uppnår något bra eller respektingivande via våld är nog ett bland det dummatste jag har hört.

Vad är det för idioter som sagt annat en absolut inte!?

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Höstbebis2007

som sagt ni får tro vad ni vill om oss, men vi älskar inte våra barn mindre för det och är inte världelösa föräldrar heller. Alla har vi gjort misstag någongång, men tydligen så har vissa aldrig någonsin gjort något fel, då kan man ju börja fundera på om det är något som inte står rätt till.
    Utan fel så lär man sej inte.. man lär sej av sina misstag....
    och kom inte med något motagg nu, för jag har sagt det ni undrat över och tänker inte gå in mer på det. finns inget mera att förklara..

• Veladis
    emmerzon skrev 2009-10-08 19:19:08 följande:
    Jag tror att hon äntligen förstod vad mitt nejnej betydde. Och sen dess har jag aldrig behövt göra om det utan hon har lyssnat, jag har kunnat förklara utan att hon blir arg för att jag tar bort henne från "leken". Det gör en ju livrädd när man ser att hon håller på med eluttaget och dessutom tror att det är en lek när man gör allt man kan för att få bort dom!
    Men att det är effektivt legitimerar ju inte handlingen! Det finns många tvivelsaktiga metoder för att få barn att lyda som fungerar effektivt där och då. Men så länge de bygger på att tillfoga barnet smärta är det ju lika fel!

Och du har inte svarat på frågan. Om det nu inte gör ont, vad är det då som får henne att stanna upp? Något är det ju? Det måste ju kännas - annars skulle det inte vara effektivt! Och faktum är att även fysisk bestraffning/tillrättavisning som inte gör särskilt ont eller lämnar märken är aga! ingen man blir kastad i fängelse för eller fråntagen sitt barn för förmodligen, men det viktigaste är ju barnets perspektiv. Du använder en fysisk uppfostringsmetod baserad på att tillfoga det en känselimpuls/lätt smärtförnilmmelse för att tillrätavisa ditt barn. Inser du inte det själv?
Svar på tråden Barnaga