• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • kimsi

Är uska och jobbar till 90% inom hemtjänsten, men jobbar även en del på boenden (då främst inom demensvården)

• nosheen

Hej!

Jag e arbetslös nu ,men jag har jobbat som undersköterska i ett år på ett äldreboende,

• Kimmi

Hej!
    Färdig undersköterska våren - 08
    Jobbar sedan dess på förlossning/eftervårdsavdelning

• nosheen

Tant Groda skrev följande:

;Trivs ni med era yrken?,,

Ja! Det var det jag faktiskt, det e jätte roligt att hjälpa de äldre människor.

• Tant Groda

Jag är kluven, visst gillar jag att hjälpa andra människor och jag gillar alla möten, men jag är SÅ trött på alla neddragningar och allt sparandet, känns som om hela vården är ett sjunkande skepp

• Linda88

Kimmi, du har mitt drömyrke tänkte jag säga Haha. Men jag skulle jätte gärna vilja arbeta på förlossningen! Kan du inte berätta lite om hur det är? =)

• Päron1986

Tycker det är hemskt tråkigt att du har blivit påhoppad på det här sättet och uppmanar folk i den här tråden till att inte göra något liknande, mot någon av oss. Sånt gillas inte!

Linda88 skrev 2009-10-30 09:56:34 följande:
    ziquita.blogg.se/2009/october/sant-har-irrite... En länk till mitt senaste blogginlägg.. Tänkte att den som kommenterat antagligen "hänger" i den här tråden, och då är det lika bra att se till så denne någon får sig ett svar. Jag gillar inte att bli kallad "lögnare"... ------- Ang. ergonomi så vet jag faktiskt inte om dom arbetar aktivt med det här eller inte. Det har jag inte ens tänkt på, om jag ska vara ärlig. Där jag jobbade förut var det inget man arbetade aktivt med. Nångång ibland erbjöd kommunen små, korta utbildningar i t.ex. lyftteknik osv. men det var alltid bara ett fåtal personer som fick gå på dessa, och sen var det inget mer med det. Det är synd, för jag tycker det är sååå viktigt att bli påmind om de här sakerna med jämna mellanrum. Vi skulle nog kunna undvika väldigt många arbetsskador om man aktivt arbetade med att lära ut/"praktisera" ergonomiska arbetssätt!
  • Päron1986

Är det någon av er som läser vidare?
    Jag tror jag vill göra det men vet inte riktigt till vad.

Mkt av det jag vill kräver socionom examen, 3,5 år på det och sen 1-2 år til ldet jag vill. Känns lite mkt.

• Linda88

Förut ville jag läsa vidare och så småningom bli barnmorska, men jag vacklar just nu. Jag känns inte ha någon lust att sitta i skolbänken i flera år till, och på sätt och vis tvivlar jag också på om det verkligen är inom vården jag vill jobba. Så det är svårt.

Jag har i alla fall en dröm, och det är att få åka till Afrika och arbeta några månader, gärna med sjuka barn och kvinnor som är gravida. Men, innan den drömmen kan bli verklighet känns det lite som att man måste utbilda sig till ssk, och helst ha läst nån kurs i franska också. Och just nu har jag verkligen ingen lust att plugga!

När jag läste till usk på gymnasiet så var det planerat att vi skulle ha just en sådan här "Afrika-resa" som projektarbete, jag och 3 andra tjejer. "Tyvärr" tänkte jag säga, så blev jag gravid och läste aldrig det sista året på gymnasiet. Men de här 3 andra tjejerna lyckades i alla fall samla ihop pengar till resan genom olika loppmarknader, sälja kakor/strumpor/lotter etc, så dom åkte dit och var där i tre veckor. Dom fick uppleva mycket olika saker, bl.a. var dom med och höll i en sexualundervisning där dom berättade om kondomer, sjukdomar osv. De delade också ut kondomer som dom blivit sponsrade med. Sen fick de följa med en barnmorska dagligen och besöka byns sjuka, hjälpa till med vården osv. Näst sista dagen de var där fick de också vara med om en förlossning.

Det är trist att jag inte kunde följa med på den resan, men jag är fast besluten att jag själv ska göra detsamma en dag. Frågan är bara när! De säger att det var deras livs bästa upplevelse, och det tvivlar jag inte en sekund på!

Svar på tråden Vi Undersköterskor!