Förut ville jag läsa vidare och så småningom bli barnmorska, men jag vacklar just nu. Jag känns inte ha någon lust att sitta i skolbänken i flera år till, och på sätt och vis tvivlar jag också på om det verkligen är inom vården jag vill jobba. Så det är svårt.
Jag har i alla fall en dröm, och det är att få åka till Afrika och arbeta några månader, gärna med sjuka barn och kvinnor som är gravida. Men, innan den drömmen kan bli verklighet känns det lite som att man måste utbilda sig till ssk, och helst ha läst nån kurs i franska också. Och just nu har jag verkligen ingen lust att plugga!
När jag läste till usk på gymnasiet så var det planerat att vi skulle ha just en sådan här "Afrika-resa" som projektarbete, jag och 3 andra tjejer. "Tyvärr" tänkte jag säga, så blev jag gravid och läste aldrig det sista året på gymnasiet. Men de här 3 andra tjejerna lyckades i alla fall samla ihop pengar till resan genom olika loppmarknader, sälja kakor/strumpor/lotter etc, så dom åkte dit och var där i tre veckor. Dom fick uppleva mycket olika saker, bl.a. var dom med och höll i en sexualundervisning där dom berättade om kondomer, sjukdomar osv. De delade också ut kondomer som dom blivit sponsrade med. Sen fick de följa med en barnmorska dagligen och besöka byns sjuka, hjälpa till med vården osv. Näst sista dagen de var där fick de också vara med om en förlossning.
Det är trist att jag inte kunde följa med på den resan, men jag är fast besluten att jag själv ska göra detsamma en dag. Frågan är bara när! De säger att det var deras livs bästa upplevelse, och det tvivlar jag inte en sekund på!