• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Nagoyam W

Tant Groda skrev 2009-10-27 21:21:22 följande:

om lite mer än 1 vecka så ska jag ha en praktikant med mej i 5 veckor...och eftre dessa 5 veckor ska jag på på 1 veckas semester...lär jag behöva!!!
    hahah.... tror du att det kommer bli så jobbigt att ha en praktikant?!
  • Tant Groda

nagoyam: Jag tror inte att min elev är jobbig, vi har istort bara haft väldigt trevliga elever, men jag tycker att det är jobbigt att ha någon med mej hela tiden, samt att jag känner att jag inte är tillräckligt duktig för att ha elev (dock har de tidigare eleverna varit nöjda med mej). Sen har jag inte gått någon handledarutb, vilket egentligen är ett krav.

• Tant Groda

Fru Wennerström: Som tur är är det väldigt få SSK som är på det sättet, de flesta är väldigt bra

Frågar igen om Ergonomi.
    Hur ser Ergonomin ut på er arbetsplatser? Är det något ni jobbar aktivt med eller ergonomiarbete finns inte?
    Hur är ER inställningt till ergonomi?

• Nagoyam W

Tant Groda skrev 2009-10-30 08:36:54 följande:

nagoyam: Jag tror inte att min elev är jobbig, vi har istort bara haft väldigt trevliga elever, men jag tycker att det är jobbigt att ha någon med mej hela tiden, samt att jag känner att jag inte är tillräckligt duktig för att ha elev (dock har de tidigare eleverna varit nöjda med mej). Sen har jag inte gått någon handledarutb, vilket egentligen är ett krav.
    Då förstår jag =)
    Det kanske man skulle säga till chefen att man skulle få gå en handledarutb för det har inte jag heller. Och jag har med haft en hel del som har både gått brevid ett par dagar och sen fått tagigt hand om en elev. Men det kanske bara gäller när man har elever. Vet du det?
  • Tant Groda

Handledar utb är bara elever tror jag, men det är ju ganska bra att ha när man har brevidgång oxå.
    Vet inte om utb är obligatorisk, vi hade det innan. Men ska hör med de ansvariga på jobbet?

• Nagoyam W

Jag har hört om det innan när jag var på kommunen. Nu är jag på ett privat ställe och då vet jag att vi inte har det. Men jag ska nog ta upp det. För det vore rätt bra om man har det.

• Linda88

ziquita.blogg.se/2009/october/sant-har-irriterar-mig-svar-till-anonym-1.html

En länk till mitt senaste blogginlägg.. Tänkte att den som kommenterat antagligen "hänger" i den här tråden, och då är det lika bra att se till så denne någon får sig ett svar.

Jag gillar inte att bli kallad "lögnare"...

-------

Ang. ergonomi så vet jag faktiskt inte om dom arbetar aktivt med det här eller inte. Det har jag inte ens tänkt på, om jag ska vara ärlig.

Där jag jobbade förut var det inget man arbetade aktivt med. Nångång ibland erbjöd kommunen små, korta utbildningar i t.ex. lyftteknik osv. men det var alltid bara ett fåtal personer som fick gå på dessa, och sen var det inget mer med det.

Det är synd, för jag tycker det är sååå viktigt att bli påmind om de här sakerna med jämna mellanrum. Vi skulle nog kunna undvika väldigt många arbetsskador om man aktivt arbetade med att lära ut/"praktisera" ergonomiska arbetssätt!

• Tant Groda

Linda88: Skumläste bara det som stod på din blogg och det jag ville säga är att jag förstår att du blev ledsen av en som kommentar dessutom vet jag att det finns "usk" i norge (bara att det heter något annat, som jag nu vet tack vare dej).
    Däremot tycker jag att det är väldigt tråkigt om det skulle vara någon som är aktiv i tråden som gör så. Detta ska vara en trevlig tråd för oss i uskyrket.
    Tror inte att den som gav den kommentaren är aktiv i tråden!
    Ang ditt svar om ergonomin, så kan jag bara hålla med, vi hade sparat massor av lidande och pengar om man arbetat med ergonomi. Jag hoppas att folk ska få upp ögonen för det ergonomiskaarbetet...

Tycker att man ska slå ett slag för att få ergonomiutb på jobbet, och då alla som jobbar. Det är bättre för våra patienter och det är bättre för oss, och NEJ det tar inte längre tid om man gör rätt från början!!!

• Linda88

Nej jag har väldigt svårt att tro att det är någon av de som är aktiva i tråden som kommenterat. Kanske någon som inte ens är uska? För det vet väl de flesta, att det är vanligt att man som usk/ssk åker över till Norge och jobbar. Det är ju trots allt bättre lön här, och det finns ju dom som "pendlar" till Norge till och med. Aja, nog pratat om det

Ang. ergonomin igen så tror jag mycket att det beror på dom "äldre" som jobbar inom vården, att man står kvar och stampar i det "gamla". Vi som kommer in i arbetet och precis gjort klart vår utbildning har ju fått lärt oss relativt mycket om hur vi ska arbeta för att "spara på våra kroppar".
    Men det känns som att när man försöker lära "de äldre" något nytt så tar det tvärstopp, för "deras sätt" har alltid funkat bra och dom tycker inte/tror inte att et tjänar något till att försöka sig på något nytt.

Men ska sanningen fram så finns det ju faktiskt vissa lyfttekniker som gör att man knappt behöver anstränga sin egen kropp överhuvudtaget, och det är väl det vi bör sträva efter. Synd bara att det glöms bort/ignoreras av allt för många...

• Fru Wennerström
    Linda88 skrev 2009-10-30 09:56:34 följande:
    ziquita.blogg.se/2009/october/sant-har-irrite... En länk till mitt senaste blogginlägg.. Tänkte att den som kommenterat antagligen "hänger" i den här tråden, och då är det lika bra att se till så denne någon får sig ett svar. Jag gillar inte att bli kallad "lögnare"... -------
    men herregud! va är det för ngn som skriver så!? förstår om du blev upprörd!
Svar på tråden Vi Undersköterskor!